Tore Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Denne lambdasonen det er snakk om står ikke i en bil, men brukes på et anlegg i "industrien"... Det er feil på dette anlegget som kommer og går... Så derfor lurer jeg på hvordan en lambda skal oppføre seg når den er i normal form... * Hvor mange ampere/mA skal den trekke.? * Minimum drifts spenning.? * Og ikke minst, hvor varm blir den av eget strømforbruk.? (om den da ikke står i et eksosrør sef.) Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 En lambda, i en bil i allefall, ligger som regel å regulerer mellom ca. 300-900 mA. Lenke til kommentar
Tore Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Hei, takk for svar.! Det gir noen pekepinner. Hvis den ikke har noen røykgass å føle på så ligger den høyere eller lavere.? Altså Eks. Ingen røykpartikler = 900mA Masse Røykpartikler = 300mA Eller er det omvendt.? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 En lambdasonde måler ikke røykpartikler, men oksygennivå. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Oxygen_sensor Lenke til kommentar
Tore Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) detaljer detaljer, den føler nå på eksos/avgasser... Det er ikke det viktige i denne sammenhengen. Har lest den Wikiartikelen, men den snakker kun om mV og ikke om mA. The sensors only work effectively when heated to approximately 300°C, so most newer lambda probes have heating elements encased in the ceramic to bring the ceramic tip up to temperature quickly when the exhaust is cold. Dette ble jeg også fortalt av en mekaniker, så det at sonden var fryktelig varm var nok pga dette varmeelementet, som sikkert også trekker mange mA ekstra. Tror jeg bare går ut fra at lambda sonen er i orden å feilsøker videre på andre deler av anlegget... Bildeler hører ikke hjemme på en fabrikk, blir bare tull... Endret 21. februar 2008 av Scorpioen84 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Lambdasonden trekker ikke strøm. Den lager. Den skal ikke har tilført spenning med mindre det er forvarming av sonden. Den fungerer ikke under 300 grader. Når du måler den vil du få varierende likespenning. Ikke veksel. Spenningen skal variere fra 0,1- 1 volt. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 jepp, riktig slik som mekkern forteller... den gir høyest spenning ut når det er mye oksygen i avgassen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå