Gå til innhold

Vista - Ny bruker med problemer!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har akkurat fått min nye laptop, med vista installert. Til nå er jeg ikke særlig imponert. Har prøvd å installere forskjellige programmer (som alcohol 120). Men det fungerer jo ikke :S Ved installeringen av alcohol 120 fikk jeg feilmelding og blåskjerm (hurra!) Så er det noe jeg har misforstått her? Hvilke programmer er egentlig kompitable med Vista?

Hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Er også relativt ny vista bruker, og er kjempefornøyd.

Noen programmer må oppdateres, men jeg kjører uansett siste versjon av alt og har aldri opplevd at programmer ikke fungerer.

Har hatt to ting til nå som har vært negativt:

Det ene er at kernel ser veldig sårbart ut, lest endel om at andre har opplevd krasj på grunn av det.

Jeg dro ut støpselet under avslutningen, og det var nok til å krasje det hos meg.

Det andre er at mange oppdateringer ikke fungerer første gangen.

Spesielt på nytt system så er det mange oppdateringer som skal på plass, og jeg synes at uvanlig mange av dem ikke fungerer som de skal.

Prøvde f.eks først å laste ned skjermkortdriver manuelt (fra hp, har laptop).

under innstalleringen stoppet den på moen og 80% og det kom melding om at en uventet feil hadde oppstått og vista måtte gjenopprettes noe som forøvrig gikk feilfritt.

Neste gang lot jeg hp finne oppdateringen selv og laste den ned automatisk.

Det fungerte heller ikke første gang, men andre gang den prøvde gikk det feilfritt.

Ellers så har du sikkert sett at vista bruker LANG tid på å starte opp.

Men i bruk og sånn så er jeg kjempefornøyd, er blitt en nedtur å jobbe på en xp maskin nå :-)

Lenke til kommentar

Har kommet meg litt mer inn i det nå, satt ganske lenge oppe i går og knota. Har ikke prøvd meg på noen oppdateringer enda, men fare for at jeg begir meg ut på dette i kveld.

Selv opplever jeg ikke at det er så lang oppstartstid, faktisk positivt overrasket :) Syns også det blir bedre og bedre å jobbe i vista, etter litt fikling med instillinger :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Velkommen i vista-klubben :-)

Ble endel knoting her også i begynnelsen, men sånn er det med alt nytt.

Kom også på at jeg sliter med å lage snarveier.

I vista er det lagt opp til at du skal lage en snarvei der hvor programmet er innstallert, og så kopiere snarveien dit du vil ha den.

(eller lage den på skrivebordet eller i en mappe på skrivebordet)

I XP kunne man gå dit man ville ha snarveien, lage ny snarvei, få opp en browser og browse oss frem til programmet man ville ha snarvei til.

Dette er vel det eneste jeg savner fra xp.

Oppstarten tar 3-5 minutter hos oss, i praksis slår vi på pcen og gjør noe annet mens den starter opp.

Har vel noe med at vi har oppdatert mye og ofte og at det må konfigureres.

Som du også kommer til å legge merke til lester vista ned oppdateringer som blir innstallert når du slå av maskinen.

På helt ny maskin blr det for 40-50 oppdateringer på en gang, og da tar avsluttingen fort en times tid.

Som på xp må maskinen restartes for nesten alle oppdateringer.

Når vi fikk maskinen startet vi med å innstallere fra vista som lå som en partisjon.

Klarte å krasje vista (dro ut støpselet som nevnt) og skulle så gjenopprette med disker.

Brukte 5 timer på prosessen, og ufattelig mange restarter.

Men alt fungerte som det skulle.

Irriterer meg over at man på laptoper ikke kan laste ned drivere fra produsentene (f.eks grafikkdriver fra nvidia) men må ta det fra laptop produsentens sider.

Har lest at de (selvsagt....) ikke er så flinke til å oppdatere driverne, og at de etter en stund slutter helt å oppdatere dem.

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har akkurat fått min nye laptop, med vista installert. Til nå er jeg ikke særlig imponert. Har prøvd å installere forskjellige programmer (som alcohol 120). Men det fungerer jo ikke :S Ved installeringen av alcohol 120 fikk jeg feilmelding og blåskjerm (hurra!) Så er det noe jeg har misforstått her? Hvilke programmer er egentlig kompitable med Vista?

Hjelp!

Det er kun hardwareproblemer og drivere som gir blåskjerm, og det er ikke relatert til Windows Vista, men til Alchohol 120.

De fleste knoter ofte med nye ting, dette er ikke fordi vista er så forbanna dårlig, men fordi brukere er veldig utålmodige og vegrer seg for å lære nye ting.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Kanskje litt forenklet å si at det er kun hardwareproblemer og drivere som gir blåskjerm og at det aldri er windows sin feil?

Med vista så har det blitt ekstra viktig å bruke vista sertifisert hardware, spesielt hovedkortet bør være det.

Ellers så har jo brukerne ikke kontroll lenger på hva som gjøres i windows, med hensyn til oppdateringer og konfigureringer.

Windows er blitt et system som skal klare seg selv og ikke la brukerne tukle med seg.

De oppdateringer og konfigureringer som gjøre gjøres vel normalt uten at brukerne aner hva som skjer og langt mindre hvorfor.

Windows er i seg selv blitt så komplekst at det er umulig å ha full kontroll over hva som skjer, og man må jo til syvende og sist bare krysse fingrene for at ting fungerer som det skal og det gjør det stort sett.

Lenke til kommentar
Kanskje litt forenklet å si at det er kun hardwareproblemer og drivere som gir blåskjerm og at det aldri er windows sin feil?

Nei, det er sånn moderne operativsystem fungerer.

Grunnen til at det er slik, er fordi alle programmer i Windows kjører i protected mode, og har ikke tilgang til hardware eller minneaddresser (uten videre ihvertfall).

Programmer kjører ikke i privilege nivå 0 (kernel) eller 1 og 2 (operativsystem/drivere), de kjører på nivå 3. (referanse: IA-32 Intel System Programming Guide) som begrenser en del hva et program egentlig kan gjøre. Minne til andre programmer er også usynlig for hver prosess, de ser bare sitt eget minneområde.

Dermed må programmer kommunisere med drivere for å gjøre noe som helst nyttig.

Derfor er det KUN drivere og hardware problemer som kan få Windows (eller et hvilket som helst annet moderne os) til å gi blåskjerm.

Men mange drivere følger med Windows, og disse kan selvsagt lage problemer.

Får du blåskjerm, skriver du ned navnet på driveren, og søker ettter en oppdatering eller løsning på problemet.

Windows er store greier ja, så det er mye å lære seg, men alt i alt handler det om tålmodighet og ikke så mye annet.

Jeg synes Vista er et bra OS, men det er mye nytt.

Selv kjører jeg XP på min egen maskin hjemme, så jeg er ikke så godt kjent med Vista enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...