Gå til innhold

PS3 - Blu-ray-evner

foudre

Anbefalte innlegg

Forskjellen på det nye HD-formatet og DVD er jo også at en har muligheten til (og absolutt bør) å ha en heldigital signalkjede (både bilde og lyd) fra avspiller til fremviser og forsterker. I DA-konvertere har det mye for seg å bruke mye resurser (penger) og resultatet vil direkte påvirkes, mens i HD-avspillere der de likevel skal levere et digitalt signal, er det ikke behov for denne biten. Resten kan som oftest gjøres med prosessorkraft og det har PS3 nok av.

Klart at noen avspillerem som gjerne koster det firedobbelte kan ha brukt mere resurser på behandling av signalet for å oppnå best bilde og lyd, men så lenge ting er digitalt (egentlig bare snakk om av eller på) og da skal det ikke være noe hokus pokus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg fått sjekket hvilken TV det er snakk om: LG 32LX2R. Den støtter altså ikke 1080p, men 720p og 1080i, med HDMI-inngang. Vil det være nok for å få en markant (med trykk på markant) forskjell i bildekvalitet fra vanlig DVD til Blu-ray (fra PS3)? Ellers vil mine kjære foreldre selvsagt si nei til et innkjøp av Blu-ray-spiller, enten det er snakk om PS3 eller standalone...

Fra TrustedReviews.com:

Key among the features the 32LX2R does deliver is HD Ready specification. This honour is earned by a sufficiently high native pixel resolution of 1,366 x 768, the HD-capable connectivity we’ve already mentioned, and the facility to handle the required 720p and 1080i HD formats. In keeping with the vast majority of current TVs, though, the 32LX2R won’t play the upcoming high-end 1080p format.

The LG’s next big feature is its XD Engine picture processing. This proprietary LG system is designed to improve the appearance of no less than six key picture areas: colour saturations and tone, contrast, colour blending, clarity, brightness and motion.

The 32LX2R also carries the acclaimed DCDi scaling system from Faroudja, which is intended to make the image sharper and get rid of the jagged look you can sometimes see round curved edges.

-foudre

Lenke til kommentar
klart det er stor forskjell mellom Blu-ray og vanlig dvd!

Foreldrene mine ble imponert når dem kjøpte seg 50" og blu-ray, menne dem følte vel ikke det var verdt pengene for filmene.. film er film i deres øyne :)

Og den "store forskjellen" oppleves både på 720p og 1080i fra PS3, ikke bare 1080p?

-foudre

Lenke til kommentar
er sant som trykkertor sier, spes om dere har 32" for langt vekke.. en 32" bør ikke stå mer enn cirka 2,5 meter borte fra sofaen når du ser film :)

betal halvparten av ps3en selv da foudre, da får du dem nok på glid :)

Hehe, fattigmann som jeg for tiden er kan jeg ikke det. De vil uansett ikke betale noenting med mindre de selv får en klar økt filmopplevelse av det.

TV-en står omtrent 2 meter unna sofaen, så den saken er grei.

Tror jeg rett og slett skal komme meg til Elkjøp e.l. og be dem vise meg DVD på en 720p/1080i TV og deretter samme film på BD på samme TV og se med egne øyne om det er nok til å glede de høyere makter. :)

-foudre

Lenke til kommentar

De som sier at dyrere BR spillere gir bedre bilder lyver. Blu-ray gir nå deg 1080P bilde digitalt, uansett hvilken BR spiller du har vil du få samme bildet om du bruker samme innstillingene. Det som er med dyrere BR spillere er at de leser kjappere.

Lenke til kommentar

Eg trur stadig PS3 stadig er det beste kjøpet for folk flest om ein skal ha ein Blu-ray-spelar. Den gjer ein svært god jobb både med Blu-ray-filmar og oppskalering av DVD, og kan brukast til andre ting som kanskje kan appellere til "høgare makter". Til dømes er den bra både til musikkavspeling og bildeframvisning.

Når det gjeld skilnaden på Blu-ray og DVD på ein 32", vil det nok variere frå film til film. Både innhaldet og kor god jobb utgivaren har gjort vil ha ein del å seie. Mi erfaring er at ut-zooma scener, til dømes av landskap eller hav, er der ein aller best ser skilnaden på HD og ikkje HD. So det er kanskje taktisk lurt å velge noko slikt som t.d. Planet Earth som demonstrasjonsmateriale. ;)

Kay

Lenke til kommentar
De som sier at dyrere BR spillere gir bedre bilder lyver. Blu-ray gir nå deg 1080P bilde digitalt, uansett hvilken BR spiller du har vil du få samme bildet om du bruker samme innstillingene. Det som er med dyrere BR spillere er at de leser kjappere.

Hurra for deg ass. Nå har jeg kun PS3 BD-spiller, men skulle gjerne motbevist deg om hva som blir bedre ved å bytte til en dyrere signalkilde. Håper noen andre gjør det ^^

Og forresten, det heter BD, ikke BR!!

Lenke til kommentar

Vent med stand-alone-spiller til slutten av 2008. Først da dukker profil 2.0 opp. Det har ikke ekstremt mye å si, men skal du først ha en dedikert spiller skal den ha alt. Ps3 er ålreit nå. (Den kan oppgraderes senere.. kan hende du ikke trenger en stand-alone heller da)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Vent med stand-alone-spiller til slutten av 2008. Først da dukker profil 2.0 opp. Det har ikke ekstremt mye å si, men skal du først ha en dedikert spiller skal den ha alt. Ps3 er ålreit nå. (Den kan oppgraderes senere.. kan hende du ikke trenger en stand-alone heller da)

de fleste standalone spillerne kan også oppgraderes...

de har innebygd nettverkskort

Lenke til kommentar

Hurra for deg ass. Nå har jeg kun PS3 BD-spiller, men skulle gjerne motbevist deg om hva som blir bedre ved å bytte til en dyrere signalkilde. Håper noen andre gjør det ^^

Jepp for det vil jeg se ! Blir som å kjøpe seg dyrere DVD spiller og tro du får bedre bilde pga det. Eneste som gjør Blu-ray spesiellt er lagringskapasiteten så den får kjørt film i stor oppløsning uten problem. Ingenting med selve bildet å gjøre sånn ellers, det er det tven din som står for. 1080P på en PS3 gir deg 100% perfekt bilde, er sånn at du nesten føler for å ta på skjermen når du skjer hvor skarpt og ekte det der.

Endret av Avean
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

joda PS3 er bra den, men kommer ikke til og være best.

det blir alltid bedre bilde chipper, prosseseringer osv.

så jo det forskjell på BD spillere og DVD spillere.

samme gjelder surround recivere, selv om den støtter TrueHD

er det noen som spiller av dette bedre enn andre..

Lenke til kommentar
joda PS3 er bra den, men kommer ikke til og være best.

det blir alltid bedre bilde chipper, prosseseringer osv.

så jo det forskjell på BD spillere og DVD spillere.

samme gjelder surround recivere, selv om den støtter TrueHD

er det noen som spiller av dette bedre enn andre..

Når et signal er analogt eller konverteres fra analogt til digitalt (eller omvendt) har det noe for seg å bruke mere penger på kvalitet da dette gir direkte resultat i signalkvaliteten. Sålenge signalet forblir digitalt (og i samme "format", ingen tilleggsinfo eller signalprossesering) vil det ikke ha noe for seg med ekstravagante dyre dippedutter.

Når det gjelder forsterkere/recievere foregår det her en konvertering fra digitalt lydsignal, til analogt signal til høyttalerne, så ja, her har det noe for seg. Noe av det samme er det snakk om i selve HD-tv-apparatet, da et digitalt bildesignal skal gjøres om til lys-signaler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja skjønner biffen, men det blir jo bedre med en bedre bygd bilde chipp.

kanskje ikke wow, må ha effekt.

bedre måte og vise det som kommer fra disken

Lenke til kommentar

Dette er reinspikka tull! Og feilinformasjon!

Lenke til kommentar

Jepp for det vil jeg se ! Blir som å kjøpe seg dyrere DVD spiller og tro du får bedre bilde pga det. Eneste som gjør Blu-ray spesiellt er lagringskapasiteten så den får kjørt film i stor oppløsning uten problem. Ingenting med selve bildet å gjøre sånn ellers, det er det tven din som står for. 1080P på en PS3 gir deg 100% perfekt bilde, er sånn at du nesten føler for å ta på skjermen når du skjer hvor skarpt og ekte det der.

Tror du på dette selv, eller er det bare litt PS3 propaganda igjen? Selvfølgelig er det forskjeller på avspillerne med tanke på bildekvalitet.

Hvis du faktisk ER uenig i det, så vel.. du om det.

I tillegg er det også andre ting som skiller BD-spillerne, det være seg byggkvalitet, hvilke lydformater de faktisk støtter - og hvordan de støtter dem, videoutsignal (om de støtter 24hz), kvalitet på skalering av BD signalet hvis du ikke ikke har 1080p TV. Det masser å ta tak i når man ser på pris og hva du for får det når man skal velge seg BD-spiller med tanke på lyd og bilde.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Dette er reinspikka tull! Og feilinformasjon!

jaha?

BD-P1200_2.jpg

"There’s even a LAN connector for software upgrades, similar to the system Toshiba uses on its HD DVD players."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...