tinsley Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hallais! Har nå lagt fra meg tanken på å oppgradere mitt gamle Cambridge anlegg og vil ha nytt. Får 40 000kr igjen på skatten :-) Det jeg lurer på da er hva man velger først? Finner man noen høyttalere som passer musikksmak og bruk, for så å velge forsterker som kan drive de og til slutt en dyktig cd spiller? Er det noen fasit på sånt? En annen ting; hvis man kjøper cd-spiller, forsterker og evt for-forsterker fra samme produsent, er man ikke da ganske sikker på å få et dynamisk anlegg som passer bra sammen? Thanks Lenke til kommentar
fhl Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg ville nok ha begynt med høyttalerene, for så å velge en forsterker som passer disse. Hvis du kjøper alt fra samme produsent, får du nok ting som fungerer ok sammen. Men det er ikke dermed sagt at du ikke kan få enda bedre resultat ved å kombinere flere produsenter. Frode Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Bestem eit budsjett, om du vagler mellom 10 000 til 40 000 kjem du aldri i mål før du har eit anlegg til 40 000. Då kan du ta ein grovinndeling av kor mykje du skal bruke på kvar komponent. Det er stereoanlegg du skal ha? Eg har sjeldan sett eit anlegg i 5-sifferklassen der alle komponentane er av same produsent. Det som er viktig er å søke erfaringar frå andre med liknande anlegg og aller helst lytte til det sjølv. Det som høyrest bra ut for ein er ikkje nødvendigvis det for andre. Musikksmak og bruksområder er ein god start. Lenke til kommentar
tinsley Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Det er plain stereo jeg skal ha ja. Musikken som blir spilt er vel klassisk, pop og rnb. Så skal jeg ikke klage hvis det blir bra filmlyd i stereo i tillegg. Har lyst til å prøve noen B&W høyttalere, enten 703 eller 805S. Så da ryker jo 20 000kr der. Forsterker til 12-13000 cd spiller til 6-7000kr og kabler/div til 3000kr. Det er det jeg tenker i alle fall. Har rimelig lyst på Halo fra Parasound men da må jeg nok kjøpe Biltema høyttalere ettersom 40 lapper da går fort... Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 B&W er flotte høyttalere, i alle fall de jeg har hørt. Mitt råd vil være å kikke litt på B&W 704 og en subwoofer. Da tror jeg du vil få en "bedre" bassgjengivelse, noe som blandt annet er veldig gunstig for filmlyden. Som forsterker har du flere muligheter. For eksempel kan du kjøre bi-amp med Thule IA100 og Thule PA100. Tilkobling av subwoofer krever litt alternaltiv kabling, men du får god lyd i høyttalerene på den måten. Ellers så har du Lyngdorf SDAI2175 som også virker spennende. Lyngdorf har jeg ikke hørt, men Thule lager god lyd. Litt mørk kanskje, men veldig pen og klar lyd. Jeg følte det var en god match med B&W DM683 da jeg hørte dem på en IA100 i butikken. Uanset vil jeg anbefale en forsterker med "digital" volumkontrol, da dette er mer nøyaktig. Cambridge 840A er også et alternaltiv. Cambridge har en litt lysere, og kanskje skarpere klang enn Thule. Jeg har ikke så mye peiling på hva jeg kan anbefale deg av subwoofer, men B&W ASW610 er en kompakt subwoofer som bør klare å tilføre dypbass. Den står kanskje ikke helt i stil med 700-serien, og gir nook ikke mest for pengene, men den spiller veldig pent og er en artig liten tass. Men ta deg nå for all del turen innom et sted og hør på forskjellige løsninger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå