Snuggis Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Hei alle sammen! Da skal jeg starte på et nytt prosjekt, nemmelig å få i stand en nydelig Nordkapp 16foter fra 1984 Den ser helt grei ut på utsiden, men innsiden trenger litt stell og innredning. Kommer til å lage arbeidslogg slik jeg gjorde forrige gang hvis noen kan huske den lille båten min:P Men trenger litt hjelp av dere. Hvor stor motor burde jeg ha på denne båten? Hadde vært fint om noen kunne komme med noen kloke svar Når jeg snakker om hvor stor, så tenker jeg på for å få den lett i plan med kanskje 4 personer pluss at man kommer framover:P Dere skjønner hva jeg mener Takker for alle svar! bilde av båten så dere ser hva slags form på skroget osv Endret 21. februar 2008 av Snuggis Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Vil 50-70hk være passende? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Så lenge det ikke er noen her inne med spesifikk erfaring med denne båten og motorstørrelser er det vel enklest og studere like båter på finn, se hvor stor motor det er på de og fart. Uten og hadde noe spesielt peiling på denne båten vil jeg vel tro du kan ha opp i en 90hk kanskje? Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 26. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2008 Så lenge det ikke er noen her inne med spesifikk erfaring med denne båten og motorstørrelser er det vel enklest og studere like båter på finn, se hvor stor motor det er på de og fart. Uten og hadde noe spesielt peiling på denne båten vil jeg vel tro du kan ha opp i en 90hk kanskje? Fant ut at hekken i den standen den er nå(kan nok muligens trenge litt forsterkning tatt alder i betraktning) burde tåle mer enn 70hk, så har liksom sett meg ut 70hk på den. Så har bestemt meg for da endten 60 eller 70hk avhengig av pris, med/uten powertilt og alder. Muligens jeg forsterker og setter på en 90hk da en kamerat av meg muligens skal selge en lite og pent brukt Evinrude 90hk V4 fra 1996. PS. vil etterhvert komme med Worklogg når jeg setter i gang med prosjektet Lenke til kommentar
Fugitive Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Den båten er god for ganske mye motor! Men den er ikke blandt de letteste 16 foterene, og vil trenge stor motor for å kunne gå passelig fort. Hvor mange knop er målet ditt? Lenke til kommentar
teknikk Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Smell på en V4 ja.. minst 130 hester.. Vær litt forsiktig på gassen. V4 har så utrolig mye mer moment enn en disse rekketreerne. Aksellerasjonen blir helt annerledes! Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Smell på en V4 ja.. minst 130 hester.. Vær litt forsiktig på gassen. V4 har så utrolig mye mer moment enn en disse rekketreerne. Aksellerasjonen blir helt annerledes! Tar den posten der som bare tull? Håper ihvertfall at du ikke var seriøs xD Vet ikke hvor mye båten veier, men han jeg kjøpte den av tippa 4-500kg. Vet heller ikke hvor fort den går, men han jeg kjøpte den av hadde blitt fortalt av forrige eier igjen at den hadde klart 32knop med 50hk og en person. Ikke skyt meg, jeg kan ikke bekrefte dette:P Har bestemt meg for maks 70hk da jeg ikke gidder å ha helt overdimmensjonert motor eller forsterke akterspeilet noe inni granskauen. Valget står da mellom 60 og 70hk avhengig av hva jeg får til den summen jeg skal gi når jeg kommer til det punktet. Den båten er god for ganske mye motor!Men den er ikke blandt de letteste 16 foterene, og vil trenge stor motor for å kunne gå passelig fort. Hvor mange knop er målet ditt? Vet ikke helt hvor mange knop jeg kunne tenke meg egentlig. Har vel egentlig bare sett for meg at den skal gå rimelig lett i plan med kanskje 4-5 personer i. Kan legge til at jeg i morgen vil begynne på workloggen. Vil lage en kommentar tråd og selve worklogg tråden med bilder av hvordan båten ser ut akkurat nå og hva jeg skal gjøre i første omgang Endret 27. februar 2008 av Snuggis Lenke til kommentar
teknikk Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Tull er det ikke! Har erfaringer med samme type båt og forskjellige motorer. Skal du gå lett i plan med litt folk i båten, så klarer ikke en 70hester det, stort sett... Men det spørs hva du mener med lett i plan da.. Skal du "wraap" rett i plan, eller orker du å bruke 30 sekunder før den planer. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 28. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2008 Tull er det ikke! Har erfaringer med samme type båt og forskjellige motorer. Skal du gå lett i plan med litt folk i båten, så klarer ikke en 70hester det, stort sett... Men det spørs hva du mener med lett i plan da.. Skal du "wraap" rett i plan, eller orker du å bruke 30 sekunder før den planer. Nå har ikke jeg tenkt lage noe svære greier ut av dette, men det du sier tar jeg ikke for god fisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå