gustav Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg har en HP pavilion dv6217eu med VISTA. På grunn av at Vista er så treg, har jeg nå installert XP istedet. For å få installert XP måtte jeg inn i BIOS hvor jeg disablet SATA. Finnes det noen driver som gjør at jeg kan få eneblet SATA igjen? Har selvfølgelig googlet, men finner ingen som funker for meg. Lenke til kommentar
kzn Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hvorfor måtte du disable SATA for å installere windows xp? har maskinen sata eller ide disk? om du ikke får installert xp pga manglende sata drivere kan disse leses inn ved å trykke F6 i starten av installasjonen. Du kan også slipstreame driverene på installasjons cd-en med f.eks nlite: http://www.nliteos.com/ Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hva skjer når du går inn i BIOS og aktiverer SATA igjen? Lenke til kommentar
gustav Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Har egentlig ikke lyst til å starte installeringen av xp på nytt. Tok meg en hel dag å få lagt inn alle programmene. Det finnes ingen snarvei nå i etterkant da? Når jeg aktiverer SATA i BIOS, kommer den berømmelige blåskjermen opp når jeg starter XP igjen. :-( Vil jeg merke (stor) forskjell i ytelsen med/uten SATA aktivert? Takk for svar BTW :-) Lenke til kommentar
kzn Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Du kan jo laste ned sata drivere/chipset drivere fra HP sine hjemmesider og teste om du da kan aktivere sata. Skjønner egentlig ikke helt hvordan sata kan "deaktiveres" på denne måten. Maskinen fungerer jo nå sier du, har du merket noen svakere ytelse enn tidligere? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Høres ut som om du ikke har noen SATA disker, da disse ikke skal fungere med SATA deaktivert i BIOS. Så med mindre du tenker å montere noen SATA disker i nermeste fremtid hadde jeg bare latt det være for nå. Lenke til kommentar
gustav Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Det funket å lage en ny installasjonsdisk slik som du kzn foreslo. Brukte nlite og slipstreame driverne. Kan forøvrig anbefale nlite. Mange bra funksjoner for å tilpasse en installasjons-CD til den enkeltes behov (slik som å preutfylle reg.nr, tilpasse menyer osv). Virkelig bra, og tusen takk til dere som gadd å engasjere dere, og komme med bra forslag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Hvis du lager en cd med sata driverne på cdplaten, kan kan du installere XP med Sata enhancement enablet i den HP laptopen. Lite tips, Ikke sett noen instillinger i nLite. Der følger da med endel til lokal policy som ikke jeg likte i allefall. Til dere andre som har vært så elskverdig i svart...... Ikke svar med spørsmål.. De som ikke kjenner til HP sine bærbare, bør heller være stille og ikke komme med selvtenkte påstander... Lenke til kommentar
gustav Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 Takk for tipset * Har selv ikke merket noe til disse problemene du nevner ifm instillingene jeg satte da jeg brukte nLite, men skal være obs på det.Er forøvrig enig med deg i at HP sine laptops har så mange særegenheter (er likevel meget fornøyd med den) at generelle regler ikke alltid gjelder. Det er f.eks ingen tvil om at jeg har en SATA-disk, og at denne fungerte med SATA deaktivert. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jepp den funker med sata deaktivert, men du får ikke full fart før den er aktivert. Jeg klarte ikke finne driverne du skal bruke, men de må bare være med for å få full fart på disken.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå