Gå til innhold

Skøyte Teknikk På Ski

Magganosa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke proff, men får det til. skal prøve å forklare.

skiene skal forme en V og du skal dytte skiene til siden på en måte. det gir fremdrift.

i tillegg bruker du staver for å dytte deg fremover. du kan enten bruke stavene ved hvert skritt eller annenhvert, det kommer an på hvor raskt du prøver å kjøre. du må lene deg litt fremover. hvis du kan stå på skøyter så er det mye av det samme, bare med store bevegelser. håper jeg kunne hjelpe :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Du skal ikke dytte skiene til siden, du skal dytte dem fremover. Finn deg en flate og øv. Forsøk å skøyte uten å bruke staver. Du kan også prøve å balansere et par sekunder på hver ski. Skyv skien fremover, så vil den naturlig trekke litt ut mot siden. Før skien rekker å bli veldig bred, skyver du den andre skien fremover.

Jeg er absolutt ingen proff, men har gått litt fristil i det siste, så jeg håper tipsene hjelper. Lykke til!

Lenke til kommentar

Gidder ikke å lage ny tråd, siden spørsmålene mine også handler om skøyting.

Hvordan er forskjellen på noen vanlige, billige skisko og noen som er litt mer beregnet til skøyting, i bruk?

Funker Alpina SP30 greit nok til en blanding av klassisk og skøyting? Eler er noen av disse eller disse å annbefale?

Har stavlengden mye å si? Har noen nye staver som er litt lengre enn anbefalt lengde for klassisk nå.

Tips til rimelige skøyteski?

OG finnes det i det hele tatt kombi-ski? At man ikke bruker festsmøring når man skøyter, men samtidig ikke bruker glider midt under skien.

Finnes det noen videoer som viser hvordan grunnleggende og litt mer avansert skøyteteknikk skal være? (helst norske, men gjerne utenlandske også)

Lenke til kommentar

Først til han som lurer på teknikk.

Prøv å holde tåa, kneet, og nesen rett ovenfor hverandre. :)

Dessuten skal ikke hofte vries til siden, dette kan du trene på ved å holde fast skistavene i begge ender over hofte. Du vil nå se på stavene hvordan du skøyter.

Aller best er det å lære av noen du kjenner, stå på ;)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så til han som lurer på utstyr.

Ingen av de to skoene der er særlig egnet til skøyting. Sko som er laget for skøyting er avstivet i ankelpartiet. Jeg har gode erfaringer med combiskoene til Alpina, de kan både brukes til skøyting og klassisk. (Man kan ta av bøylen som stiver av ankelpartiet.)

Stavlengden har en del å si, men hvis du har et par staver som er litt lange til klassisk skal det fint gå ann å bruke disse til skøyting.

Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt turen til den lokale sportsforhandleren i påsketider, for da er det som regel store avslag på alt av skiutstyr.

Det finnes ski som kalles kombiski, men egentlig er de ikke kombiski. Ei skøyteski har et mye stivere spenn, og er noe helt annet å gå med. Det vil ikke fungere å smøre et skøyteski, siden du ikke vil klare å presse skiet ned i snøen slik at det får tak :)

Men det går helt fint ann å bruke ei klassisk ski, fri for smørning, når du skal trene på å skøyte. I allefall er det et godt alternativ i starten.

Filmer vet jeg ikke, men det går vel alltids ann å google.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Til begge:

Hvis dere ikke kjenner noen som kan skøyteteknikken, ville jeg ha hørt med det lokale idrettslaget. Det er garrantert noen der som kan vise dere, og hjelpe dere med riktig teknikke.

Lykke til, håper dere forstår noe av det jeg skrev, for det ble utrolig langt og krunglete! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg har gode erfaringer med combiskoene til Alpina, de kan både brukes til skøyting og klassisk. (Man kan ta av bøylen som stiver av ankelpartiet.)

Kan skrive under på det. Gode sko. Nå vet ikke jeg om mine har avtagbar bøyle, men de er gode til begge deler. I hvert fall på mitt forholdsvis lave nivå.

Lenke til kommentar
Heisann: P

Jeg har netopp vært i Sirdalen og gått på ski, og ser folk som "skøyter" bortover mens jeg må bare gå vanlig.

Jeg har prøvd å skøyte men vet ikke åssen jeg jør det.

Noen som kan den teknikken og kan hjelpe meg?

Prinsippet er jo at du dytter i fra med den ene skien med skikkelig sky også glir du med den andre skien bortover så godt du kan, du kan jo alltids se på proffene på tv å se hvordan de bruker bena...............

Lenke til kommentar

Skøyting på ski er egentlig ikke så vanskelig. Jeg for eksempel, lærte det av meg selv og etter jeg så skirenn på tv. Jeg synes utstyret ikke er så viktig, såfremt du ikke konkurrer og går skirenn, jeg anbefaler deg selvfølgelig ikke å kjøpe det billigste du finner....

Trening gjør mester vet du :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...