vikingkylling Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Jeg har så vidt begynt på en serie av Frank Herbert (Dune), men den virker utrolig god. Hittil har jeg bare fått lest den første boken, som så vidt jeg vet er den eneste som er oversatt til norsk. Anbefales. ^^ Støtter denne fullt ut! Dune kom i 1965, en tid da sci-fi stort sett kun handlet om dårlig historie og stereotype karakterer. Dune forandret alt det og blir regnet som et mesterverk på høyde med Dostojevskij som gjorde for sci-fi det Ringenes Herre gjorde for fantasy. I tillegg har det kommet to mini-serier (den første basert på Dune, den andre på de to neste bøkene, Dune Messiah og Children of Dune) som absolutt er verdt å få med seg. Hver serie varer på over fire timer, men det er kvalitet hele veien gjennom. Det kan riktignok bli ganske tung lesing for noen, men det er verdt det om dere holder ut. Hmpf, nå blir jeg nødt til å lese God Emperor of Dune. Har hatt den i bokhyllen ganske lenge, men ennå ikke fått lest den fordi jeg har så mye annet å lese. jaja, bedre sent enn aldri. Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Jeg syns Eragon og Eldest er veldig gode bøker Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Terry goodkind er også bra - wizards first rule er første boka i en serie. Siste boka i serien kom ut i vår. R.A salvatore, ed greenwood som skriver mye innen forgotten realms. Tad williams. Håper at det er noen som klarer og fullføre siste boka i jordans wheel of time, han døde før han fikk skrevet den ferdig, heldigvis klarte han og fullfære notatene og plottene slik at den er fullfærbar bare noen klarer og skrive den. Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Vil anbefale Steven Eriksons "Malazan Book of the Fallen"-serie. Har selv ikke kommet lengre enn til slutten av bok to (Deadhouse Gates), men dæven for underholdning. Lenge siden jeg har lest en bok hvor det skjer ting hele veien, ikke noen lange tankerekker og beskrivelser, de er der men de er så korte som mulig. Deadhouse Gates er på over 900 sider, men det skjer jo så mye. Robert Jordan hadde vel brukt 10 bøker for å fortalt like mye! Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 J.R.R Tolkien's verker, sier seg selv. Mener og at C.S Lewis verker som Narnia burde leses ettersom detter 2 verker som har had sterk betydning på nyere litteratur. Driver nå og for tiden å lese Eragon og jeg liker det jeg leser. Selv om man merker at inspirasjonen er kommet mye ut fra Middle-Earth, er dette et godt skrevet verk så langt. King's "The Dark Tower" serie er og meget verdig å få med seg. Gode bøker på alle områder. Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Er dette en god deal? Klikkelink Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Tidshjulet - Robert Jordan, synd at han døde før siste boka ble ferdigskrevet men det går nok bra Narnia bøkerne - C.H. Lewis Lenke til kommentar
F.Mackey Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 For de som liker det litt mer personlig enn episk kan jeg anbefale:Robin Hobb - Assassins Apprentice (trilogi) og - the Tawny Man (trilogi) Denne anbefalingens stiller jeg meg også bak, uten tvil de to trilogiene jeg har lest flest ganger foruten Anne Bishop sin "The Black Jewels Trilogy"(som uten tvil er noe av det bedre her i verden uansett sjanger). Lenke til kommentar
Gyrid Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 For de som liker det litt mer personlig enn episk kan jeg anbefale:Robin Hobb - Assassins Apprentice (trilogi) og - the Tawny Man (trilogi) Denne anbefalingens stiller jeg meg også bak, uten tvil de to trilogiene jeg har lest flest ganger foruten Anne Bishop sin "The Black Jewels Trilogy"(som uten tvil er noe av det bedre her i verden uansett sjanger). Det om The Black Jewels trilogien til Anne Bishop kan jeg bare si meg enig i. Den trilogien er desidert en av de aller beste jeg noesinne har lest + de andre bøkene som foregår i samme univers Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Noen andre anbefalinger: The Prince of Nothing-trilogien, av R. Scott Bakker -> Er forvirrende i starten og litt treg, men holder du ut tar den seg opp og blir svært bra. Diablo: The Sin Wars-trilogien, av Richard Knaak -> Richard Knaak er en meget dyktig forfatter innen fantasy og har skrevet blandt annet mange bøker i Dragonlance-serien og WarCraft, og nå får Diablo-serien kjørt seg. Var litt skeptisk siden det er basert på spillene, men handlingen foregår tre tusen år før handlingen i spillene og har fint lite med dem å gjøre. Du trenger ikke å kjenne spillene i det hele tatt for å like denne trilogien, selv om det selvsagt er morsomt å kjenne igjen noen navn og steder. Warhammer: The Vampire Genevieve -> Fire (?) bøker om vampyren Genevieve i Warhammer-universet. Dette er ikke episk av noe slag, men mer kortere fortellinger som dreier seg om noen få personer og foregår på svært små områder. Jeg anbefaler at du kjøper en komplett samling da coveret er så tøft. Warhammer: The Von Carsten Trilogy -> Gotisk vampyrskrekk på sitt beste, selvsagt satt i Warhammer-universet. Igjen, kjøp alle tre samlet i en bok, så slipper du å ta pause mellom bøkene. The Bronce Canticles-trilogien, av Tracy og Laura Hickman -> Tracy Hickman var en av skaperne av Dragonlance, og her har han laget sin egen fantasy-verden sammen med kona. Eller verden og verden, vi snakker faktisk tre individuelle verdener samtidig. Det er ganske teit til tider (fyr krangler med et dragehode av jern?), men det er svært bra skrevet og ganske interessant hele veien. Dragonlance -> Kort sagt har jeg godt over hundre bøker pluss en film, så det sier jo sitt. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Forgotten realms En sterkere karakter enn Drizzt skal man lete lenge etter. Og jeg må si jeg ble imponert over noen av Warcraft bøkene! The last guardian og Lord of the clans spesielt. Lenke til kommentar
YaegeR Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Mistborn serien. Bok 3 kommer ut i oktober. Rett å slett helt fantastisk.. Brandon sanderson. Samme fyr som skal fullføre den eminente sagaen Wheel of Time. Allomancy 4tw !! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå