Gå til innhold

hjelp, bilder blir for mørke/"gulaktig" ved bruk av M(manuell)

Anbefalte innlegg

hei

jeg har et fujifilm s6500fd som jeg stort sett er fornøyd med, men når jeg skal ta bilder under M, som står for manuell( noe som betyr at man har kontroll over alle funksjonene på kameraet),så blir bildene mye mørkere en hvis feks jeg bruke auto!?

Jeg testa en del innendørs bilder i sta(med gode lys forhold, uten blitz), men bildene blir mørke og varme/gulaktig(akkurat nesten som bildene blir med "sunsett" funksjonen)

Hva kan grunnen til dette være, eller er dette normalt innendørs når man ikke bruker blitz....det blir jo ikke slik når jeg bruker auto, som sagt?

dette er hva innstillingene står på:

photometry= multi

white balance= custom

AF mode= center

sharpness=hard

Af illuminator= on

ISO= 200

color=standard

Jeg prøvde å forandre litt på ISO verdiene og white balance, men det gjorde ikke noe forskjell

Jeg er også ganske ny når det gjelder litt mer avanserte kameraer, så jeg er ikke helt sikker på hva som er best å bruke osv, så hvis det er noe som har noe råd, så er jeg veldig takknemlig:)

Jeg liker spesielt å ta mye naturbilder og makro bilder av insekter og slikt:)

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det enkelt, det er ingen grunn til å bruke manuell når du ikke vet hvorfor...

Grunnen til at det blir mørk og gult, er jo rett og slett at du ikke har brukt de manuelle innstillingene til å lage korrrekt hvitbalanse og eksponering. Hele poeng med manuell er at du selv tar kontrollen.

Så jeg anbefaler deg i å investere i en fotobok som tar for seg det grunnleggende innen teknikk, slik at du kan forstå hvordan det hele henger sammen.Først da, kan du begynne å myse på manuelle innstillinger, og utnytte de når det trengs.

hei

jeg har et fujifilm s6500fd som jeg stort sett er fornøyd med, men når jeg skal ta bilder under M, som står for manuell( noe som betyr at man har kontroll over alle funksjonene på kameraet),så blir bildene mye mørkere en hvis feks jeg bruke auto!?

Jeg testa en del innendørs bilder i sta(med gode lys forhold, uten blitz), men bildene blir mørke og varme/gulaktig(akkurat nesten som bildene blir med "sunsett" funksjonen)

Hva kan grunnen til dette være, eller er dette normalt innendørs når man ikke bruker blitz....det blir jo ikke slik når jeg bruker auto, som sagt?

photometry= multi

white balance= custom

AF mode= center

sharpness=hard

Af illuminator= on

ISO= 200

color=standard

Jeg prøvde å forandre litt på ISO verdiene og white balance, men det gjorde ikke noe forskjell

Jeg er også ganske ny når det gjelder litt mer avanserte kameraer, så jeg er ikke helt sikker på hva som er best å bruke osv, så hvis det er noe som har noe råd, så er jeg veldig takknemlig:)

Mvh

Lenke til kommentar
Så jeg anbefaler deg i å investere i en fotobok som tar for seg det grunnleggende innen teknikk, slik at du kan forstå hvordan det hele henger sammen.
Den nest beste løsningen er å gå på bibilioteket, og mens du venter kan fotokompendiet fra forumet her være et fint alternativ...
Lenke til kommentar
For å si det enkelt, det er ingen grunn til å bruke manuell når du ikke vet hvorfor...

Grunnen til at det blir mørk og gult, er jo rett og slett at du ikke har brukt de manuelle innstillingene til å lage korrrekt hvitbalanse og eksponering. Hele poeng med manuell er at du selv tar kontrollen.

Så jeg anbefaler deg i å investere i en fotobok som tar for seg det grunnleggende innen teknikk, slik at du kan forstå hvordan det hele henger sammen.Først da, kan du begynne å myse på manuelle innstillinger, og utnytte de når det trengs.

hei

photometry= multi

white balance= custom

AF mode= center

sharpness=hard

Af illuminator= on

ISO= 200

color=standard

Mvh

Ok, jeg har vurdert å lese litt i en fotobok(men syntes man lærer like mye ved å bruke kameraet i praksis)

Jeg prøvde feks å sette white balance på auto, men det gjorde ikke noe forskjell...jeg har prøvd litt forskjellig, men ser ikke ut som om det er noe som "hjelper"

Uansett så er det jo en grense på hvor mye jeg kan forandre på,det enkleste er jo å bare bruke blitz, men det funker ikke når jeg skal ta super makro bilder!!

Har du/eller noen andre noe annerlse om HVA jeg må forandre på?

Lenke til kommentar

At bildene får en varm, og gulaktig farve kommer vel av at hvitbalansen står på custom. Custom hvitbalanse betyr vel gjerne at du selv har satt den. Det gjør man med å bruke et nøytralt gråark eller til nøds et hvitt ark, i det lyset du skal ta bildene. Om du ikke har det, så kan jo den customhvitbalansen stå på noe som ikke stemmer overens med lyset der du tar bildene? :)

At de blir mørke betyr vel gjerne at bildene blir undereksponerte; for liten blender, og/eller for kort lukketid. Men også ISO. På auto velger vel kameraet en høyere ISO verdi enn det du har på M?

Du sier du har testa å endre ISO manuelt, så da gjenstår det vel å endre eksponeringa, samt å fikse en ordentlig custom hvitbalanse, noe du -som jeg sa lenger oppe- gjør ved å bruke et hvitt ark (eller et 18% neutral grey ark) i de lysforholdene du skal ta bildene i.

Som Amund_Blix sa; hvis du får veldig snåle resultater når du bruker M, så kan det lønne seg å bruke de automatiske/halvautomatiske funksjonene på kamera ditt for å skjønne hva det gjør riktig, eller tilegne deg mer kunnskap via fotobøker osv.

Endret av schlinkey
Lenke til kommentar

hei

photometry= multi

white balance= custom

AF mode= center

sharpness=hard

Af illuminator= on

ISO= 200

color=standard

Mvh

Ok, jeg har vurdert å lese litt i en fotobok(men syntes man lærer like mye ved å bruke kameraet i praksis)

Jeg prøvde feks å sette white balance på auto, men det gjorde ikke noe forskjell...jeg har prøvd litt forskjellig, men ser ikke ut som om det er noe som "hjelper"

Uansett så er det jo en grense på hvor mye jeg kan forandre på,det enkleste er jo å bare bruke blitz, men det funker ikke når jeg skal ta super makro bilder!!

Har du/eller noen andre noe annerlse om HVA jeg må forandre på?

Ja, å bruke kameaet i praksis funker til å lære seg en del, men det har nå seg slik at du må forstå det grunnleggende ved fotografisk teknikk skal du kunne få noe ut av manuell.

Og da må du nok legge litt mer arbeid i det enn bare med å fikle på egenhånd, lærer du deg det grunnleggende skikkelig, åpner du for mange flere kreative muligheter.

Lenke til kommentar
At bildene får en varm, og gulaktig farve kommer vel av at hvitbalansen står på custom. Custom hvitbalanse betyr vel gjerne at du selv har satt den. Det gjør man med å bruke et nøytralt gråark eller til nøds et hvitt ark, i det lyset du skal ta bildene. Om du ikke har det, så kan jo den customhvitbalansen stå på noe som ikke stemmer overens med lyset der du tar bildene? :)

At de blir mørke betyr vel gjerne at bildene blir undereksponerte; for liten blender, og/eller for kort lukketid. Men også ISO. På auto velger vel kameraet en høyere ISO verdi enn det du har på M?

Du sier du har testa å endre ISO manuelt, så da gjenstår det vel å endre eksponeringa, samt å fikse en ordentlig custom hvitbalanse, noe du -som jeg sa lenger oppe- gjør ved å bruke et hvitt ark (eller et 18% neutral grey ark) i de lysforholdene du skal ta bildene i.

Som Amund_Blix sa; hvis du får veldig snåle resultater når du bruker M, så kan det lønne seg å bruke de automatiske/halvautomatiske funksjonene på kamera ditt for å skjønne hva det gjør riktig, eller tilegne deg mer kunnskap via fotobøker osv.

Jeg prøvde også å sette white balance på auto, men gjorde ikke noe forskjell det!?

Lenke til kommentar
Jeg prøvde også å sette white balance på auto, men gjorde ikke noe forskjell det!?

Da har modellen din en dårlig hvitbalanse-sensor. Jaja. Da er det bare å lære seg å sette hvitbalansen via et papirark først som sist. Er sensoren dårlig på hvitbalanse så er den dårlig på hvitbalanse, og siden du ikke har RAW så må du altså lære deg å sette hvitbalansen manuelt. Du er nok nødt til å åpne manualen og lese deg opp på hvordan du gjør dette på din modell. Det er lett å kunne dette på et generelt nivå, men det gjøres ikke på samme måte på alle kameraer.

Lenke til kommentar

Blir bildene mørke har du en feil kombinasjon av lukkertid/blenderåpning og evt. iso.

Å sette kamera på M og ikke justere på lukker og blender er jo meningsløst, hvitbalansen på rimligere kameraer (også dSLR) fungerer ikke veldig bra på Auto innendørs, så den må du nok justere selv.

Lenke til kommentar

På M har du gjerne kontroll over de tre innstillingene:

Lukkertid

Blender

ISO

Om bildene er for mørke kan du gjøre én av de følgende tingene (eller alt på én gang):

Stille en lengre lukkertid

Bruke en større blenderåpning

Bruke høyere ISO

Om du ikke vet hvordan du gjør dette holder du deg unna M inntil du har lært det, evt prøver deg frem. Bør vel ta ca 5 min før du skjønner sammenhengen.

Om fargene blir feil må du som tidligere nevnt stille inn hvitbalansen manuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...