Thorsen Skrevet 2. april 2008 Rapporter Del Skrevet 2. april 2008 Som nevnt tidligere. Dersom nynorsk skal være et skriftspråk basert på dialektene til FLERE regioner, kan man IKKE forvente at alle nynorske ord passer 100% med sin egen dialekt. Heldigvis for bastante brukere(eller uheldigvis for selve språket) finnes det likestilte og sidestilte former. Samtidig er det blodig urettferdig for bokmålselever at penger som kunne gått til bedre utdanning og faglig bedre lærebøker heller går til å oversette lærebøker til nynorsk. Dersom nynorsk gruppene virkelig vil ha raskere tilgang til bøker og oversettinger til nynorsk hvorfor gjør dere da ikke en innsats selv ? Det er et hav av bøker der ute, å det er bare å sette i gang. Jeg blir litt oppgitt når man sitter på gjerdet og klager på at staten og private forlag ikke tar hensyn. Og så lenge skole og skule er likestilte former så får dere klage til deres eget forbund for ikke å ha lagt stort nok press på språkrådet for å bestemme den "mest nynorske" formen. Problemet er bare at jeg tror dere vil møte motstand også innenfor nynorskkretser. Kanskje ikke akkurat på skole men på andre ord, folk vil jo gjerne bruke det som er nærmest sin egen dialekt. Lenke til kommentar
noodles Skrevet 2. april 2008 Rapporter Del Skrevet 2. april 2008 Betre utdanning? Gjerne, men ikkje ekskluder nynorskbrukarar frå dette. Alle vil nytte morsmålet sitt, om det er bokmål eller nynorsk. Viss alle vil skrive nærast si eiga dialekt, kvifor er alle omsettarar av skulemateriell nærast "skole"forma? Det er blodig urettferdig at språket eg nyttar skal bli robba for materiell og dermed setje nynorskbrukarar eit steg attende medan bokmålsbrukarane merkar ingenting. Det er blodig urettferdig at pengar som kunne gått til betre nynorskmateriell vert brukt opp av bokmålsbrukarar. dEt er ikkje slik at nynorskbrukarane stel midlar frå bokmålsbrukarar, det går andre vegen og. Det er slik det er å vere ein del av eit samfunn, ein må dele. Kvifor skal nynorskbrukarar vert tvinga til å omsetje materiellet sjølv? Korleis er det rett medan bokmålsbrukarane får det rett i nevane utan å gjere denne ekstra innsatsen? Å tvinge ekstra arbeid, stele materiell frå nynorskbrukarane er diskriminering og undertrykking. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. april 2008 Rapporter Del Skrevet 3. april 2008 Jeg er enig i at nynorskbruker ikke skal ekskluderes fra dette. Jeg skjønner også at alle vil bruke morsmålet sitt, og ser derfor ikke helt behovet for sidemål som helhet. Jeg tror ikke 3/4 av landet ville slutte å forstå hverandre om den nokså dårlige sidemålsundervisningen tok slutt. Og ja, jeg kjenner nynorskbrukere som ikke er veldig glade i bokmål. Lenke til kommentar
alright Skrevet 5. april 2008 Rapporter Del Skrevet 5. april 2008 Sogn og Fjordane er jo verdens navle. Særlig Ytre Sula i Solund. Ligger jo virkelig sentralt til. Lenke til kommentar
Douglas Quaid Skrevet 5. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. april 2008 Sogn og Fjordane er jo verdens navle. Særlig Ytre Sula i Solund. Ligger jo virkelig sentralt til. Og du vil fram til? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 21. april 2008 Rapporter Del Skrevet 21. april 2008 At du på et generelt nivå uttaler deg som om Sogn og Fjordane skulle være representativt for hele verden, hvordan du aldri blir klager over å aldri bli forstått nettopp fordi du kommer fra Sogn og hvordan hardcore Sogne-dialekter kan være guffent å fortstå for noen født i sentrale østlandsområder. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 11. mai 2008 Rapporter Del Skrevet 11. mai 2008 Eg synst at språkrådet for lett kan endre nynorsken. Skule heitte det, og skule skal det hete. Trur dei prøver å tilnærma det meire mot bokmål, samtidig som bokmålet skal vere "reint" og forbli fri for graut. Hadde heller sett at ein kunne skrive "skule", "mjølk" og "graut" på bokmål, men da hadde småbarnsforeldre i Oslo vest demonstrert ulovleg på gata og brent dekk. Når var det sist bokmålet inkluderte fleire ord som er utbreidd blant dialektane, i staden for å ekskludere dem? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå