Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hovedkort knekker CPU som igjen knekker hovedkort osv ...

Anbefalte innlegg

Her på lørdag skulle jeg hjelpe en kompis med ny PC som han hadde satt sammen med deler bestilt hos Komplett.

Da vi skulle starte PC-en, skjedde det ingenting. Etter nærmere feilsøking, så viste det seg at det var en defekt minnebrikke. Ferdig med feilsøkingen, koblet vi til diskene og DVD drivene. Når vi så koblet til strøm, skjerm osv, så ville ikke PC-en starte - uansett. Prøvde å bytte Power, bytte CPU, koblet fra alt unødvendig, osv. Sjekket til og med at powerbryteren virker. Ok, konklusjonen ble at hovedkortet hadde tatt kvelden, muligens pga. feil på minne. Ikke noe krise - sende inn til Komplett og få byttet.

Problemet kom når jeg skulle fyre opp min PC (hvor vi hadde lånt CPU fra). Nå vil heller ikke den starte.

Er det faktisk mulig at et hovdkort kan knekke en CPU, som igjen knekker et hovedkort, som igjen kan knekke en CPU osv

Hovedkortene det er snakk om er MSI og Asus med Nvidia AM2 chipset (5xx) og CPU'ene er Athlon 64 X2 (4800+ og 6000+)

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har dere passet på at lederne på hovedkortet ikke er i kontakt med kabinettet? Husker å ha gjort dette selv en gang, PC-en nekta å starte. Følger vel med noen plast-"spacere" som skal ligge i mellom.

Det kan jeg godt sjekke, men det som er rart er at PC-en jeg tok CPU-en fra, virket helt OK før jeg tok ut CPU-en. Den virker ikke nå, slev om det er den gamle CPU-en som står i. Ingenting annet er rørt.

Jeg har aldri har opplevt noe lignende på de 15 årene jeg har skrudd PC.

Mener å huske at disse spacerne kun var aktuelle en liten periode.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Først - ikke bland sammen spacere (normalt lange "messingstolper" til å feste hovedkort og isoleringsbrikker/skiver)

Spacere har vært benyttet siden de første "moderne" PCene kom på markedet i 1981. I mange år måtte man også benytte isolering mellom spacerne og hovedkortet (spacerene var ikke bare plassert der hovedkortet skulle ha jord). Standardisering er en god ting og nok behøver man ikke isolering - men spacere er fortsatt (og vil alltid) være nødvendig. Plasseres spcere på steder det enkelte hovedkort ikke skal ha dem vil det kunne oppstå kortslutning. En kortslutning på hovedkort kan ødelegeg enkeltkomponenter på hovedkortet og på tilkoblete enheter. Med andre ord. Det skal ikke benyttes spacere på stdere hovedkortet mangler hull for skruefeste.

Lenke til kommentar

Først - ikke bland sammen spacere (normalt lange "messingstolper" til å feste hovedkort og isoleringsbrikker/skiver)

Spacere har vært benyttet siden de første "moderne" PCene kom på markedet i 1981. I mange år måtte man også benytte isolering mellom spacerne og hovedkortet (spacerene var ikke bare plassert der hovedkortet skulle ha jord). Standardisering er en god ting og nok behøver man ikke isolering - men spacere er fortsatt (og vil alltid) være nødvendig. Plasseres spcere på steder det enkelte hovedkort ikke skal ha dem vil det kunne oppstå kortslutning. En kortslutning på hovedkort kan ødelegeg enkeltkomponenter på hovedkortet og på tilkoblete enheter. Med andre ord. Det skal ikke benyttes spacere på stdere hovedkortet mangler hull for skruefeste.

Sorry. Da misforstod jeg deg. Det var isolasjonsskivene jeg tenkte på. Og de var jo allerede mer eller mindre ute når jeg kom i over PC-verden i 1989 (kommer fra mini-maskinverden).

Jeg har alltid vært nøye med med spacere - så den saken er grei. Kassen min har spacere montert i riktig plass (microATX) så der var alt greit - men maskin vil ikke fyre for det.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...