Gå til innhold

Jakten på en overgriper hadde premiere i dag, etisk forsvarlig?


Anbefalte innlegg

Sitter og ser på TVNorges sin premiere på "Jakten på en overgriper". Jeg forstår hensikten med programmet, og til en viss grad den preventive effekten det hele har.

 

Det at menn på den alderen virkelig tar sjansen, selv etter at de er kjent med at et slikt program finnes er i seg selv noe bekymringsfult for kunnskapsnivået, men det er en annen sak.

 

Det jeg reagerer på er fremgangsmåten som minner om oppmuntring til en ulovlig handling, måten det hele gjennomføres og måten programmet fremstilles i media.

Jeg innser at dette er et problem, men jeg undres om det ikke finnes andre muligheter for å påvirke barna som tar sjansen på dette.

 

 

Noen tanker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne debatten har vært oppe før her på forumet, og jeg sier nå som jeg sa da at jeg synes dette er ett genialt show. At de fersker disse perverse idiotene på denne måten, er noe som fryder meg... Men om det har noen veldig avskrekkende hensikt, det vet jeg ikke helt men. Skal mye til for å stoppe den type sexdrift. Eller noen som helst sexdrift egentlig..

 

Men ja, jeg liker måten de gjør det på.. Spiller ingen rolle for meg om de bruker lokkemat, for det kunne faktisk vært ett barn som var alene hjemme.. Det har skjedd mange ganger, og det skjer stadig vekk.. om man kan ta 20 stk av 100 pedofile, så værsego for min del!

Lenke til kommentar
Men ja, jeg liker måten de gjør det på.. Spiller ingen rolle for meg om de bruker lokkemat, for det kunne faktisk vært ett barn som var alene hjemme.. Det har skjedd mange ganger, og det skjer stadig vekk.. om man kan ta 20 stk av 100 pedofile, så værsego for min del!

 

Selv om en kar som hadde blit busta på programmet tok selvmord like etterpå? Og denne karen hadde ikke engang besøkt huset som Perverted Justice bruker. Dette er folk som sprer informasjon om deg og kaller deg en pedofil selv om det ikke har vært noen som helst domfellelse eller til og med tiltale. Dette er ren og skjær vigilante aktiviteter. Spør deg selv: Hvem vil du helst skal etterforske slike ting, lynsjemobben eller politiet?

Lenke til kommentar
Gapestokk blir uansett feil, de fortjener en dom og en straff - ikke å bli uthengt som underholdning på TV.

 

Ser ikke noe problemer med dette. Hva da for straff, i Norge får dem vel alt fra noen måneder til ett par år. Hvor lenge tror du lommemannen får hvis han blir dømt? Like lenge som han har terrorisert barn med sin perverse lyst... Er nesten sånn att man skulle iført steining her til lands også.

Lenke til kommentar
Gapestokk blir uansett feil, de fortjener en dom og en straff - ikke å bli uthengt som underholdning på TV.

 

Ser ikke noe problemer med dette. Hva da for straff, i Norge får dem vel alt fra noen måneder til ett par år. Hvor lenge tror du lommemannen får hvis han blir dømt? Like lenge som han har terrorisert barn med sin perverse lyst... Er nesten sånn att man skulle iført steining her til lands også.

 

Poenget er at i dette tilfellet har man ikke valgt en høyere straff enn henholdsvis Norge, men å offentlig henge dem ut, å straffe dem før den faktiske handlingen er begått og å oppmuntre til en straffbar handling.

Samtlige ting bryter med viktige rettstatsprinsipper. En kan ha et emosjonelt hat overfor pedofile, men de er ikke mer kriminelle enn andre kriminelle og skal derfor også behandles etter de samme prinsippene. Å la emosjonelle baktanker påvirke straff fungerer ikke i et samfunn.

 

Hvordan kan vi være sikre på at personen faktsik ville ha gjennomført handlingen?

Lenke til kommentar
om man kan ta 20 stk av 100 pedofile, så værsego for min del!

 

Og hvis man da kan skremme 30 til, så blir det jo enda bedre!

Og om resten av de 100 skulle vise seg å ikke ha gjennomført handlingen når det kom til stykke så er deres verdighet og plass i samfunnet noe en likegjerne kan ofre, eller hva?

Lenke til kommentar
om man kan ta 20 stk av 100 pedofile, så værsego for min del!

 

Vis meg de pedofile i dette programmet da. 98% av "ofrene" er 13+. Pedofile tenner på preburtale gutter/jenter. Men at du skal godte deg på at andre har det elendig, og du kaller deg kristen? Virkelig kristent av deg. Jeg er ikke kristen, men vet du hva det står i bibelen?

 

Matt 7:1-6 Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt

 

Osv.

 

Det er rart at du ønsker så mange mennesker så vondt. Greit, det de gjør er ulovlig, og bør straffes for det, men ikke å ha et stempel i pannen resten av livet sitt. Jeg er delvis enig i det de gjør, at folk som bryter loven, uansett hva det gjelder bør arresteres, men ikke at det skal bli gjort noe tv-underholdning ut av det.

 

Det blir kanskje litt off-topic, men du bør revurdere å kalle deg krirsten, så mye vondt du ønsker andre mennesker.

 

Og det har faktisk vært et selvmord i TCAP. En fyr skøyt seg selv.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle man ta selvmord pga at man prøver å fakke potensielle overgripere?

 

Nå tipper jeg at det er de potensielle overgriperne som tar selvmord, ikke de som jakter på dem eller de som ser begivenheten. Da skal man være relativt fintfølende, tross alt.

 

:p

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Nei, nei. Dette er galt. Det er det offentliges ansvar å stille lovbrytere til rette. Da får de også en grundig rettergang, med muligheter til å forsvare seg. I slike programmer er journalistene anklager, dommer og bøddel i ett. Nei, dette smaker alt for mye av lynsjing og selvtekt.

 

Og dessuten er jeg enig i at det er motbydelig at det å henge ut lovbrytere skal være underholdning.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle man ta selvmord pga at man prøver å fakke potensielle overgripere?

 

Nøyaktig. Det er snakk om potensielle overgripere. De har ikke gjort noe galt eller ulovlig, i tillegg er dette entrapment (kom ikke på noe godt norsk ord).

 

Dette programmet har i likehet med organisasjoner med samme fremgangsmåte, blitt kritisert får å ødelegge politisaker. Deres handling har gjort at pedofile har gått fri.

 

I tillegg har det vært saker der personer har tatt selvmord pga. datelines opptreden.

 

Det sier seg selv at programmet er moralsk forkastelig. Heldigvis vil aldri et slik programm kunne lages i norge.

 

Og bare for å opplyse så har dette programmet ingenting med å beskytte barn å gjøre, det eneste de bryr seg om er å tjene penger ved å lage underholdning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...