Gå til innhold

XP rebooter med nytt minne..

lperik

Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt meg en ny 256mb brikke, men når jeg setter den i så vil ikke windows xp starte ordentlig. Den kommer opp i "velcome" modus men når jeg trykker på min egen bruker bare rebooter maskinen.

Samme skjer om jeg prøver i safe mode, bytter plass på ram brikkene osv. Har også prøvd å kjøre med bare den nye brikken for å se om den fungerer og det gjør den. Bare det at XP ikke vil ha begge brikkene i samtidig. Er ikke så veldig kjent med win XP, men kan tippe at det er en eller annen intilling man på forandre på for at den skal godta 512mb ram. Har jeg rett her? Og isåfall hvor er denne instillingen? Har prøvd å lete litt, men finner den ikke :-?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Orka ikke vente lengre på svar jeg, så jeg bare formaterte disken og la inn Win XP på nytt. Men da dukker det samme problemet opp igjen! Midtveis i installeringa får jeg denne feilmld: (bluescreen)

Check with your hardware vendor for any BIOS update. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. If you need to use safe mode to remove or disable components, restart your computer, press F8 to select advansed tartup options, and then select safe mode.

Dette var noe av det som stod i bluescreenen, men kan ikke finne noe om cashing eller shadowing i bios. Om jeg drar ut den ene ram brikke så funker det helt fint.. Så igjen tror jeg det er Win XP som ikke takler 512mb ram eller noe, får det ihvertfall ikke til å fungere.

Om du tror du vet hva som er i veien, vennligst svar asap trenger svar så fort sp mulig da jeg vil bli ferdig med dette og prøve ut maskinene med 512mb ram! ;)

Lenke til kommentar
Nettopp kjøpt meg en ny 256mb brikke, men når jeg setter den i så vil ikke windows xp starte ordentlig. Den kommer opp i "velcome" modus men når jeg trykker på min egen bruker bare rebooter maskinen.  

Samme skjer om jeg prøver i safe mode, bytter plass på ram brikkene osv. Har også prøvd å kjøre med bare den nye brikken for å se om den fungerer og det gjør den. Bare det at XP ikke vil ha begge brikkene i samtidig. Er ikke så veldig kjent med win XP, men kan tippe at det er en eller annen intilling man på forandre på for at den skal godta 512mb ram. Har jeg rett her? Og isåfall hvor er denne instillingen? Har prøvd å lete litt, men finner den ikke  :-?

Grunnen er ganske åpenbar, minnebrikkene er ikke kompatible med hverandre.

Det er som du selv sier, maskinen fungerer greit med hver minnemodul men ikke med begge modulene sammen.

Bruk angrefristen og bytt minnebrikken med en som er kompatibel (helt lik brikke til den du har så er du 100% sikker på at det fungerer sammen).

XP fungerer/trives veldig godt med 512 MB RAM sammenlignet med "kun" 256 MB.

Jeg oppgraderte selv fra 256 MB -> 512 MB og alt gikk mye mere flytende både i spill og generelle programmer.

Forskjellen hos meg var så stor at jeg nesten vil påstå at XP's minimumskrav burde være 512MB RAM (sikkert mange som vil krangle om dette så jeg håper ikke tråden din blir stjålet...) :wink:

Lenke til kommentar
Hmm syns det er litt merkelig, for begge brikkene er twinMOS og begge er PC2700 (333mhz) så ser ingen grunn til at de ikke skulle være kompitable med hverandre!

Hvis du ser på disse 2 minnebrikkene så vil du nok se stor forskjell på de.

Selve minnemodulene kan være bygd opp av forskjellige chips, både når det gjelder størrelse pr. minnechip, merke og andre timings.

Det kan også hende at hovedkortet er mer kresen når det gjelder valg av minnemoduler.

Jeg hadde selv litt problemer med et SiS645 kort hvor jeg brukte 2 forskjellige minnemoduler av samme merke (husker ikke sikkert men jeg mener at det var 2 Samsung-brikker som var litt forskjellige) og der byttet jeg til 2 like brikker og da fungerte det 100%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...