Niram Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Heisann! The Gathering nærmer seg med stormskritt, og jeg har planer om å ta med anlegget mitt for første gang! Alle sangene mine ligger på laptopen, så har planer om å spille sanger fra den. Slik det er nå, har laptopen bare en hodetelefonutgang foran på maskinen. Altså må jeg vel ha no eksterne greier for å få lyd i alle 5 høyttalerne? Eller har jeg misforstått? Her er hvertfall ustyret mitt: Anlegg: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=39565 Laptop: http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....51&cid=5417 (omtrent som den, bare litt mindre HDD og en anelse svakere prosessor) Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg, da dette er viktig! Mvh Magnus Lenke til kommentar
kris45 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Trodde alle som var nerder kunne putte en jack kabel inn i en pc... Endret 22. februar 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Niram Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Huh? Greia er at jeg får lyd i 2 høyttalere hvis jeg plugger inn i hodetelefonutgangen.. Jeg vil ha lyd i alle fem.. Lenke til kommentar
Random Hero Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Har ikke det anlegget sånn at den "lager" 5.1 lyd av stereo? Hvis ikke kan du kjøpe et USB-Lydkort.. Denne posten burde vel forresten vært under PC-anlegg... Endret 22. februar 2008 av Deila Lenke til kommentar
Niram Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Hmm.. Gjør det? Er det bare noen innstillinger da kanskje,.. Beklager hvis den er feilpostet, var ikke helt sikker skjønner du.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Det er ein digital lydutgang som støtter 5.1 i hovudsettinngangen din (ref. side 17 i brukarmanualen). Du treng ein digital coax-kabel med 3,5mm jack til RCA som du kan kjøpe på f.eks. Amentio (einaste butikken eg fant i farten): For å aktivere den digitale utgangen må du inn i Audio Settings og under Speaker Environment velgje S/PDIF (ref. side 50 i brukarmanualen). Du er vel kjend med korleis Z-5500 verkar med tanke på lyd i surroundhøgtalarar og sånt? Om ikkje, gje ein lyd så kan eg gje ei utgreiing. Edit: Du vil då få "ekte" surround som er koda i 6 kanaler (5.1) i utgangspunktet, gitt at kjelda faktisk har det. Flyttar forresten tråden til riktig kategori. Endret 22. februar 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Niram Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Tusen takk for strålende svar Zeph, ting er litt klarere nå!! Fikk dessverre ikke linken til brukermanualen til å fungere, og har den ikke foran meg nå.. Men skjønner hva du mener Så den skal rett og slett plugges i hodetelefonutgangen da? Fryktelig dumme spørsmål, men har ikke veldig god peiling på lyd, kabler etc Hadde vært fint om du kunne forklart hvordan z-5500 fungerer i forhold til lyd i surroundhøyttalere! Tusen takk for at du tar deg tid til dette, er veldig takknemmelig. PS! Har bytta OS fra Vista til XP, så har vel kanskje ikke samme innstillingsmuligheter for lyd? "Realtek HD audio manager" heter det jeg har nå ifølge ikonet nede ved klokka edit: Leita litt i det programmet, og fant et sted jeg kunne bytte til 5.1 dolby digital.. Gjorde det og følgende mld. kom opp: "Når Dolby Digital live er aktivert fungerer kun digital lydutgang (S/PDIF), og du vil ikke kunne høre lyd fra analoge høyytalere eller hodetelefoner. Er det riktig da? Så trenger jeg kun kabel? Endret 22. februar 2008 av braxboy Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Du skal plugge den inn i hodetelefonutgangen ja, når S/PDIF blir aktivert på PC-en vil den sende digitale signaler ut der. Lenken til brukarmanualen er forresten til ei zip-fil som manualen er pakka inn i. Så var det dette med lyden då. Anlegget ditt har digitale innanger, du kan derfor sende ubehandla digitale signaler til det. Dette kan være i eit spel som har 5.1-lyd eller ein DVD-film. Poenget er at det må være 5.1 i utgangspunktet for at du skal få det ein kan kalle "ekte" surround. Når det gjeld musikk så har anlegget ein innstilling som heiter Dolby Pro Logic II Music. Med den aktiver vil du få lyd i alle høgtalarane, senterhøgtalaren vil bli bli den som høyrest best. Det er ein effekt laga for å optimalisere lyden for musikk som i utgangspunktet stort sett er i stereo. Til film (DVD med digital 5.1) detekterer anlegget sjølv det du har valgt på filmen og stiller seg inn automatisk. Har du ein film (DVD eller på PC-en) som ikkje har surround så kan du velge Dolby Pro Logic II Movie, anlegget vil då simulere surroundlyd og du vil få lyd i alle kanaler. Dette er såkalla "falsk" surround, forskjellen er at det blir laga eit lydsignal til bakhøgtalarane ut frå signalene som er meint for frontsettet, mens med "ekte" surround er det eigne lydar som er spelt inn kun for bakhøgtalarane. Ellers kan du prøve deg litt fram med effektane på anlegget. "Stereo" er stereo, "Stereo x2" kopierer signalene til frontsettet og sender bak så du får den same lyden både framme og bak (riktignok utan senter meiner eg). Edit: Det ser ut til å stemme på ein prikk, kun kabelen som mangler no. Endret 22. februar 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Niram Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Ok, nå skjønte jeg alt sammen! Tusen takk for meget god hjelp! Skal kunne få det til nå, hehe.. Er evig takknemmelig Endret 24. februar 2008 av braxboy Lenke til kommentar
Krokan Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Ok, nå skjønte jeg alt sammen! Tusen takk for meget god hjelp! Skal kunne få det til nå, hehe.. Er evig takknemmelig Topic kan stenges Er du 100% sikker på at det ikke er en Mini-Toslink (optisk) kabel du skal ha? De bærbare jeg har vært borti har hatt det, og bruker samme utgang som headset-utgangen. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Hmm.. Neii, er ikke sikker på noenting jeg! : o Kan du forklare nærmere? Synd om det er feil, for kabelen er allerede bestilt edit: Trur kanskje begge deler fungerer? Endret 24. februar 2008 av braxboy Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Glem det. Endret 24. februar 2008 av Core2dou Lenke til kommentar
Niram Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Du hadde ikke no vettu svar? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Sant det, har sett desse optiske minijackutgangene før, men aldri i levande live. Acer er sparsomme med informasjonen om den porten, men det blir spanande og sjå om du får lyd. Eg trur det går, men kan ikkje garantere noko. Skal undersøke litt, men har eit spørsmål, når du slår på den digitale utgangen, er det eit raudt lys inne i hodetelefonutgangen? Eg er så j***** lei nettsidene til Acer, det er alltid problemer med dei. Får ikkje kontakt, 404, manglande teknisk støtte. Heiltr utruleg at det skal være sånn. Endret 24. februar 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Niram Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Oki! Fint om du gidder å undersøke litt Hehe.. Er ikke fullstendig krise om kabelen jeg har bestilt ikke fungerer da, siden den koster meg 40 kroner.. Neii, ikke noe rødt lys så vidt jeg kan se : / Men det er ikke lyd i høyttalerne på PC-en når den er aktivert, så skulle vel tro det er riktig? ENIG! Acer sine sider er fullstendig håpløse.. Når de først funker er de som oftest forbanna treige.. edit: En slik jeg skulle hatt da isåfall? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=304792 Endret 24. februar 2008 av braxboy Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Det er i så fall ein sånn, eventuelt ein som du linker til pluss ein overgang frå 3,5mm jack til vanleg toslink. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Okey, skjønner.. Får den kabelen vi satset på først til helga, så får vi se da Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Jepp, litt spanande dette. Du kan for så vidt prøve å trykke ein minijackplugg halvvegs inni når den digitale utgangen er aktivert. Dersom det er ein optisk utgang skal det være eit lys er, men det er mogeleg at den er skjult bak ei fjær for å unngå at det skin ut. Ved å plugge i ein kabel halvvegs ser du kanskje om det er noko lys inni der. Ellers er det berre å vente og sjå. Har ein anna tråd der eg prøver å finne rett kabel til ein Dell-laptop som skal koplast til Z-5500, der er det ein heilt anna plugg som kanskje ikkje finnes her i landet ein gang. Det er for mange standarer og enkelte som er for lite utbreitt her i landet, trur faktisk ikkje det er så mange som nyttar seg av digitale utganger på laptoper. Ganske synd egentleg om dei har eit anlegg som kan ta inn digitale signaler sidan lydkortet i ein laptop ikkje er mykje å skryte av. Skreiv litt om dette her om det er av interesse. Lenke til kommentar
Niram Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Prøvde med en minijack som du sa, og jaggu lyste det rødt!! Det er vel gode nyheter? Var forresten veldig interessant lesing, den tråden du linket til! Takk for den, lærer mye av deg Hehe.. Endret 24. februar 2008 av braxboy Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 (endret) Ah, nei, er diverre ikkje det. Då har eg lurt deg opp i stry og du skal ha ein optisk kabel som me snakka om. Kabelen du har bestillt er elektrisk, mens du skal ha ein som går på lys. Beklagar det, dumt eg ikkje tenkte på å sjekke om det var lys i utgangen først, men då lærte eg ei nyttig lekse til neste gang. Du får heller sende meg ein PM neste gang du treng hjelp til noko so skal eg gjere opp for det. Du må altså ha enten ein sånn: og ein sånn: Eller ein sånn: Eg fant dette på Biltema (ut frå biletet er det riktig type, men sjekk det eventuelt først), men ikkje Clas Ohlson i farten. Ellers finnes det i ein del nettbutikkar, men hugs å få rett plugg i enden som skal inn i laptopen. Det er ikkje nødvendig å bruke mykje pengar på sånt, signalet er digitalt og så lenge det kjem fram er det ikkje noko forskjell om du brukar ein kabel til 50 kroner eller ein til 2000. Sjølv om enkelte meiner det. Endret 24. februar 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå