Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hvordan enable SATA i xp ?

Anbefalte innlegg

Jeg har en HP pavilion dv6217eu med VISTA.

På grunn av at Vista er så treg, har jeg nå installert XP istedet. For å få installert XP måtte jeg inn i BIOS hvor jeg disablet SATA.

Finnes det noen driver som gjør at jeg kan få eneblet SATA igjen?

Har selvfølgelig googlet, men finner ingen som funker for meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig ikke lyst til å starte installeringen av xp på nytt. Tok meg en hel dag å få lagt inn alle programmene. Det finnes ingen snarvei nå i etterkant da?

Når jeg aktiverer SATA i BIOS, kommer den berømmelige blåskjermen opp når jeg starter XP igjen. :-(

Vil jeg merke (stor) forskjell i ytelsen med/uten SATA aktivert?

Takk for svar BTW :-)

Lenke til kommentar

Du kan jo laste ned sata drivere/chipset drivere fra HP sine hjemmesider og teste om du da kan aktivere sata.

Skjønner egentlig ikke helt hvordan sata kan "deaktiveres" på denne måten. Maskinen fungerer jo nå sier du, har du merket noen svakere ytelse enn tidligere?

Lenke til kommentar

Det funket å lage en ny installasjonsdisk slik som du kzn foreslo. Brukte nlite og slipstreame driverne. Kan forøvrig anbefale nlite. Mange bra funksjoner for å tilpasse en installasjons-CD til den enkeltes behov (slik som å preutfylle reg.nr, tilpasse menyer osv). Virkelig bra, og tusen takk til dere som gadd å engasjere dere, og komme med bra forslag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvis du lager en cd med sata driverne på cdplaten, kan kan du installere XP med Sata enhancement enablet i den HP laptopen.

Lite tips, Ikke sett noen instillinger i nLite. Der følger da med endel til lokal policy som ikke jeg likte i allefall.

Til dere andre som har vært så elskverdig i svart...... Ikke svar med spørsmål.. De som ikke kjenner til HP sine bærbare, bør heller være stille og ikke komme med selvtenkte påstander...

Lenke til kommentar

Takk for tipset * smile.gif Har selv ikke merket noe til disse problemene du nevner ifm instillingene jeg satte da jeg brukte nLite, men skal være obs på det.

Er forøvrig enig med deg i at HP sine laptops har så mange særegenheter (er likevel meget fornøyd med den) at generelle regler ikke alltid gjelder. Det er f.eks ingen tvil om at jeg har en SATA-disk, og at denne fungerte med SATA deaktivert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jepp den funker med sata deaktivert, men du får ikke full fart før den er aktivert.

Jeg klarte ikke finne driverne du skal bruke, men de må bare være med for å få full fart på disken....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...