Spr0cket Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 xp har jo en begrensning på 3 eller 4 GB. jeg har forstått det slik at dette skyldes at det er et 32-bits operativsystem. jeg vet ikke hva xp 64 bits klarer, men vista skal klare noe mer. jeg kjenner ikke til windows server 2003 eller andre server-varianter av os fra ms. samtidig ser jeg at en del intelkort for xeonplattformen som har en minnekapasitet på 12 GB. hva er poenget med dette? man kjører vel ikke vista på en server? og har ikke alle servere vært 32-bits os på? hvilke linuxsystem klarer mer enn 3-4 GB? er linux 64bits? når jeg i dette innlegget snakker om begrensning mener jeg hvor mye minne systemet kan lese. Lenke til kommentar
Kuza Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 For Windows XP og Vista: 32 bit = 4 GB limit 64 bit = 128 GB limit Tenker det samme gjelder for Linux 32 og 64-bit versjoner. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 samma gjelder for server-os? hva slags linux er 32bit og hva slags er 64 bit? 64 bit os krever 64 bit maskinvare, mens du kan likevel kjøre 32 bits os på 64 bits maskinvare? Lenke til kommentar
Kuza Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 samma gjelder for server-os? hva slags linux er 32bit og hva slags er 64 bit? 64 bit os krever 64 bit maskinvare, mens du kan likevel kjøre 32 bits os på 64 bits maskinvare? Du kan ta en titt her, står hvor mye minne Windows Server OS klarer å håndtere. Jeg tenker de aller fleste Linux distroene kommer i både 32 og 64-bit versjon. Bare å laste ned riktig. Og ja, stemmer du trenger 64-bit hardware, men du kan kjøre 32-bit software, untatt av drivere. Lenke til kommentar
Rallare Svensson Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension Mulig med mer enn 4GiB på 32-bits Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension Mulig med mer enn 4GiB på 32-bits Hvordan setter man opp noe slikt, og trenger man spesiell støtte i programmene man bruker for dette? Hvis det var så enkelt å gå rundt 4gig begrensningen, så vilel jeg tro at "alle" allerede hadde gjort det? ... Fint om noen har mer info å gi anngående dette. -Stigma Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension Mulig med mer enn 4GiB på 32-bits Hvordan setter man opp noe slikt, og trenger man spesiell støtte i programmene man bruker for dette? Hvis det var så enkelt å gå rundt 4gig begrensningen, så vilel jeg tro at "alle" allerede hadde gjort det? ... Fint om noen har mer info å gi anngående dette. -Stigma ja, dette så spennende ut. lurer på hvorfor dette ikke er mer omtalt? edit: fra wikisiden ser det ut til at det er faren for driverinkompatibilitet som gjør at det ikke er mulig å adressere mer enn 4GB (Windows XP SP2 and later by default on NX capable processors enables PAE in order to enable NX, but limits physical address space to 32 bits for driver compatibility reasons. If PAE is enabled in the normal way, this compatibility hack is disabled on Windows Server) hva er forresten NX capability? Endret 21. februar 2008 av Spr0cket Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Ja, ser ut som det kun er støttet i windows server OSene. I så fall så er nok det hovedgrunnen til at vi ikke hører mer om dette. -Stigma Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Forstått det slik at bruk av PAE gjør systemet lit tregere. Da prosesoren må bruke mye tid på å mappe om minne slik at forskjellige programer kan bruke det store minnet. Funker vel fint på en server for å kunne ha en stor database i minne, men ikke så fint for spill. Til trådstarter: Linux kjernen kan compileres til å kjøre enten 32bit eller 64bit. De fleste distroer i dag har ferdig bygd støtte for begge deler, du velger bare hvilken versjon du skal ha når du laster den ned. Et 64bit OS kan kjøre både 64bit programer og 32bit programer. Et 32bit OS kan kun kjøre 32bit programer. Et 64bit OS krever 64bit hardware, og du kan kjøre et 32bit OS på 64bit hardware. Men du kan ikke kjøre et 64bit OS på 32bit hardware. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 takk for svar, det var litt oppklarende. utgangspunktet for mitt spørsmål er et program som er veldig minnekrevende, men som foreløpig kun er tilgjengelig i 32-bits versjon. på produsentens sider står det at de har planer om å implementere støtte for 64 bits støtte i en senere versjon. jeg ønsker selvsagt å kjøre dette programmet på mest mulig, subsidiært raskest mulig minne. men jeg tipper at siden programmet er skrevet for 32bit er det i alle fall ikke mulig å utnytte noe ut over 4GB av minnet, i alle fall for 32-bits programmer? (det som er litt lollerskates er at i et pdf-dok på sidene deres, der de foreslår maskinvareoppsett har de satt opp et "ultimate" system med flere xeons og 8 GB ram - selv om programmet verket støtter databehandling i flerkjerner eller minneadressering over 4 GB) Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 For Windows XP og Vista: 32 bit = 4 GB limit 64 bit = 128 GB limit Tenker det samme gjelder for Linux 32 og 64-bit versjoner. Dette er litt for ufullstendig. 32-bit har adresseplass for 4GB, det er riktig. Men når det gjelder kor mye minne du kan bruke i 64-bits Vista, så er det stor forskjell på de forskjellige versjonene. Vista 64 basic kan bare bruke 4 eller 8GB, ultimate mye mere. Den teoretiske grensen for kor mye minne ett 64bits operativsystem kan adressere er hinsides min fatteevne. Tror det er 16 millioner GB eller noe sånt Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Du kan ta en titt her, står hvor mye minne Windows Server OS klarer å håndtere. Og på siden før finner vi hvor mye Vista og XP kan ta:Vista 32 bit (alle normale versjoner): 4 GB (3-3,5 GB i praksis) Vista 64 Home Basic: 8 GB Vista 64 Home Premium: 16 GB Vista 64 Business/Ultimate/Enterprise: 128 GB XP 32 (alle normale versjoner): 4 GB (3-3,5 GB i praksis) XP Pro 64: 128 GB Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 da er det også riktig at et 32-bits program bare kan bruke 4 GB av rammen uansett hvor mye operativsystemet tillater? og vi er alle enige om at 64 bits os kan kjøre alle 32 bits programmer? det er verre med driverne, rite? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Man må også huske på at det er begrensinger i ulike brikkesett/hovedkort på minnemengde. F.eks. kan de fleste P35 hovedkorta ikke håndtere mer enn 8 GB (uansett OS), og man der også får den effekten at ca 0,7 - 1 GB forsvinner. Svært minneintensive programmer har i en del tilfeller muligheten til å swappe ut av aktiv minneadressering. Noen program kan derfor utnytte ledig minne over 4 GB til disse "swapfilene" uten å lagre de på disk. Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) For Windows XP og Vista: 32 bit = 4 GB limit 64 bit = 128 GB limit Tenker det samme gjelder for Linux 32 og 64-bit versjoner. Dette er ikke helt korrekt. 64 bit støtter i teorien 16 exbibytes ram. Om hovedkort (bios) støtter mere er en annen sak. Endret 21. februar 2008 av iron_knuckle Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 samtidig ser jeg at en del intelkort for xeonplattformen som har en minnekapasitet på 12 GB. hva er poenget med dette? man kjører vel ikke vista på en server? og har ikke alle servere vært 32-bits os på? Skjønner ikke helt hva du mener her. Servere har kjørt på 64-bit i en årrekke, siden lenge før AMD/Intel kastet seg på 64-bit-bølgen. F.eks kjørte DEC Alpha og SPARC-prosessorene på 64-bit allerede tidlig på 90-tallet. OSet de brukte var diverse varianter av Unix (SPARC og Alpha) og VMS (Alpha). (Windows NT hadde en port til Alpha i sin tid, men den var 32-bit only) Uansett, 64-bit-prosessorer kan adressere opp til 16 Exabytes med RAM, men foreløpig er det chipsets og softwareimplementasjoner som begrenser dette. Noen Windows-versjoner har ofte en "kunstig" begrensing på f.eks 8GB, mens du ikke ser denne grensen på f.eks Linux. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Ja, ser ut som det kun er støttet i windows server OSene. I så fall så er nok det hovedgrunnen til at vi ikke hører mer om dette. -Stigma Det er bare Windows Server 2003 (32bit) Enterprise Edition eller bedre som kan bruke mer enn 4GB minne. Den klarer 32GB som maks. Tror lisensen koster 3 ganger så mye som 2003 Server Standard... Ma n må også ha 2003 EE for å kjøre clustring. Mener det og er en forskjell på antall prosessorer og kjerner. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg kan legge til noen punkter: Windows 95/98/98SE/Me støtter egentlig maks 512 MiB men det finnes en omvei med litt triksing og fiksing for å få den til å støtte litt mer men jeg er usikker på hvor mye. PAE er en stygg hack som åpner for at et 32bit Windows Server OS kan bruke mer enn 4 GiB ram. Men det er som sagt en stygg hack. Ett av problemene er at 32bit programmer kan maksimalt få tildelt 4 GiB hver med mindre det er spesielt programmert for å utnytte 2 eller flere 4 GiB-områder. OS'et vil alltid ta beslag på plass i den første 4 GiB-bolken, antageligvis 2 GiB. Både når OS og de ytterst få programmene som støtter PAE skal veksle mellom adresseområder så må cachen på CPU tømmes så det ikke blir rot i hva som hører til hvilket område. Det tar i denne sammenhengen lang tid og gir dermed et stort ytelsetap. Jo mer OS'et må veksle adresseområde jo verre blir det. Linux 32bit er som nevnt også begrenset av 4 GiB-grensa. Linux 64bit er derimot ikke begrenset av de samme grensene som Windows. Det støtter 64 TiB. Kilde. Dagens prosessorer (med AMD64 eller EM64T) støtter 256 TiB minne. Solaris for x86-64 støtter noe i samme størrelseorden som Linux. Jeg tror det var maks 128 GiB om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Er det ikke "enkel matematikk"? 2^32 = 4.294.967.296 ? Men det er klart minnehåndtering på Server 2003 64bit er mye råere enn på 2003 EE 32bit. Bare så synd at det er en masse programmer og ikke minst printerdrivere som ikke vil virke på 64bit (tro meg dette er et helv... når vi snakker om terminalservere). Synd utviklingen går så fryktelig sent, selv om 64bit OS har eksistert noen år allerede. Men en annen ting som ikke er nevnt i denne tråden, men som kanskje er nyttig å vite er hvor mye man BØR ha i de forskjellige OS'ene. Vil si at man har optimalt med minne i XP hvis man har 2GB mens for Vista 64 må man faktisk opp i 8GB før det snurrer optimalt. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 nest etter minnemengde er det hastighet som er sentralt? i f.eks. win xp, hvis man har et program som krever mye av minnet, er det da lurt å satse på 2GB med raskt minne som har lave timings? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå