Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

stud. med. 1 år, 50000 inntekt i året, lurt å ta lån på 140.000 for mc?

Anterialis

Anbefalte innlegg

Ok, men jeg har funnet ut at lånekassepengene (154.000 i året ca) rekker til mat, leilighet, skolepenger, sosiale aktiviteter bøker, flyreiser (norge - polen) og denslags.

Penger jeg tjente sommeren som var, gikk med til flybillett + sparepenger til usa (hhv. 7500 + 10000) møbler til leiligheten og mye utespising mm ( ca. 5-7 tusen kr). Dette blir litt over 20.000 kroner. Jeg har nok brukt i underkant av 10.000 kr ekstra fra sommerpengene til å leve her nede i tillegg til lånekassa... Uansett så kan jeg nok stryke lånekassepenger fra den ene sien av erlikhetstegnet med utgifter som skolepenger, mat, leilighet + avgifter som går med her, sosiale festligheter og den slags. Derfor står jeg igjen med sommerpenger på venstre side av "=" og andre utgifter (som mc feks) på den andre siden. Er du med på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det vil si at jeg sparer 7000 kroner i renter på å vente ett år. Jeg er enig at dette er penger, men mener jeg det er verdt å tape 7000kr på å få sykkel hele dette året + være ferdig med lån ett år tidligere? Ja, jeg gjør faktisk det.

Du blir ferdig med lånet minst like fort hvis du sparer i et år, siden du har større egenkapital og dermed trenger mindre lån. Jeg klarer ikke å forholde meg til måten du regner låneutgifter på. Hva er renten, og hvilke avgifter tar de?

Er også nokså skeptisk til å regne studielånet som inntekt. Dette er også penger du må betale tilbake en eller annen gang, med rente.

Lenke til kommentar
Du blir ferdig med lånet minst like fort hvis du sparer i et år, siden du har større egenkapital og dermed trenger mindre lån. Jeg klarer ikke å forholde meg til måten du regner låneutgifter på. Hva er renten, og hvilke avgifter tar de?

Er også nokså skeptisk til å regne studielånet som inntekt. Dette er også penger du må betale tilbake en eller annen gang, med rente.

Greit, jeg blir ferdig med lånet på seks år (+ ett års venting = 7 år fra i dag), men da må jeg jo betale omtrent like mye per måned, fordi jeg tar et mindre lån på 6 år, enn et litt større lån på 7 år. Selvfølgelig blir det litt billigere å vente, men at det blir veldig mye billigere er jeg litt skeptisk til...

Alle må betale tilbake studielånet sitt, de færreste har begynt å betale ned på det før de er ferdig med studiet. Jeg er klar over at det lureste av meg ville vært å bare tjent masse penger i sommer, satt de på aksjer, og gjort dette hvert år. Klarer jeg å sette av 30.000 på aksjer hvert år fremover (30*5år= 150.000kr), pluss hva jeg tjener på det, vil jeg jo kanskje kunne betale ned 200.000 tusen på studielånet =) Dette er jo det absolutt lureste, men jeg vil ikke gjøre det på den måten... Jeg vil ha sykkel ;) Så jeg er ikke ute etter hva som er lurest her, men jeg er ute etter å høre med dere hvorvidt jeg kan klare dette, og hvor vanskelig det evt. vil bli. Og aller helst tips og hjelp til å medberegne ting jeg kanskje har glemt. Men kom for all del med andre tips, og jeg setter pris på alle meninger uansett hva det er.

EDIT: Dessuten er jo studielånet det gunstigste lånet en kan ha etter hva jeg har forstått. Grunnen til at så mange sliter med studielånet så lenge etter ferdige studier, er jo fordi de velger å ikke betale ned på dette med en gang (heller betale ned på boliglån ol.), nettopp fordi det er greiere å sitte igjen med... Tar jeg feil?

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Greit, jeg blir ferdig med lånet på seks år (+ ett års venting = 7 år fra i dag), men da må jeg jo betale omtrent like mye per måned, fordi jeg tar et mindre lån på 6 år, enn et litt større lån på 7 år. Selvfølgelig blir det litt billigere å vente, men at det blir veldig mye billigere er jeg litt skeptisk til...

Hjelpe meg, godt det er med og ikke økonomi du studerer;) Det er jo klart at et lån på syv år blir dyrere enn et på seks. Muligens ikke per måned, men totalt sett.

Lenke til kommentar
Hjelpe meg, godt det er med og ikke økonomi du studerer;) Det er jo klart at et lån på syv år blir dyrere enn et på seks. Muligens ikke per måned, men totalt sett.

Hehe, sant nok, men mennesker gjør mindre smarte ting selv om de kan være fullt klar over det =) Er ikke spesielt økonomisk å kjøpe dyr flott bil når man kan klare seg med en vanlig bil, men man gjør det allikevel selv om man er klar over at det er dumt. Jeg er også klar over at det ikke er spess lurt å kjøpe mc når man studerer, men vil fortsatt gjøre det. Men jeg vil forsikre meg om at det ikke får katastrofale følger. Jeg er veldig interessert i mc, og vet at det vil øke livsgleden min de neste årene, og jeg prioriterer livsglede over å slippe å betale renter til banken. Skjønner? Men jeg vil ikke ha kortvarig god livsglede om det fører til inkasso mm. Derfor trenger jeg deres kunnskap til å hjelpe meg å finne ut om hvordan dette vil ende. Ikke nødvendigvis hvor lurt det er ;)

Lenke til kommentar

Jeg tipper du vil angre på den livsfilosofien du lever etter nå den dagen du er ferdig med studielivet, skal begynne betale ned på studielånet ditt og etablere deg i boligmarkedet.

Jeg hadde selv god råd under studietiden, sløste bort alt og tenkte ikke tanken på og spare. Alle andre gjorde jo det samme så da var det jo greit.. :roll:

Hverdagen hadde vært rimelig mye mer behagelig nå hadde jeg bare vært litt mer nøktern i studietiden.

Lenke til kommentar
Ok, men jeg har funnet ut at lånekassepengene (154.000 i året ca) rekker til mat, leilighet, skolepenger, sosiale aktiviteter bøker, flyreiser (norge - polen) og denslags.

Penger jeg tjente sommeren som var, gikk med til flybillett + sparepenger til usa (hhv. 7500 + 10000) møbler til leiligheten og mye utespising mm ( ca. 5-7 tusen kr). Dette blir litt over 20.000 kroner. Jeg har nok brukt i underkant av 10.000 kr ekstra fra sommerpengene til å leve her nede i tillegg til lånekassa... Uansett så kan jeg nok stryke lånekassepenger fra den ene sien av erlikhetstegnet med utgifter som skolepenger, mat, leilighet + avgifter som går med her, sosiale festligheter og den slags. Derfor står jeg igjen med sommerpenger på venstre side av "=" og andre utgifter (som mc feks) på den andre siden. Er du med på dette?

tsk tsk, det er dette jeg snakker om når jeg sier avveininger. Her må du veie hva som betyr mest for deg og prioritere. Skal du ha MC må du spare, og andre ting må vente.

Det betyr at du må feks legge til side mer penger, prioritere ned spise ute (selv om det er vesentlig billigere enn i Norge er det likevel penger ut som IKKE skal ut)

Det budsjettet du har satt opp her gir liten mening, jeg vil gjerne se et med disponibelt beløp per måned - kostnader (spesfisert etter utgiftspost) og tilslutt eventuell buffer.

Du bør absolutt ta hensyn til en buffer slik at du har noe å gå på, og du burde passe på at bufferen ikke brukes opp unødvendig. Totalhavrerer MC'en, så er bufferen meget effektiv.

I tillegg til at du burde spare, så turer til usa osv er neppe en god ide de første årene. Personlig har jeg også studielån, men hele lånet står på høyrentekonto. I tillegg setter jeg mål for EK hvert år, og alt som overstiger målet havner i overskuddsfondet.

Nå er jeg kanskje noe nazi på mitt budsjett, men jeg passer på det hele tiden, sjekker avvik osv. Jeg har noen store investeringer om 1-2 år i foto, og avvikene kan ikke være for store da.

Du burde se deg for god til å slenge med leppa, han spør tross alt om hjelp noe som tyder på en viss økonomisk forståelse.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Ja det er jo veldig enkelt å se at dette er noe jeg ikke burde gjøre, takk for alle meninger! Jeg får se hva jeg gjør, men tar ingen endelig avgjørelse nå. Det er en sykkel som jeg kan kjøpe, men på en måte håper jeg alle sykler i hele norge blir utsolgt, slik at jeg uansett ikke får kjøpt... :p

Spørsmålet er om livsgleden er verdt utgiftene jeg vil få... Jeg vet at jeg har levd rimelig bra dette året, så det vil ikke være vanskelig å leve mindre bra. Dessuten er jeg jo "avhengig" av å komme meg rundt når jeg er hjemme, da jeg ikke har noen form for fremkomstmiddel. Tenker da frem og tilbake fra arbeid, venner, og i det hele tatt. Men egentlig er jo ikke dette noen unskyldning, for kan jo gå, løpe, ta buss, sykle og andre mer fornuftige ting =)

Men sånn som jeg ser det, er dette noe som ikke er veldig lurt, men som ikke nødvendigvis vil få katastrofale følger. Derfor må jeg finne ut hvordan jeg vil prioritere. Er dere enig dette utsagnet?

Jeg hadde jo en dyr bil for et par år siden (dyr å ha, kjøre, fikse på)

Lenke til kommentar

Stemmer, er i krakow, og her er det veldig humpete mtp. rulleskjøyter, så det er nok uaktuelt ;) Dessuten har jeg rulleskjøyter hjemme i Norge, og bruker dem om sommeren, men her ville det vært umulig som sagt.

Noen som vet om banker som her rimelige lån? Eller andre gode finansieringsløsninger? Vurderer frem og tilbake her...

Lenke til kommentar

Jeg tror du kan klare det uten å risikere å svi deg så veldig hvis du kjøper en bruk MC til maks rundt 100 000, men det finnes mange veldig gode sykler som er rimeligere enn det også. Regner med at forsikringsprisen du oppga var for full kasko, du er nødt til å ha det for å få lån.

Lenke til kommentar

Vel, nominell rente er som regel LANGT fra hva den effektive renten bruker å være på billån. pluss gjerne på et par prosent så får du den effektive renten.

Bruker som regel å være oppstartsavgifter for lånet og måndlige fakturagebyrer i tillegg,

Hvilken bank er det du får lånet i?

Lenke til kommentar

Ser at dem oppererer med effektiv rente på 8,6 i nettsidene sine. 30 kr i termingebyrer og 1500 i oppstartsgebyr pluss tinglysning på 1500 kr.

Det har dem basert på et lån på 200 000kr så din effektive rente blir nok da litt høyere.

Lenke til kommentar

Bra dere er kritiske, trenger å vite hva dette blir i realiteten =) Men som sagt så var 2070kr / mnd den prisen jeg fikk oppgitt, tror dere at dette er basert på nom. rente? Og at jeg må legge på 1500 + 1500 på lånet (tot 103000) + 30 kr / mnd for å finne eff. rente og reell sum pr. mnd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...