Jan-1 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg hadde ut motoren og etter å ha satt den inn vil den ikke starte. Hadde merket det meste av ledninger og følere så de sitter på riktig plass " mener jeg da". Har skjekket at den får bensin og at dysene åpner.det er ok. Har ikke fått sett om det er gnist på plugger da jeg av tidligere erfaring ikke er sikker på om jeg må jorde alle fem plugger samtidlig så ikke coilene går til H...... det gjør de på saab sin D E kasset... Når jeg prøver å starte den har den litt anntydning til og tenne men klarer liksom ikke.. så noe knist er det... virker nesten som om den feil tenner men har ikke rørt noe på motoren (kun motorvask) siden den var ut for og rette fronten etter en smell. Kan det skjedd noe med de to følerene som sitter og får innpulser fra svinghjulet?? de hadde jeg av og tørket av med rent papir. noen som vet om jeg kan måle de med ett ommeter? eventuelt hvordan.. de har tre kontakt punkter hver. Det står to stk sammen. Alle gode forslag til og få start motas.. begynner å bli litt fortvilet nå. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Du må først få sjekke hva den mangler. Tenning eller bensin. Coilen vil ikke ta skade. Mangler den begge deler kan det være svinghjulsføleren som du sier. Får du ikke signal fra den vil den kutte all bensintilførsel og gnist. Du kan ohme føleren. Av de 3 ledningene er den ene skjerming som ligger rundt de 2 andre kablene. Når du ohmer signalkablene skal det ligge rundt 1000 ohm +/-. Det skal være minst mulig overslag til gods eller skjermingen. Er det noen megaohm er det greit. Det viktigste målet er om den induserer noen spenning. Du må du måle vekselspenning mens du kjinner på starteren. Spenningen må du gå over 0,2 volt. Det er minimuskravet for at motorstyringen skal skjønne signalet. Lenke til kommentar
Jan-1 Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Du må først få sjekke hva den mangler. Tenning eller bensin. Coilen vil ikke ta skade. Mangler den begge deler kan det være svinghjulsføleren som du sier. Får du ikke signal fra den vil den kutte all bensintilførsel og gnist. Du kan ohme føleren. Av de 3 ledningene er den ene skjerming som ligger rundt de 2 andre kablene. Når du ohmer signalkablene skal det ligge rundt 1000 ohm +/-. Det skal være minst mulig overslag til gods eller skjermingen. Er det noen megaohm er det greit. Det viktigste målet er om den induserer noen spenning. Du må du måle vekselspenning mens du kjinner på starteren. Spenningen må du gå over 0,2 volt. Det er minimuskravet for at motorstyringen skal skjønne signalet. Takk. Fikk målt litt i dag. Men det var før jeg så innlegget ditt. Men det var på 925ohm på begge følerne.Skal måle spenningen i morgen. Jeg tok ut og jordet alle pluggene og der er det gnist. og det står bensin med fult trykk på dysene og de åpner..... siden den har gnist og bensin så skal den starte men gjør det ikke.. Kan det skje at gnisten blir borte når det blir kompresjon? og da på alle 5...? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Har du hatt av svinghjul/reimhjul e.l? Edit: Drit i og mål spenningen over følerene. De er sikkert i orden i og med at det gnistrer. Er det vanlig motorlyd, altså kompresjon når du kjinner? Endret 24. februar 2008 av Mekker`n Lenke til kommentar
Jan-1 Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Har du hatt av svinghjul/reimhjul e.l? Edit: Drit i og mål spenningen over følerene. De er sikkert i orden i og med at det gnistrer. Er det vanlig motorlyd, altså kompresjon når du kjinner? Nei har ikke hatt av svinghjul eller regreim. kun multireim til servo/dynamo som har hvert av. Er litt usikker på om det er nok kompresjon.. lurer litt på om regreima kan ha hoppet over. Men er litt merkelig det også siden den var i gang rett før jeg hadde den ut. Men skal se på tenningsmerkene nå i kveld sånn at det er gjort. Når den får bensin,luft,gnist,og om det er komp da så skal den starte.Sånn er det bare... Så noe rart er det... Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Ja riktig det.. den skal starte.. Har du prøvd og dytte i gang? Har du muligheten så prøv det. Vært borti det før, men gidder ikke legge ut om det før du har prøvd. Da kan det være litt av hvert.. Du har ikke glemt en jordigskabel? Mulig ikke gnisten orker og slå over når det er kompresjon. Den vil se klar og fin ut når du tester men med litt komp. blir det noe helt annet. Mye tyngre for gnisten og slå over. Eksosen er vel ikke tett? Blåser det ut bak? Sjekk "timingen" først som du sier.... Lenke til kommentar
Jan-1 Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Ja riktig det.. den skal starte.. Har du prøvd og dytte i gang? Har du muligheten så prøv det. Vært borti det før, men gidder ikke legge ut om det før du har prøvd. Da kan det være litt av hvert.. Du har ikke glemt en jordigskabel? Mulig ikke gnisten orker og slå over når det er kompresjon. Den vil se klar og fin ut når du tester men med litt komp. blir det noe helt annet. Mye tyngre for gnisten og slå over. Eksosen er vel ikke tett? Blåser det ut bak? Sjekk "timingen" først som du sier.... timingen er helt riktig. det med eksosen har jeg ikke sjekket. den var etter litt i sted men ga seg igjen. nå bruker jeg en intercoler fra saab. (venter på ny i posten hver dag. sendte mase mail etter den i dag) så før jeg får den klarer jeg ikke å dytte den. jordingskabelen har jeg dobbeltskjekket så den er på plass + at nå brukte jeg start kabler der jeg jordet rett i motoren. skal dra å kjøpe nye plugger i morgen så er det også gjort. Lenke til kommentar
Jan-1 Skrevet 12. september 2008 Forfatter Del Skrevet 12. september 2008 Prøver og ta opp denne saken igjen.. siden jeg gikk litt lei sist så har den bare stått der. Har kjøpt en motor tester og koblet den på og fikk da svar : Engine Speed Sensor (G 28) ikke har noen signal. noen som vet hvem sensor det er?? Ja riktig det.. den skal starte.. Har du prøvd og dytte i gang? Har du muligheten så prøv det. Vært borti det før, men gidder ikke legge ut om det før du har prøvd. Da kan det være litt av hvert.. Du har ikke glemt en jordigskabel? Mulig ikke gnisten orker og slå over når det er kompresjon. Den vil se klar og fin ut når du tester men med litt komp. blir det noe helt annet. Mye tyngre for gnisten og slå over. Eksosen er vel ikke tett? Blåser det ut bak? Sjekk "timingen" først som du sier.... timingen er helt riktig. det med eksosen har jeg ikke sjekket. den var etter litt i sted men ga seg igjen. nå bruker jeg en intercoler fra saab. (venter på ny i posten hver dag. sendte mase mail etter den i dag) så før jeg får den klarer jeg ikke å dytte den. jordingskabelen har jeg dobbeltskjekket så den er på plass + at nå brukte jeg start kabler der jeg jordet rett i motoren. skal dra å kjøpe nye plugger i morgen så er det også gjort. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Prøver og ta opp denne saken igjen.. dribble.gif siden jeg gikk litt lei sist så har den bare stått der. Har kjøpt en motor tester og koblet den på og fikk da svar : Engine Speed Sensor (G 28) ikke har noen signal. noen som vet hvem sensor det er?? har samme motoren som deg, og Engine Speed Sensor får opp du når motoren ikke går.. dette er hallgiveren, de eldre har disse i bakkant av toppen, de nyere har den bak kamdrevet i front.. er denne defekt så vil ikke motoren starte, et vanlig problem når motorene har gått en stubb.. 1991 og eldre har i bakkant av toppen ifølge folk på vacn. melder du deg inn der, så får du garantert hjelp av folk som har hatt samme problem som deg, det finnes uttallige poster om dette, og 2.2 20V turbo motoren er det MANGE som har peiling på der. har du prøvd å taua den igang forresten? Endret 12. september 2008 av Simkin Lenke til kommentar
Jan-1 Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Prøver og ta opp denne saken igjen.. dribble.gif siden jeg gikk litt lei sist så har den bare stått der. Har kjøpt en motor tester og koblet den på og fikk da svar : Engine Speed Sensor (G 28) ikke har noen signal. noen som vet hvem sensor det er?? har samme motoren som deg, og Engine Speed Sensor får opp du når motoren ikke går.. dette er hallgiveren, de eldre har disse i bakkant av toppen, de nyere har den bak kamdrevet i front.. er denne defekt så vil ikke motoren starte, et vanlig problem når motorene har gått en stubb.. 1991 og eldre har i bakkant av toppen ifølge folk på vacn. melder du deg inn der, så får du garantert hjelp av folk som har hatt samme problem som deg, det finnes uttallige poster om dette, og 2.2 20V turbo motoren er det MANGE som har peiling på der. har du prøvd å taua den igang forresten? Lenke til kommentar
Jan-1 Skrevet 14. september 2008 Forfatter Del Skrevet 14. september 2008 Prøver og ta opp denne saken igjen.. dribble.gif siden jeg gikk litt lei sist så har den bare stått der. Har kjøpt en motor tester og koblet den på og fikk da svar : Engine Speed Sensor (G 28) ikke har noen signal. noen som vet hvem sensor det er?? har samme motoren som deg, og Engine Speed Sensor får opp du når motoren ikke går.. dette er hallgiveren, de eldre har disse i bakkant av toppen, de nyere har den bak kamdrevet i front.. er denne defekt så vil ikke motoren starte, et vanlig problem når motorene har gått en stubb.. 1991 og eldre har i bakkant av toppen ifølge folk på vacn. melder du deg inn der, så får du garantert hjelp av folk som har hatt samme problem som deg, det finnes uttallige poster om dette, og 2.2 20V turbo motoren er det MANGE som har peiling på der. har du prøvd å taua den igang forresten? Den sitter bak kamdrevet. Og har prøvd og omet den fikk da opp ca1500 omm. men ikke konstant måling bare blinket sånn kjapt når jeg fikk kontakt. Er det riktig? eller skal det bli konstant måling på denne også? Har foresten meld meg inn i vacn :o) Gikk inn på forumet der og leste. Ser jo at det er ikke bare jeg som har problemer.. Nei har ikke fått tauet den ennda. Jeg har heller ikke fått koblett på alle slanger for inntercooler`n så luft megde måleren er jo ikke i inntakt. Men mener den vill starte på tomgang uten den.. men det er jo ikke sikkert. så skla få tak i resten av rør/slanger og få den koblett.(montert ny i front) Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) Har ikke fått sett om det er gnist på plugger da jeg av tidligere erfaring ikke er sikker på om jeg må jorde alle fem plugger samtidlig så ikke coilene går til H...... tror du bare må koble på alt som skal kobles på av luftmassemåler og slanger. men jorde alle fem plugger samtidig? på min er det 2 brune ledninger ut fra coil"lokket".. de du tenker på? Endret 14. september 2008 av Simkin Lenke til kommentar
Jan-1 Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 Har ikke fått sett om det er gnist på plugger da jeg av tidligere erfaring ikke er sikker på om jeg må jorde alle fem plugger samtidlig så ikke coilene går til H...... tror du bare må koble på alt som skal kobles på av luftmassemåler og slanger. men jorde alle fem plugger samtidig? på min er det 2 brune ledninger ut fra coil"lokket".. de du tenker på? Nei er den pluggen som kommer ut rett bak regreimen på kammen som jeg tenkte på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå