MrMorph Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hei! Kjøpe for et par år siden et Canon EOS 350D, med medfølgende 18-55mm linse. Linsa var svært lite å skryte av. Og da jeg trengte noe med litt mer zoom, gikk jeg for noen uker siden til anskaffelse av en Canon 75-300mm EF 1:4-5.6 III linse. Denne fungerer kjempefint og gir helt greie bilder til mitt bruk. Jeg trengte enda litt mer zoom, og kjøpte derfor en billig 3x Teleconverter. Problemet mitt er at når jeg monterer denne på den nevnte 75-300 linsa, og tar bilder blir disse så uskarpe at det ser ut som om linsa er full av dugg. I tillegg blir det blått skjær rundt alle edges. (i.e rundt kanten av objekter man tar bilder av). På 18-55 linsa fungerer den helt fint, men da er jo liksom litt av poenget borte Jeg er helt 100% amatør, så kan noen gi meg noen tips om hva som skjer ? Vedlegg 1: 75-300mm 1:4-5.6 III + 3x Telephoto Vedlegg 2: 18-55mm + 3x Telephoto Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Konverteren ødelegger bildene. Blir som å se gjennom tre colabunner for så å klage på at en se 'litt' utydelig. Sett konverteren på hylla hvor den vil funke ok som brevstøtte. Seriøst. Ta heller å klipp ut motivet du er interessert i av den 8 MP store fila. De tåler mye beskjæring: for et 10x15 print holder det med 1 megapix. Endret 21. februar 2008 av ragamuffin Lenke til kommentar
MrMorph Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Konverteren ødelegger bildene. Blir som å se gjennom tre colabunner for så å klage på at en se 'litt' utydelig.Sett konverteren på hylla hvor den vil funke ok som brevstøtte. Seriøst. Ta heller å klipp ut motivet du er interessert i av den 8 MP store fila. De tåler mye beskjæring: for et 10x15 print holder det med 1 megapix. Takker og bukker. Da setter vi den på hylla $68 er vel for en billig brevstøtte uansett Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) I tillegg blir det blått skjær rundt alle edges. (i.e rundt kanten av objekter man tar bilder av). Det er CA(Kromatisk abberasjon). Ellers støtter jeg ragamuffin. Jan Henrik Endret 21. februar 2008 av jhdjupvik Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jupp.. og om du -må- ha mer reach får du vel greie TCer for Canon EF-mount? Er bedre kjent med Olympus sin EC-serie, så vet ikke, men går ut fra det? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jupp.. og om du -må- ha mer reach får du vel greie TCer for Canon EF-mount? Er bedre kjent med Olympus sin EC-serie, så vet ikke, men går ut fra det? Joda, både Canon, Sigma og Kenko lager brukbare varienter. Men det er et par ting å passe på. 1. Objektivet må ha største blender f/4 for å kunne bruke en 1.4x konverter 2. Objektivet må ha største blender f/2.8 for å kunne bruke en 2x konverter 3. Konvertere er desegnet for teleobjektiv (også zoom). 4. Det er anbefalt å bruke konverter av samme produsent som objektivet for best ytelse. 1 og 2 er tommelfinger-regler som bør følges, dette har med autofokus å gjøre, særlig i dårlig lys. Så for trådstarter, så vil selv ikke en 1.4x konverter være en god løsning. Tom Lenke til kommentar
MrMorph Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Jupp.. og om du -må- ha mer reach får du vel greie TCer for Canon EF-mount? Er bedre kjent med Olympus sin EC-serie, så vet ikke, men går ut fra det? Joda, både Canon, Sigma og Kenko lager brukbare varienter. Men det er et par ting å passe på. 1. Objektivet må ha største blender f/4 for å kunne bruke en 1.4x konverter 2. Objektivet må ha største blender f/2.8 for å kunne bruke en 2x konverter 3. Konvertere er desegnet for teleobjektiv (også zoom). 4. Det er anbefalt å bruke konverter av samme produsent som objektivet for best ytelse. 1 og 2 er tommelfinger-regler som bør følges, dette har med autofokus å gjøre, særlig i dårlig lys. Så for trådstarter, så vil selv ikke en 1.4x konverter være en god løsning. Tom Godt at noen har peiling. Så lærer allefall jeg meg litt etterhvert Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 1 og 2 er tommelfinger-regler som bør følges, dette har med autofokus å gjøre, særlig i dårlig lys.På Canon får du vel generelt ikke autofokus dersom største blender er mindre enn f/5.6 (1D-serien unntatt), altså at kameraer kutter AF uansett. Sigma har et hack på dette på noen av sine objektiver med f/6.3 som største blender. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå