frorem Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Hei. Jeg fikk meg ny harddisk Seagate 160 gb for å bytte ut den gamle 40 gbn, installerte XP Home på den+ lastet ned en haug oppdateringer fra Microsoft og har fått litt problemer etterpå. Problemet er som følger: Bildet fryser helt når jeg legger in en cd plate i min Nec CD/DVD-RW spiller og jeg må reboote maskinen med svensk-knappen. I enhetsbehandling er det også nå kommet opp 3 enheter som er gule og ikke vil la seg installere ved reboot(får ikke slettet de heller): Raid Kontroller PCI Device Systemavbruddskontroller Den nye disken på 160 Gb som XP er på kom forøvrig som stasjon E:/, men det er vel ikke årsaken? Mitt oppsett: Versjon EVEREST v2.20.405/no Hjemmeside http://www.lavalys.com/ Rapport type Rapport generator Maskinnavn HOVEDSERVER (Frodes Hovedserver) Generator Eier Operativsystem Microsoft Windows XP Home Edition 5.1.2600 (WinXP Retail) Dato 2008-02-21 Tid 22:07 --------[ Sammendrag ]-------------------------------------------------------------------------------------------------- Maskinnavn: Operativsystem Microsoft Windows XP Home Edition Operativsystem Service Pack Service Pack 2 DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c) Maskinnavn HOVEDSERVER (Frodes Hovedserver) Brukernavn Eier Hovedkort: CPU type Unknown, 1800 MHz (3.5 x 514) Hovedkort ASrock DualVSTA Hovedkort chipset VIA Apollo PT880 Pro / PT880 Ultra / PT894 System minne 2048 Mb BIOS type AMI (07/25/07) Kommuniksjons port Kommunikasjonsport (COM1) Kommuniksjons port ECP-skriverport (LPT1) Skjerm: Skjermkort Radeon X1950 Pro Secondary (256 Mb) Skjermkort Radeon X1950 Pro (256 Mb) Skjerm AG Neovo F-17 [17" LCD] (4006) Multimedia: Lydkort VIA VT8237A/8251 High Definition Audio Controller Lagring: IDE kontroller VIA Bus Master IDE-kontroller SCSI/RAID kontroller SCSI/RAID Host Controller Diskett stasjon Diskettstasjon Harddisk ST3200822A (200 Gb, 7200 RPM, Ultra-ATA/100) Harddisk ST3160215A (149 Gb, IDE) Harddisk Seagate FreeAgentDesktop USB Device (465 Gb, USB) Optisk disk _NEC DVD_RW ND-3540A (DVD+R9:8x, DVD-R9:4x, DVD+RW:16x/8x, DVD-RW:16x/6x, DVD-ROM:16x, CD:48x/32x/48x DVD+RW/DVD-RW) SMART Harddisk status OK Partisjoner: C: (NTFS) 190779 Mb (79300 Mb ledig) E: (NTFS) 152617 Mb (145238 Mb ledig) G: (FAT32) 476823 Mb (389481 Mb ledig) Total størrelse 801.0 Gb (599.6 Gb ledig) Input: Tastatur HID-tastaturenhet Mus HID-kompatibel mus Nettverk: Nettverkskort VIA-kompatibelt Fast Ethernet-kort (192.168.2.3) Annet: Skriver Microsoft XPS Document Writer USB1 kontroller VIA VT83C572 PCI-USB Controller USB1 kontroller VIA VT83C572 PCI-USB Controller USB1 kontroller VIA VT83C572 PCI-USB Controller USB1 kontroller VIA VT83C572 PCI-USB Controller USB2 kontroller VIA USB 2.0 Enhanced Host Controller USB enhet USB-enhet (sammensatt) USB enhet USB-enhet for menneskelig grensesnitt USB enhet USB-enhet for menneskelig grensesnitt USB enhet USB-masselagringsenhet Håper noen kan hjelpe meg.... Endret 23. februar 2008 av frorem Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Har du satt Jumperen på den nye harddisken så den står som Master og CD som slave? Ser du mangler noen drivere, har du installert alle? Lenke til kommentar
JA Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Mulig det er dumt spørsmål, men har du installert sata-drivere? Lenke til kommentar
frorem Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Har du satt Jumperen på den nye harddisken så den står som Master og CD som slave? Ser du mangler noen drivere, har du installert alle? Legger litt mer utfyllende info her: Problem: >> Har kjøpt en ny harddisk 160 gb Seagate Barracuda 7200 og ny Xp Home cd >> og >> har gjort en nyinstall på disken, bytta ut den gamle systemdisken på 40 >> Gb. >> Men eg har en til intern disk på 200 Gb Seagate Barracuda 7200 med >> bilder,filmer etc., og når eg installert XP tok eg ikke ut kabelen på >> den >> disken, men alt så bra ut etter installering og alle oppdateringer >> gjort. >> ( Har ikke rørt jumpere på diskene, begge jumpere står på Cable Select >> som >> det står på Ultra Atakabelen, og masterkontakt står på 160 disken og >> slavekontakten på 200 disken. >> >> Men etter installering starta tullet, nydisken med Xp ble E: stasjon og >> det kom 3 gule bemerkninger i Enhetsbehandling: >> -Raid Kontroller >> -Pci Device >> -Systemavbruddskontroller >> Prøvd å slett de men de dukket opp ved hver oppstart og vil ikke >> installeres?? >> >> Fikk også et problem med Cd/dvd-rom-drevet etter install, bildet fryser >> og >> maskina låser seg når jeg legger en cd-rom/dvd-rom i den. >> Det fungerer godt når Xp plata legges i og når jeg booter inn på ny >> install, merkelig. >> >> Plagdes som f i flere timer og tok opp maskinen igjen, dro ut >> slave-kabelen på slavedisken(200 gb) og tar en ny clean XP install(da >> virker cd-drevet bra) på 160 Gb disken og da kommer den selvfølgelig opp >> på C:/ og alt ser bra ut så langt. >> >> MEN::::.......... >> De samme bemerkningene kommer opp i Enhetsbehandling og tullet med >> cd-drevet et det samme, bildet fryser og maskinen låser seg når plater >> legges i. >> Endret 22. februar 2008 av frorem Lenke til kommentar
frorem Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Mulig det er dumt spørsmål, men har du installert sata-drivere? Sikkert ikke, er ikke så ofte jeg gjør dette på egenhånd;) Trodde driverne lå på Xp CD-en. Har fått tips om å installere driverne på hovedkortet på nytt, men jeg har jo problemer med cd-drevet også Men når jeg skal koble til den andre interndisken på 200 gb(slavedisk)etterpå med masse bilder,dokumenter,filmer etc., blir det konflikter da? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Noen drivere følger med XP, men de er som regel utaderte i dag. Noen nyere finnes på win update, men det er alltid en lur ide å skaffe driverne på produsentenes hjemmesider. Lenke til kommentar
frorem Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Noen drivere følger med XP, men de er som regel utaderte i dag. Noen nyere finnes på win update, men det er alltid en lur ide å skaffe driverne på produsentenes hjemmesider. Diskene jeg har er IDE tror jeg, kablene er av de brede typene, Sata har vel tynne kabler. Da skal det vel ikke installeres Sata-drivere, eller?? Kan de rette driverne være her http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=775Dual-VSTA ?? Er litt grønn på akkurat dette:/ Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 De med brede kabler er IDE. Da skal ikke stata drivere ha noen innvirkning. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Har ikke rørt jumpere på diskene, begge jumpere står på Cable Select Pleier ikke IDE-disker å komme med jumperen satt som master? (er ikke 100% sikker men) Har du 2 stk. DVD enheter? (har du i tilfelle fått satt disse riktig på samme kabel og sjekka jumpere?) Lenke til kommentar
frorem Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Har ikke rørt jumpere på diskene, begge jumpere står på Cable Select Pleier ikke IDE-disker å komme med jumperen satt som master? (er ikke 100% sikker men) Har du 2 stk. DVD enheter? (har du i tilfelle fått satt disse riktig på samme kabel og sjekka jumpere?) Delvis løst problemet, installerte nye drivere til AsRock hovedkortet og 2 konflikter forsvant i enhetsbehandling. Men PCI Device i Enhetsbehandling er fortsatt gul, finner ikke ut av dette. Problemet med cd/dvd-drevet måtte være hardware-feil, prøver nå med en annen spiller og det ser ut til å funke(har bestilt en ny dvd-brenner) Ang.jumpere på Seagate Ide-diskene, begge sto på Cable Select. Jeg flyttet jumper til Master på systemdisken(160 gb) og fjernet jumperen helt på disk 2(slavedisken på 200 Gb), dette fungerte helt fint etterpå. Som sagt er ennå Pci Device saken ikke løst:(...har googlet endel etter svar, men står fast. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Å fjerne jumper kan være dumt, da de fleste vil stå som singel, dvs kun den eneste enheten på den idekabelen. Slave er som regel midten, så det er en fordel å sette jumperne så en slipper noe tull. Har du noen PCI enheter (kort)? Lenke til kommentar
frorem Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Å fjerne jumper kan være dumt, da de fleste vil stå som singel, dvs kun den eneste enheten på den idekabelen. Slave er som regel midten, så det er en fordel å sette jumperne så en slipper noe tull. Har du noen PCI enheter (kort)? [LØST] Diskene ligger pent og pyntelig på C: og D: og alt fungerer nå, så jeg setter ikke jumpern på, rører ikke mer når alt virker fint. Dette står på sidene hos Seagate: "Master or single drive. If you are installing your Seagate hard drive as the only drive in the system or if it will be the primary boot drive for the system, the jumper should be set on pins 7 and 8. Drive as slave. If you are installing the drive as an additional drive in your system, the drive should be set as slave by removing all jumpers. Remember to confirm that the original drive is set to a master position (If the limit capacity jumper is required for your installation it will need to remain in place)." Har ikke andre kort enn skjermkortet i PCI Express-sloten. PCI Device meldingen var borte i dag da jeg slo på maskinen, vet ikke hva som har skjedd. Ingen konflikter nå ihvertfall:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå