Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

stud. med. 1 år, 50000 inntekt i året, lurt å ta lån på 140.000 for mc?


Anterialis

Anbefalte innlegg

Poenget med denne tråden er å høre deres tanker og meninger med dette.

 

Saken er altså den at jeg er en medisinstudent på første året i Polen, og jeg har lyst til å kjøpe motorsykkel (ny) i år. Jeg kommer til å tjene ca. 45000 i sommer + 5000 til jul. Det skal sies at jeg har en negativ side: når jeg får lyst på noe, får jeg skikkelig lyst på det. Jeg prøver så godt som mulig å tenke negativt og positivt om denne saken, men trenger deres hjelp til å få objektive meninger.

 

Her er det jeg har kommet frem til som er pos. el neg:

 

POS

* jeg trenger et kjøremiddel til å komme meg frem og tilbake til jobben i sommer

* billig i drift mtp. bompenger, veiavgift, bensin ol

* Parkering der jeg bor i Norge og her i Polen tillater kunn mcparkering, mao. det er ikke plass til bil, men til sykkel.

 

NEG

* det kommer jo utgifter i tillegg til kjøpesum, bla. forsikring (ca. 10.000 hvis reg på meg) og det som er nevnt over som pos.

* Lån eller annen finansiering. Det koster penger både i renter og i det hele tatt kjøpe motorsykkelen. Jeg har ikke penger til overs fra før, så jeg må låne hele summen evt.

 

Er det noen som har noen tips til meg? Hvis jeg skal kjøpe, hvor burde jeg ta lån, og/eller hvordan burde jeg gjøre det i så fall? Tips ang. dette på alle måter taes i mot med stor takk. Jeg trenger hjelp til å få beina ned på jorda på en eller annen måte...

 

Sykkelen det gjelder (om noen er interessert):

Honda CB600F Hornet

 

Det skal sies at jeg er fryktelig mcinteressert, og flere av mine kamerater har mc, noe som betyr lengre turer sammen til sommeren + at kjæresten min elsker å sitte på så det blir uansett flere koselige turer. Det må da spille inn som positivt? hehe.

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, men det er en særdeles dårlig ide, spesielt å kjøpe en så dyr ny sykkel. Bare verditapet det første året vil være mer enn du tjener. Utgiftene til avgifter, service, bensin og forbruksdeler (olje, dekk++) blir nok også ganske mye høyere enn du tror. Jeg regner med min koster meg rundt 20-30 000 i året, og den er nedbetalt, jeg gjør ganske mye av den enkle servicen selv, og den har lavere forsikringspris.

 

For å være litt konstruktiv synes jeg du skal sjekke mulighetene til å leie i Polen. Avgiftene der er sannsynligvis mye lavere, sånn at det burde kunne komme rimeligere ut. I tillegg binder du deg ikke i like stor grad. Ulempen er at ikke du vil ha lov til å kjøre den i Norge.

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe i polen? Regner med dem har ganske mye mindre avgifter ved kjøp av nye motorsykler. I tillegg hvis du skal studere der lenge så kan du etter hvert ta den avgiftsfritt inn til norge (mener det var 5 år). Du må da ha polske skilter og betale polske avgifter. Regner med dem er billigere enn i norge.

Hvordan dette stiller seg med lån, enten i norge eller i polen, burde du undersøke mer.

Lenke til kommentar
Hva med å kjøpe i polen? Regner med dem har ganske mye mindre avgifter ved kjøp av nye motorsykler. I tillegg hvis du skal studere der lenge så kan du etter hvert ta den avgiftsfritt inn til norge (mener det var 5 år). Du må da ha polske skilter og betale polske avgifter. Regner med dem er billigere enn i norge.

Hvordan dette stiller seg med lån, enten i norge eller i polen, burde du undersøke mer.

 

Nei, en stoppet med den delen med 5 år. Har fundert på deg selv. Hva angår kjøp i Polen så burde vel det gå greit, men fra området jeg er i, så vil en vel slite med å finne noen som kan engelsk. Så hvis det blir bruktkjøp har en et problem, nykjøp vil avhenge av selger.

 

Jeg er også av den meningen at dette kjøpet er hull i hode, du vil praktisk talt miste livsgrunnlaget da renter og avdrag spiser en del, og selv om Polen er sinnsvakt billigere enn Norge mhp. matvarer, sprit etc så blir dette et problem.

 

Har du i det hele tatt regnet på renter,avdrag,leie av parkering,matutgifter,sosiale utgifter,semesteravgift, service,årsavgift, bensin, telefonutgifter, skoleutgifter osv?

Lenke til kommentar

jeg blir nødt til å betale 1690 kr pr måned uten forsikring. Dette har jeg råd til, etter alle andre vanlige avgifter (skolepenger, mat ol). Det har jeg regnet på. Jeg har tenkt til å forsikre den på min far, så regner med å klare 5000 i året på forsikring, og da blir det ca. 2000 pr måned.

 

Det med verditap er fortsatt bedre enn biler. 5 år gammel hornet (gamle modellen å greier) koster 85000,i dag (se finn.no) dvs. ca 7-8 tusen tap pr. år.

 

Men er veldig enig med dere, det er et tapsprosjekt, spm. er om det er verdt det allikevel. Lån vil man jo få uansett her i livet... Kom med fler meninger! Trenger dette...

 

EDIT: har forøvrig både hatt bil og mc tidligere, og vet hva det kan koste. Fordelen her er at sykkelen er ny, og det ikke vil bli så mye utgifter på dette de første årene. På bruktsykkel (som jeg kjøpte sist gang) bet. jeg masse i dekk, kjede, drev ol.

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Utrolig dårlig ide rent økonomisk når du i praksis ikke har noen inntekt av betydning.

 

Man får jo en fin MC i god stand til 1/2-parten av det du har lyst til å bruke hvis man kjøper brukt...

 

Sant det, men det betyr jo egentlig bare at prisen går ned fra 2000 pr mnd. til 1250 pr mnd i like mange år (forsikring er jo den samme) + ekstrautgifter til alle slitedeler som én etter én må byttes... Det er liksom ikke _så_ stor forskjell. For 750 ekstra i mnd. får jeg en sykkel som er billigere, gjerrigere på bensin, høyere verdi til slutt, mer glede ol. Eller tar jeg feil? =)

 

Hva med å kjøpe i polen? Regner med dem har ganske mye mindre avgifter ved kjøp av nye motorsykler. I tillegg hvis du skal studere der lenge så kan du etter hvert ta den avgiftsfritt inn til norge (mener det var 5 år). Du må da ha polske skilter og betale polske avgifter. Regner med dem er billigere enn i norge.

Hvordan dette stiller seg med lån, enten i norge eller i polen, burde du undersøke mer.

 

Nei, en stoppet med den delen med 5 år. Har fundert på deg selv. Hva angår kjøp i Polen så burde vel det gå greit, men fra området jeg er i, så vil en vel slite med å finne noen som kan engelsk. Så hvis det blir bruktkjøp har en et problem, nykjøp vil avhenge av selger.

 

Jeg er også av den meningen at dette kjøpet er hull i hode, du vil praktisk talt miste livsgrunnlaget da renter og avdrag spiser en del, og selv om Polen er sinnsvakt billigere enn Norge mhp. matvarer, sprit etc så blir dette et problem.

 

Har du i det hele tatt regnet på renter,avdrag,leie av parkering,matutgifter,sosiale utgifter,semesteravgift, service,årsavgift, bensin, telefonutgifter, skoleutgifter osv?

 

Dessuten la jeg ifra meg ideen med å kjøpe i Polen fordi da kan jeg ikke kjøre med sykkelen i Norge. Nordmen med bostedsadresse reg. i Norge får ikke lov til å kjøre på utenlandske skilter i Norge. Da må man evt. kjøre på prøveskilter eller noe. Dessuten er garantien mye dårligere i mitt tilfelle (2 år kontra 5 år).

Lenke til kommentar

Vel, røfflig regnet med DNB, og det du beskrev så vil du ha følgende sum disponibel i måneden:

 

80 000 i lån, + 50 000 som er netto, det betyr 11 000 kr ca i måneden

 

11 000 kr

- 3000 kr i renter og avdrag i måneden

- mat

- husleie

- sosiale utgifter

- telefon

- semesteravgift

- bøker

- bensin, ettersom du kjører en del, og snitt kost per liter er ikke langt unna Norge sist jeg var der i desm. 07

- eventuell årsavgift avhengig av hvor du setter den

- service

- vedlikehold

- eventuelle skoleutgifter

- reisekostnader for å komme til Norge (antar du skal hjem av og til)

- frakt til Polen

- eventuell leie i måneden (parkering)

- Forsikring, og siden du er ung er den neppe billig

 

 

Si meg; har du regnet på dette? Var en del ting som skal trekkes fra.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Altså ta vekk alt det elementære som skoleavgifter etc. Det er allerede trukket fra. Som sagt så kommer utgifter til lånet (får lån der jeg kjøper sykkelen, kanskje bedre avtale gjennom banken) på 1690 pr mnd, og forsikring oppå dette. 2500 er ikke usannsynlig pr mnd. Det er 30.000. i året uten service, vinterlagring ol (dette er nok ordnet). Jeg regner med å tjene nok hver sommer til å bruke denne summen (30.000) hvert år.

 

BTW jeg får utbetalt 78.000 av lånekassen hvert halvår...

 

EDIT: men jeg er veldig glad for at dere poengterer det. Jeg vet det høres hinsides ut med en gang, men hvor dumt det er, er jeg usikker på. Det varierer fra gang til gang jeg tenker på det.

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Tja, 200 000 endrer litt på saken, normale studenter har 80 000 + lønn.

 

Jeg er enda skeptisk, men jeg kjenner prisnivået i Polen, så samtidig ser jeg at du er heldig sånn sett. Hadde du prøvd dette i Norge hadde varselklokkene mine ringt vesenlig kraftigere.

 

Et brød koster tross alt knappe 3-4 kr i Polen, og da er det bakt samme dag, ikke slik som i Norge. (bare som et av eksemplene)

Lenke til kommentar
Tja, 200 000 endrer litt på saken, normale studenter har 80 000 + lønn.

 

Jeg er enda skeptisk, men jeg kjenner prisnivået i Polen, så samtidig ser jeg at du er heldig sånn sett. Hadde du prøvd dette i Norge hadde varselklokkene mine ringt vesenlig kraftigere.

 

Et brød koster tross alt knappe 3-4 kr i Polen, og da er det bakt samme dag, ikke slik som i Norge. (bare som et av eksemplene)

 

Ja herregud i Norge kunne jeg aldri ha gjort det, og ville aldri gjort det heller. Jeg ville jo ikke nevnt dette om det var umulig, men jeg skjønner absolutt hva dere mener. Er ikke _veldig_ lurt å gjøre dette, men altså, å kjøpe bil som ungdom er heller ikke _veldig_ lurt, men mange gjør det jo fordet. Det værste som kan skje er jo at jeg ikke får penger, og må selge sykkelen for å nedbetale lånet... Andre neg. og pos ting med dette som dere kommer på? =) Får jo igjen på skatten også når jeg har lån...

 

EDIT: Får 156 tusen i året er det vel... ikke 200 tusen :p men skjønner regninga =)

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Du kan vel kjøre en polsk-registrert MC/bil i Norge lovlig i forhold til tollregler, såfremt du har registrert bosted Polen? Mener det er sånn det fungerer.. Da kan du jo i såfall kjøpe MC der med antagelig lavere avgifter..

 

Jeg skal ikke si det for sikkert, men har snakka med eldre medisinstudenter som visstnok har sjekket dette ut, og de fortalte meg alle sammen at det ikke var lov å kjøre polskreg. sykkel/bil i Norge om man har bostedsadresse i Norge. Jeg ser du skriver at det vil funke om man har reg. bostedsadr. i Polen, men ingen har det. Ikke i folkeregisteret. Hadde vi meldt utflyttning, ville vi mistet støtte fra lånekasse å sånne ting. Ansaforsikring hadde vi også mistet... Dette mener jeg at jeg sjekket opp i sommer.

 

OPPDATERING:

Hva mener dere med å kjøpe brukt sykkel da, til pris på ca. 80-90? Veldig enig at det ikke er så veldig lurt, men er bare usikker på hvor dumt det egentlig er. Det er jo en invistering, en dårlig en sådan, men mc holder seg bedre i verdi enn bil, og det er jo flere studenter som har bil. ettersom jeg bor i utlandet og lever bedre enn mine landsmenn hjemme, føler jeg at 1800 ekstra i måneden er noe jeg kan klare, selv på studielånet (nesten jaffal). Men har jo tenkt til å finansiere sykkelen med sommerjobbing, slik at jeg ikke merker noe til dette resten av året. Jeg tilpasser meg jo etter pengene jeg har, dvs. at nå som jeg ikke har hatt sykkel, har pengene gått til andre ting. Andre meninger?

Lenke til kommentar
Med 50.000 i inntekt er det best å holde seg til tråsykkel.

 

Da jeg gikk på vgs. hadde jeg bil, og årsutgiftene på den bilen var skyhøye grunnet reparasjoner, forsikring ol (320i). Jeg tror utgiftene var på ca. 40.000. etter verditapet var trekt fra i tillegg til alle andre utgifter. Det året hadde jeg en inntekt på ca 60.000-70.000 kr. Jeg kommer ikke til å bruke så mye penger på sykkel. Låneutgiftene pr. år på sykkelen (om jeg låner ca 110.000) vil bli ca. 18.000 i året. Andre utgifter (forsikring, ca. bensin, div. avgifter) vil utifra mine beregninger bli på 7441 kr i året. Dette blir ca. 25.000kr i året. Jeg regner med å tjene minst 30.000 i løpet av sommeren, og ca 5000 i løpet av vinteren. Da har jeg ikke regnet med feriepenger (blir vel ca 6-8tusen) + at jeg får igjen skatt (ca 3-5tusen). Hvis jeg regner med dette, ligger jeg på ca 45.000 - 50.000 i året (netto). Trekk fra årsutgiftene med sykkelen inkl. låneutgifter (mao. alt sammen), og jeg sitter igjen med 25.000.

 

Hvis dere tenker rent økonomisk først, hvordan ser dette ut da? Jeg har brukt en del tid på å regne ut alt sammen, og satt opp et budsjett. Etter dere har gitt meninger om budsjettet, kan dere komme med en subjektiv mening =) Jeg har lagt ifra meg å låne så mye som 140.000, men ca 100.000 er ikke usannsynlig.

Lenke til kommentar
Med 50.000 i inntekt er det best å holde seg til tråsykkel.

 

Nå er det vitterlig det å lese alt først da, han har tross alt studielån på nesten 150 000 kr, og Polen er ikke Norge i pris.

 

Traådstarter:

Må du ha MC i år?`kan det tenkes at det kan utsettes et år? Spørsmålet er kanskje om renter på det sparte + god arbeidsinnsats i sommer kan gi deg en EK på 50-60 000 kr, og da trenger du ikke låne så mye, men sett opp budsjett på alt først og legg det ut her.

Lenke til kommentar
Nå er det vitterlig det å lese alt først da, han har tross alt studielån på nesten 150 000 kr, og Polen er ikke Norge i pris.

 

Traådstarter:

Må du ha MC i år?`kan det tenkes at det kan utsettes et år? Spørsmålet er kanskje om renter på det sparte + god arbeidsinnsats i sommer kan gi deg en EK på 50-60 000 kr, og da trenger du ikke låne så mye, men sett opp budsjett på alt først og legg det ut her.

 

Endelig én person som jeg føler skjønner seg på min situasjon =) Jo du har rett, jeg _kunne_ ha ventet ett år, og tjent meg opp penger (klarer nok ikke spare mer enn 25.000 til mc uansett). Men hvor mye lønner det seg uansett på en måte? Tar jeg lån på 7 år i dag, er jeg jo ferdig med det om 7 år fra i dag. Tar jeg lån på 7 år neste år, er jeg jo ikke ferdig før om 8 år fra nå. Jeg er enig at jeg får et vesentlig mindre lån, men hvor mye sparer jeg alt i alt?

 

Det er jo først og fremst rentene jeg taper på. Fra Honda fikk jeg låne 140.000 kroner + 31000 i renter over 7 år. Dvs. ca. 220 kr i rente pr tusen kroner lånt. La oss gå ut i fra dette tallet, å si at det koster ca 210kr pr tusen å låne 100.000 fra Honda. Det tilsvarer kroner 21000 i renter over syv år. Klarer jeg å spare, la oss si 30.000 på ett år, må jeg låne kroner 70.000 til neste år. I og med at lånet blir mindre, går jeg ut i fra at det koster ca 195kr pr tusen å låne 70.000 fra Honda. Det tilsvarer ca 14000kr. Det vil si at jeg sparer 7000 kroner i renter på å vente ett år. Jeg er enig at dette er penger, men mener jeg det er verdt å tape 7000kr på å få sykkel hele dette året + være ferdig med lån ett år tidligere? Ja, jeg gjør faktisk det.

 

Synes dere fortsatt jeg burde vente? Sykkel blir det jo uansett en gang, og jeg vil ikke vente til jeg er ferdig utdannet, og tjener masse penger, slik at jeg slepper å ta lån i det hele tatt...

 

Jeg tar forbehold i utregninga mi, dette ble gjort veldig kjapt, og er bare ca. priser ut ifra info jeg har tilegnet meg. Si ifra om jeg har gjort feil! På den måten kan jeg gå igjennom på nytt, å revurdere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...