Gå til innhold

hvordan skalere et bilde med croptool

Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver og skal skrive ut et bilde i a4 der jeg bruker croptool og setter inn de riktige målene på toppen, samt resolution til 300. Problemet er at når jeg drar bortover for og lage en selektering så vil den ikke gå bortover hele bildet, Den går veldig mye opp men den tar bare med seg halve bildet, Det er heller ikke noe justering på midten når jeg har valgt den til og lage den i a4. Jeg har en str. på bildet på ca 3800X 2500 Har prøvd og endre bilde str. til noe lavere men heller ikke dette var til noe nytte.

Er det noen som har en ide på hvordan jeg kan få dette i orden.?

Endret av richardhal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt usikker på dette, men slik eg forstår det tilsvarer A4 ved 300ppi (pixels per inch) ein viss storleik i pikslar, og om du stiller beskjæringsverktøyet inn på det vil du få eit utsnitt som tilsvarer akkurat denne storleiken. Trur du kan endre oppløysningsverdien for dokumentet med Image --> Image size. Men skal du skrive ut biletet er det nok ogso mogeleg å bestemme oppløysninga (dpi/ppi) i utskriftsdialogen.

Lenke til kommentar
Er litt usikker på dette, men slik eg forstår det tilsvarer A4 ved 300ppi (pixels per inch) ein viss storleik i pikslar, og om du stiller beskjæringsverktøyet inn på det vil du få eit utsnitt som tilsvarer akkurat denne storleiken.
Ja, tja, den vil interpolere bildet til gitt oppløsning. Jeg vil anbefale at man generelt ikke bruker denne, da det ikke tilfører noe mer informasjon. Skal man trykke store forstørrelser kan det ha noe for seg, men da snakker vi forstørrelser i A2 eller mer (med mindre man har croppet bildet *mye*).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...