Gå til innhold

Jakten på en overgriper hadde premiere i dag, etisk forsvarlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«Jakten på en overgriper» var et veldig ubehagelig amerikansk show, kvalmende regissert og rent motbydelig i scenene der den mistenkte ble beordret på bakken omringet av væpnet politi.

 

De fleste tilfellene av mindreårige i programmet, var 15 år. Er dere klar over at det i 21 — tjueen — land i Europa er fullt lovlig å ha sex med femtenåringer? Det betyr ikke at det er moralsk greit, men det er i det minste ikke straffbart, og det gjelder også våre naboland Sverige og Danmark. Lavalderen er 14 eller 15 i tjueen land, mens den er 16 i bare tretten land.

 

Og så skaper vi en ramme rundt temaet hvor vi omtaler dette som katastrofalt, alvorlig, overgrep osv. De fiktive mindreårige som de voksne skulle møte var altså stort sett bare litt yngre enn hva som er fullt lovlig i Norge! Debatten mangler jo totalt nyanser!!

 

Sett i et slikt lys, blir kontrasten til dette amerikanske tv-showet grell. I USA setter de de sexsøkende mennene i en nasjonal gapestokk i beste sendetid. Er det noen som tenker på at disse mennene kanskje har barn og familie? Ja, det burde de tenkt på selv før de reiste for å treffe ungdommen, men det er så lett å være etterpåklok på vegne av andre. Uskyldige dras også inn i dette vulgærshowet.

 

Studiopraten før og etter progammet var tynn. Pensjonert politimann Finn Abrahamsen og journalist Rønnaug Jarlsbo var begge tydelig famlende, og programlederen prøvde så hardt han kunne å få fart på praten. Her så vi med tydelighet hvor stor forskjell det er på det amerikanske og det norske samfunnet. Studiopraten skulle liksom gi TV Norge en moralsk legitimitet til å sende et kontroversielt program, i den forstand at programmet ville fremstå som samfunnsnyttig og informativt.

 

Men da Abrahamsen ble spurt om fenomenets omfang i Norge, ble han svar skyldig, og påsto – uten nærmere begrunnelse – at såkalt grooming er omfattende. Denne studiorammen i for- og etterkant var å koke suppe på en spiker.

 

Man glemmer jo faktisk at alt bare er oppsinn, det er ingen ekte barn der som blir krenket. I mine øyne er det umoralsk å legge ut en felle som klapper igjen når det fortsatt er et stykke igjen til fullbyrdet forbrytelse. Det er umoralsk å spekulere i svake menneskers tilbøyeligheter til å begå lovbrudd. Og hvordan kan vi påstå at disse mennene nødvendigvis ville begått overgrep også ellers? Hva om disse programmene faktisk lokker til seg menn som der og da faller for fristelsen til å møte den unge, men som ellers ikke ville gjort noe slikt om de ikke var blitt lokket ut i det?

 

Da er samfunnet bikket over i å produsere kriminalitet. Da går vi fra å slå ned på faktiske lovbrudd til å opprette fiktive situasjoner der vi lokker frem den forbryterske vilje. En slik tankegang gir uante muligheter. Hva med om vi sendte ut femti sivile politimenn på Karl Johan en vakker sommerdag, alle utstyrt med lommebøker høyt hevet i baklommene. Er vi sikker på at dem som tok lommebøkene var lommetyver, eller kan det hende det bare var noen som falt for fristelsen der og da, og som ellers ikke ville gjort det? Er det uansett moralsk legitimt å stimulere til lovbrudd?

 

Mange av de mennene vi så i programmet gikk over grensen for hva som er greit å gjøre og greit å si til ungjenter. Men i mine øyne er samfunnets reaksjon hakket verre. Glem ikke at vi snakker her om en totalt fiktiv kontekst, der ingen av mennene var i nærheten av en mindreårig! Og dersom denne mindreårige hadde dukket opp og det hadde blitt sex, ville det altså i de fleste tilfellene i programmet vært FULLT LOVLIG i 21 europeiske land, og mange andre land verden over.

 

Det gir et perspektiv som er verdt å reflektere over.

 

Og til slutt:

 

I fjor fikk Norge en såkalt groominglov (§ 201a), som gir politiet anledning til å pågripe og tiltale voksne som møter mindreårige i den hensikt om å ha sex. En slik lov er kontroversiell på mange måter, men først og fremst kan den paradoksalt nok anspore til mer grooming av barn. De virkelige overgriperne vil nå bruke enda lenger tid og mer utspekulerte metoder for å oppnå tillit hos barna.

 

Et mye mindre onde hadde det vært om de sa rett ut at de ønsket sex, for da kan barna enkelt og greit blokkere og ignorere!

 

Og mye av den sexpraten vi så i «Jakten på en overgriper» ville normale mindreårige blitt kvalme og sinte av. De ville rett og slett blokkert og støtt den voksne fra seg! Men det vi så, var voksne som ga seg ut for å være mindreårige, og de var villige til alt, de godtok alt og de var helt uten motforestillinger. Med andre ord: Situasjonen er manipulert!

 

Programleder Chris Hansen skal ha kreditt for å opptre usedvanlig respektfullt og dannet overfor de voksne mennene som kom til huset. Men det forandrer ikke det faktum at dette var et amerikansk vulgærshow hinsides all fornuft og alle nyanser.

Endret av verano
Lenke til kommentar
Jeg leste faktisk om en sak, tror det var på vg, hvor en mann hadde hatt et forhold til en på 14, han var rundt 20. Moren fikk vite om det, og mannen ble stilt for retten. Jeg husker ikke hvor mange måneder eller år mannen ble dømt til, men han måtte i hvert fall ut med en god del tusen til jenta. Men vet du hva jenta sa? Hun nektet å ta imot pengene, fordi ifølge hun selv ikke har tatt noe skade av det, og at hun faktisk brydde seg om denne personen.

 

Her er artikkelen. Jeg har gjort fet det den sakkyndige psykologen uttaler. Link til originalartikkelen nederst.

 

Et par spørsmål verdt å ha i hodet når man leser:

 

* Er jenta et overgrepsoffer?

* Er jenta tjent med å bli dratt gjennom en slik rettssak?

* Dersom den eldre gutten ikke gjorde henne noe vondt, men tvert imot noe godt, hvorfor skal han da straffes?

 

Sa nei til sex-erstatning

 

ÅLESUND (VG)

 

Den nær 15 år gamle jenta ønsket ingen sex-erstatning. Hun ville heller ikke at tiltalte skulle straffes for sex-overgrep.

Av Freddy Kongsberg

 

Men i Romsdal tingrett ble tiltalte dømt og jenta tilkjent oppreisningserstatning for noe hun selv mener hun ikke har tatt skade av.

 

Jenta mente hun ikke var offer for et overgrep. Samleiet med den drøye fire år eldre mannen skjedde frivillig. Det var også hun som tok kontakt med tiltalte.

 

I Romsdal tingrett fikk hun støtte av sakkyndig i saken, psykolog Øyvind Lyngås:

 

- Selve hendelsen har neppe vært noen belastning for henne. I den grad saken er en belastning, er det snarere grunn til å anta at det er anmeldelsen med den påfølgende rettssaken som er årsaken, sa psykologen i retten.

 

Til VG sier Lyngås at han kjenner til flere lignende saker:

 

- Det dreier seg først og fremst om saker med mindreårige hvor de to involverte har vært kjærester og eller at det ikke er stor aldersforskjell og den seksuelle handlingen skjer uten noen form for vold, sier Lyngås.

 

Han presiserer imidlertid at det er umulig å kunne si at det generelt sett er slik.

 

Vergen krevde

 

Etter at jentas fosterforeldre ble kjent med saken, meldte de den videre til barnevernet som så politianmeldte tiltalte for seksuell omgang med barn.

 

Det var vergen som krevde oppreisningserstatning for jenta.

 

- Så lenge jenta er mindreårig og vergen krevde erstatning, måtte jeg legge ned påstand om erstatning.

 

Men jeg informerte retten om at jenta ikke ønsket noen erstatning, sier jentas bistandsadvokat Johan Teiseth til VG.

 

Og jenta kan ikke si nei eller si i fra seg erstatningen:

 

- Selv om fornærmede ikke ønsket noen erstatning, kan hun juridisk sett ikke gi avkall på erstatning fremmet av hennes verger, slår Romsdal tingrett fast.

 

At jenta ikke ønsker noen erstatning, taler imot å utmåle en erstatning, anfører retten. Men retten har likevel valgt å gi 10 000 kr.

 

Rettens vurdering er tuftet på at tiltalte også tidligere er dømt for lignende forhold mot den samme jenta. De to har over tid hatt et nært forhold til hverandre. Også da ble han dømt til å betale henne en oppreisningserstatning på 10 000 kroner.

 

 

VG 08.11.2007

 

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=183680

Lenke til kommentar
Rettens vurdering er tuftet på at tiltalte også tidligere er dømt for lignende forhold mot den samme jenta. De to har over tid hatt et nært forhold til hverandre. Også da ble han dømt til å betale henne en oppreisningserstatning på 10 000 kroner.

 

Så han har fått smekk for dette før, med samme dame. Han og dama fortsetter likevel.. Tviler på at det er snakk om noen overgrep da altså. Dama har jo hatt alle tenklige muligheter til å få slutt på det om hun ville.

Lenke til kommentar
[...] Og hva er vel problemet med at vi lager underholdning av dette og blander roller (journalister som vanligvis skal være uavhegige blir politiets nærmeste støttespillere)? Uavhengig journalisme er bare tull. Gi journalister et politiskilt gjerne først som sist.

 

Dette er faktisk et god poeng jeg ikke har tenkt på før. Tror Dateline eller selskapet som eier Dateline vil få problemer med å få kriminelle til å være kilder i fremtida.

Lenke til kommentar

Scrim: ja, vi får bare bli enig om å være uenig tror jeg..

 

Som sagt, jeg synes How to catch a predator er ett genialt program, der folk kan se at det finnes mennesker der ute som følger med på hva du gjør på nettet, er til og med noen av disse angivelige overgriperne (kanskje det passer bedre enn å kalle dem pedofile) som sier selv at de har sett programmet og fryktet at denne avtalen var en felle..

 

Alle ser tydelig at disse mennene som møter opp blir sjokkert og overrasket, pluss at de skjønner at de har blitt ferska i å gjøre noe galt. De ønsker ganske så sikkert at de ikke hadde gitt etter for fristelsen og møtt opp. Det finnes ikke noen unnskyldning for at de møter opp, og det vet de selv også.. Det leser man på hele kroppspråket deres, til og med en fyr som svima av..

 

Nei, jeg er helt for å ta disse mennene før de gjør noen skade, og de som sier "man vet jo ikke om de hadde gjort noe!" kan bare gå og legge seg, for da er de naive og altfor godtroende.

 

Skal jeg stå med hånda i kakeboksen og si "jeg skulle bare se om det var kaker der, jeg skulle ikke spise noe!".. hallo :roll: Hadde jeg ikke blitt ferska så hadde jeg sikkert gafla i meg som bare det..

 

Chris Hansen og Dateline gjør en utmerket jobb! Få dem vekk, en etter en! om folk mener jeg er full av fordommer her, så får det bare være.. jeg vil ha disse psyke folka vekk fra gatene og vekk fra barna! Om du er uenig, skyt meg.. :hrm:

Lenke til kommentar
Nei, jeg er helt for å ta disse mennene før de gjør noen skade, og de som sier "man vet jo ikke om de hadde gjort noe!" kan bare gå og legge seg, for da er de naive og altfor godtroende.

 

Skal jeg stå med hånda i kakeboksen og si "jeg skulle bare se om det var kaker der, jeg skulle ikke spise noe!".. hallo :roll: Hadde jeg ikke blitt ferska så hadde jeg sikkert gafla i meg som bare det..

Så det er altså helt greit å straffe folk på forhånd....Jeg foreslår herved at absolutt alle bileiere jevnlig får utskrevet forelegg for å ha brutt en eller annen trafikkregel. For om man tror at det finnes folk som har satt seg inn i en bil uten noengang å bryte trafikkreglene er man bare naiv og godtroende. Få disse syke folkene bort fra gatene og trafikken før de faktisk dreper noen der ute! :roll:

Lenke til kommentar
Så det er altså helt greit å straffe folk på forhånd....Jeg foreslår herved at absolutt alle bileiere jevnlig får utskrevet forelegg for å ha brutt en eller annen trafikkregel. For om man tror at det finnes folk som har satt seg inn i en bil uten noengang å bryte trafikkreglene er man bare naiv og godtroende.

 

Ja, prøv å vri og vreng på det så mye du kan da.. :roll: Slik du fremstiller det jeg skrev om til bileiere synes jeg er latterlig rett og slett.. Herregud, tror du folk er "født igår" eller? Vi skjønner alle sammen her at de som møtte opp hadde en skjult agenda, det vet du, den som leser dette, og jeg, like godt alle sammen.. Ikke vinkle dette over til noe annet enn det det er.

 

Få disse syke folkene bort fra gatene og trafikken før de faktisk dreper noen der ute! :roll:

 

Jeg kutter ned det du skrev med " få disse syke folkene bort fra gatene!" PUNKTUM! Få de laaaangt vekk fra barna og laaaangt inn i en celle der de kan tenke og angre hardt på å ødelegge ett barns liv for egne egoistiske syke lyster.. :mad:

Lenke til kommentar
Jeg kutter ned det du skrev med " få disse syke folkene bort fra gatene!" PUNKTUM! Få de laaaangt vekk fra barna og laaaangt inn i en celle der de kan tenke og angre hardt på å ødelegge ett barns liv for egne egoistiske syke lyster.. :mad:

Og at disse "syke lystene" som ødelegger liv i fleng er fullt lovlige i en rekke andre vestlige land ser du ingen betenkeligheter ved?

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt før her i tråden, så synes jeg jo høyere lavalder jo bedre.. Ok Skarstad, ville du følt at det var riktig at faren din kom hjem med en "dame" som gikk på ungdomsskolen? Nei, skulle vel tro at du syntes at det var ganske så ekkelt? eller.. ? La oss si at faren din kom hjem med en 12 åring.. hadde det vært greit? For det er 12 år som er lavalderen i Spania..

 

Men ja, for å svare deg på spm ditt, JA, jeg har betenkeligheter ved de lovene.. Betenkeligheter som at " er de pedofile selv de som har gitt ut disse lovene?" skulle jaggu meg tro det! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Som jeg har sagt før her i tråden, så synes jeg jo høyere lavalder jo bedre.. Ok Skarstad, ville du følt at det var riktig at faren din kom hjem med en "dame" som gikk på ungdomsskolen? Nei, skulle vel tro at du syntes at det var ganske så ekkelt? eller.. ? La oss si at faren din kom hjem med en 12 åring.. hadde det vært greit? For det er 12 år som er lavalderen i Spania..

Om alt jeg finner ekkelt hadde vært straffbart med fengsel ville vi måtte ta i bruk Australia igjen, så jeg skjønner ikke helt hvordan det er relevant.

Lenke til kommentar
Ja, prøv å vri og vreng på det så mye du kan da.. :roll: Slik du fremstiller det jeg skrev om til bileiere synes jeg er latterlig rett og slett.. Herregud, tror du folk er "født igår" eller? Vi skjønner alle sammen her at de som møtte opp hadde en skjult agenda, det vet du, den som leser dette, og jeg, like godt alle sammen.. Ikke vinkle dette over til noe annet enn det det er.

Ja, nettopp! Samme prinsippet ditt , bare i en annen setting viser hvor latterlig det er ja. ;) Forhåndsstraffing av folk er og blir en veldig skummel sak, uansett hvor ille deres tanker er. Om det finnes beviser og om vedkommende har innrømmet på forhånd at han/hun planlegger å begå lovbrudd blir selvsagt saken stilt i et annet lys.

Lenke til kommentar
I den grad saken er en belastning, er det snarere grunn til å anta at det er anmeldelsen med den påfølgende rettssaken som er årsaken, sa psykologen i retten.

Hvem blir straffet for dette faktiske overgrepet mot jenta? Ingen?

 

Dette faktiske overgrepet? Hvem sier at det er et overgrep? Hvem er offeret?

Lenke til kommentar
Scrim: ja, vi får bare bli enig om å være uenig tror jeg..

 

Som sagt, jeg synes How to catch a predator er ett genialt program, der folk kan se at det finnes mennesker der ute som følger med på hva du gjør på nettet, er til og med noen av disse angivelige overgriperne (kanskje det passer bedre enn å kalle dem pedofile) som sier selv at de har sett programmet og fryktet at denne avtalen var en felle..

 

De fleste liksom-ofrene i "Jakten på en overgriper" var 15 år. Det er lavalderen i 21 land i Europa. Mener du at seksuelle overgrep er lovlig i disse 21 landene?

 

Nei, jeg er helt for å ta disse mennene før de gjør noen skade, og de som sier "man vet jo ikke om de hadde gjort noe!" kan bare gå og legge seg, for da er de naive og altfor godtroende.

Skal jeg stå med hånda i kakeboksen og si "jeg skulle bare se om det var kaker der, jeg skulle ikke spise noe!".. hallo :roll: Hadde jeg ikke blitt ferska så hadde jeg sikkert gafla i meg som bare det..

 

La meg illustrere ett av mange etiske dilemmaer her. Sett at du chatter med en mann som utgir seg for å være kjekk. Dere får god kjemi og avtaler å treffes. Du har lyst på sex, og går med på det, men innerst inne vil du ikke ta noen endelig beslutning før dere ses. Når du treffer ham, er han ikke som du trodde, du har ikke lyst på sex likevel. Hvordan hadde du reagert om noen hadde dukket opp med kamera og konfrontert deg med påstanden om at du var på vei til å knulle denne mannen?

 

Poenget her er at det er uetisk å dømme mennesker på forhånd. Det er uetisk å lokke noen i en felle på falske premisser. Det er uetisk å henge ut folk på tv. Det er uetisk å klappe igjen en felle når det fortsatt er rikelig med tid å ombestemme seg på. Det er uetisk å gi faen i eventuelle barn og familiemedlemmer som helt uskyldig må lide under dette.

 

Chris Hansen og Dateline gjør en utmerket jobb! Få dem vekk, en etter en! om folk mener jeg er full av fordommer her, så får det bare være.. jeg vil ha disse psyke folka vekk fra gatene og vekk fra barna! Om du er uenig, skyt meg.. :hrm:

 

Jeg synes du har et ubarmhjertig forhold til mennesker, en noe nær-nazistisk holdning til kriminelle. Stygt.

 

Nei, jeg er helt for å ta disse mennene før de gjør noen skade, og de som sier "man vet jo ikke om de hadde gjort noe!" kan bare gå og legge seg, for da er de naive og altfor godtroende.

Kan liksågjerne fengsle alle som tente på Hayden Panettiere under den første sesongen av Heroes, da, kan vi ikke?

 

Hvem er HP? Har du en link?

 

Nei, jeg er helt for å ta disse mennene før de gjør noen skade, og de som sier "man vet jo ikke om de hadde gjort noe!" kan bare gå og legge seg, for da er de naive og altfor godtroende.

Kan liksågjerne fengsle alle som tente på Hayden Panettiere under den første sesongen av Heroes, da, kan vi ikke?

 

Hvem er HP? Har du en link?

Lenke til kommentar
Få de laaaangt vekk fra barna og laaaangt inn i en celle der de kan tenke og angre hardt på å ødelegge ett barns liv for egne egoistiske syke lyster.. :mad:

 

Ødelegge et barns liv?

 

Hallo!? De dro til et hus der det var skuespillere, tv-team og politifolk. De var ikke i nærheten av et eneste barn. Interessant at du er så bombastisk og mener at disse bør puttes langt inn i en celle, mens 21 land i Europa mener det bør være helt lovlig.

Lenke til kommentar
Som jeg har sagt før her i tråden, så synes jeg jo høyere lavalder jo bedre.. Ok Skarstad, ville du følt at det var riktig at faren din kom hjem med en "dame" som gikk på ungdomsskolen? Nei, skulle vel tro at du syntes at det var ganske så ekkelt? eller.. ? La oss si at faren din kom hjem med en 12 åring.. hadde det vært greit? For det er 12 år som er lavalderen i Spania..

 

Men ja, for å svare deg på spm ditt, JA, jeg har betenkeligheter ved de lovene.. Betenkeligheter som at " er de pedofile selv de som har gitt ut disse lovene?" skulle jaggu meg tro det! :thumbdown:

 

Nei, lavalderen i Spania er 13 år.

 

Resten av innlegget ditt orker jeg ikke kommentere. Du virker ekstremt lite reflektert. Når lavalderen i Europa er 13, 14, 15, 16, 17 og 18 år, og det er flere med lavalder på 14 og 15 år enn på 16 år, så burde det mane til en viss ydmykhet og ettertanke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...