Gå til innhold

Kjølepasta mellom die og heatspreader på c2d?

Anbefalte innlegg

Har en c2d 6300 ... kjørt på 2,8GHz i et år... nå ble CPU plutselig varm, og maskina stengte ned.. klokket ned og hadde fortsatt høy temp. tok derfor av kjøleren og fant tørr pasta... la på ny pasta, men dette ga bare såvidt fungerende maskin.. (temp over 90)..

Siden pastaen under kjøleren var tørr, så tenkte jeg at kanskje problemet ligger mellom CPU-lokket og die ... C2D har jo et lokk over selve silisiumet, noe tidligere AMD prosessorer ikke har. Kan høy temp ha foråraket en tilsvarende uttørking av "kjølepasta" mellom die og dette lokket (heatspreader)?

Endret av Troxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg tatt av kjøleren igjen og brukt en annen pasta, riktignok gammel den og, men 30 grader mer enn det jeg startet med (60 grader)?

Everest Ultimate viser det samme som hardware monitor... 85 grader på begge kjerner og total 90 grader for cpu(?)..

En slik temperaturforskjell kan man vel ikke få selv om man dropper hele pastaen...

Noen som kjenner til andre med samme problem?

Selve kjøleren er også ikke til å ta på.. noe som sier meg at kjøleren mottar varme fra cpu... så da fungerer vel pastaen?

------- OPPDATERING: Problem løst ------------------

Årsak: Hadde oppdatert BIOS for noen dager siden, og hadde brukt AUTO på Vcore ... satte denne ned til 1,3375v og har nå 63 grader idle og 80 grader etter 10min med stresstest via prime95. Arrrg ... 2x100% load er vel ikke akkurat hverdagskost ... ligger på ca 70 tenker jeg under spill. MEN... tanken om dårlig "pasta" mellom die og ihs er jo ok.

----------------------------------------------------

Endret av Troxx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
disse heatspreaderene blir vel stort sett limt med termisk lim?

Men det kan jo hende det har skjedd noe slik du nevner.

Er du sikker på at kjøleren sitter skikkelig og at det ble gjort grundig rent etter at du la på ny pasta?

På alle C2D utenom low-end (celeron 4x0, pentium e21xx og lignende) er heatspreaderen loddet fast i selve kjernen og limt med en silikonlignende substans rundt heatspreaderen. Så uttørring av kjølepasta mellom cpu og IHS har ikke skjedd på din cpu, siden det ikke er kjølepasta der.

EDIT: leif

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Nå har jeg tatt av kjøleren igjen og brukt en annen pasta, riktignok gammel den og, men 30 grader mer enn det jeg startet med (60 grader)?

Everest Ultimate viser det samme som hardware monitor... 85 grader på begge kjerner og total 90 grader for cpu(?)..

En slik temperaturforskjell kan man vel ikke få selv om man dropper hele pastaen...

Noen som kjenner til andre med samme problem?

Selve kjøleren er også ikke til å ta på.. noe som sier meg at kjøleren mottar varme fra cpu... så da fungerer vel pastaen?

------- OPPDATERING: Problem løst ------------------

Årsak: Hadde oppdatert BIOS for noen dager siden, og hadde brukt AUTO på Vcore ... satte denne ned til 1,3375v og har nå 63 grader idle og 80 grader etter 10min med stresstest via prime95. Arrrg ... 2x100% load er vel ikke akkurat hverdagskost ... ligger på ca 70 tenker jeg under spill. MEN... tanken om dårlig "pasta" mellom die og ihs er jo ok.

----------------------------------------------------

Den har jeg vært borti selv, holdt på å steke wuad'en til brodern pga det der. AUTO er liksom STOCK, pcen skal ikke tenke selv, dammitt :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...