charfred11 Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Har et Canon Ixus 330 som stort sett funker veldig bra, men det er innmari irriterende at absolutt alle bildene, ok ihvertfall 97%, blir med store røde, lysende øyne Er det noe jeg i det hele tatt kan gjøre (bortsett fra det innlysende å kjøpe nytt kamera)?????? Innstillinger på kameraet jeg ikke vet om?? I tillegg...hvilken programvare egner seg best til å fjerne røde øyne (helst gratis), eller fins det kanskje noen andre tips & tricks dere føler for å dele med mich und mine like(be)sinnede????? Thank you!! Charlie Lenke til kommentar
Neo Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Du kan bruke Photoshop, dette er dog ikke akkurat graits.. I Photoshop makerer du bare øyet og justerer fargebalanse, noe sånt som 'adjust -> color -> huminance'. Hvis du har et bilderedigeringsprogram hvor du kan gjøre det samme vil jeg anbefale deg å prøve det. Da kan du få øyenfarger som grønne,blå, lilla, svarte osv... Vet desverre ikke om noe gratisprogram. Tips: Bruk blitz minst mulig. Lenke til kommentar
Kjitta Skrevet 21. februar 2003 Del Skrevet 21. februar 2003 Det pleier da vanligvis å medfølge programvare til kameraet som fikser dette! Fotoknudsen har i tilegg er program (som jeg bruker av og til) som heter viewer. Dette brukes til å vise bilder og eventuellt foreta små editeringer, som bl.a. fjerning av røde øyne! Markerer bare øynene og hokus pokus! (Enkelt) programvaren følger med dersom man bestiller bilder på cd rom. har du en emailadresse så kan jeg maile deg programmet! Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 22. februar 2003 Del Skrevet 22. februar 2003 Årsaken til de røde øynene er at blitsen står for nærme objektivet. Dette er et problem med alle kompakte kameraer. Dette løses ikke ved å kjøpe nytt kamera ! Prøv å unngå problemet ved å gjøre følgende: - Øk den generelle belysningen i rommet. - Bruk en ekstern blitz (10 - 15 cm fra objektivet). Mange har liggende løse blitzer fra sine gamle speilrefleks kameraer. Monter en slik på en slave utløser(den utløses da automaitsk når den lille blitzen på kameraet tenner). Det finnes billige skinner som kan monteres under kameraet, og festes i stativskruehullet slik at den ekstra blitzen koldes sammen med kameraet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå