zeltex Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hei, bare lurte litt på hva folk her på forumet mente om denne diskusjonen, som vi hadde på vei til årets ski-NM i Trondheim. Turen fra Oslo gir jo mange timer i bil, noe som så klart ender i at en må diskutere noe. Det startet rolig med litt om historie og om det var riktig av Aasen når han kun tok med sør og vest landet i sin samling av dialekter for å forme det nye språket. Vi kom videre inn på om det måtte ses på som om Aasen hadde konstruert det nynorske språket ut i fra de dialekter han samlet inn, eller om dette bare var en naturlig evolusjon av dialektene ned i skriftform. Det samme ble sagt om bokmål, var dette konstruert ut i fra det danske språket eller var dette bare en evolusjon som ble styrt av embedsmenn i Oslo(som da var sterkt påvirket av dansk). Selv ble jeg stående litt midt i mellom de to ytterpartene vi hadde. Syns faktisk begge hadde meget gode argumenter, og når jeg da ikke hadde noen sterk mening om det fra starten, ble det ikke lettere etter som diskusjonen eskalerte. Er det noen meninger her om at ett eller begge av våre skriftspråk er konstruert? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Tja - det er litt vanskelig å si om nynorsk eller bokmål er "konstruert." Det er klart nok at disse målformene har blitt laget av enkelte personer, som har bestemt hvordan grammatikken skal være og hvilke ord som skal stå i ordlistene. Men det er jo ikke et oppfunnet språk slik som Esperanto. Og da disse målformene ble laget, tok man jo utgangspunkt i språket slik det ble brukt i Norge. Aasen tok utgangspunkt i en dialekt, mens bokmålsfolket vel tok utgangspunkt i den dannede dagligtale (som ble brukt også utenfor Oslo). Forresten er det vel helst en myte at Aasen ville basere landsmålet sitt på et tverrsnitt av norske dialekter. Så vidt jeg vet, reiste han rundt i landet og lærte seg ulike dialekter å kjenne. Noen likte han, andre likte han ikke (trøndersk, f.eks.). Så valgte han den som han mente var den beste, og baserte landsmålet på den. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Alle skriftspråk er konstruerte. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg vil påstå at nynorsk er mer konstruert enn det bokmål er. Nynorsk har utviklet seg mye siden den gang Ivar Aasen lagde det, men det opprinnelige utgangspunktet er altså kun en manns verk. Bokmål er derimot utviklet rett fra dansk, som etter det jeg kan forstå er et mindre konstruert skriftspråk enn nynorsk. Hm. Jeg ser at det hele bunner ut i definisjonen på et konstruert språk. Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Ja, det var vel det vi også konkluderte med. Men det gikk lenge på hvilken som var mest konstruert og hva som egentlig ville vært naturlig. Men blir som Thendrup sier, at alle skriftspråk jo er konstruerte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå