Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Feilmelding "overklokkingen gikk ikke som den skulle"?

Anbefalte innlegg

Når jeg skrudde på datamaskinen min i dag tidlig kom den aldri lenger enn til at viftene startet opp, og så skrudde den seg av igjen for så å prøve på nytt. (Altså ingen 'bipkode' fra CPU'en). Skrudde den av og prøvde igjen, og etter to-tre forsøk til så startet den opp, men jeg fikk da en feilmelding i stor rød skrift som lød noe slikt: "Ditt tidligere forsøk på å overklokke maskinen gikk ikke som det skulle. *noe* Hvis du vil gå i BIOS og endre innstillingene, trykk DEL, hvis du vil fortsette, trykk en annen tast"

Dette uroer meg litt, siden jeg aldri har gjort så mye som et lite forsøk på å overklokke. Jeg gikk inn i BIOS og kjørte opp "optimized defaults" eller noe lignende, bare for å være sikker på at det ikke var noe tull på gang.

Hvis noen har noen anelse om hva som kan ha gått galt, eller har noen idé om hva jeg burde stille inn i BIOS (ofte er defaults litt dårligere enn de burde være, kanskje det er noe jeg burde stille litt på?)

Den eneste grunnen jeg kan se til at datamaskinen min oppfører seg rart er at jeg hadde vinduet mitt på gløtt i natt, og det er litt kjølig her. Kan det virkelig gjøre at datamaskinen på mystisk vis prøver å overklokke seg? Hrm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en generell "Bios-bug". Kulde tar ikke knekken på maskinen før du kommer godt inn på minus-siden, mange av komponentene har tvert i mot, godt av det.

Bios-bug -en kan kanskje fikses med en oppdatering. Gå inn til produsentene sine sider og finn hovedkortet ditt, og let etter oppdatert bios. (Les manualen til HK-et for mer info om oppdatering av bios)

Lenke til kommentar

Ser litt på MSI sine hjemmesider her, og det er masse "ADVARSEL ADVARSEL!" saker overalt. Vet nesten ikke helt om jeg *tør* å oppdatere, om det kan føre til at dataen tar kvelden.

Noen som har noe råd på BIOS oppdatering? Jeg er ikke helt sikker på hvilken versjon jeg har akkurat nå, men hovedkortet er et MSI NEO-FI P35.

Lenke til kommentar

"Advarsel"-ja, det kan nok stemme. Det er ikke helt ufarlig å oppgradere bios. MSI har egne programmer for bruk av bios-oppdatering, tror de heter noe som LiveUpdate eller noe sånt.

Bios-versjon kan du finne i biosen (!), post (tidligst i oppstart) eller du kan laste ned CPU-Z, den kan lese diverse info om HK osv..

Har oppdatert bios mange ganger selv, og risikoen er vel forsåvidt liten (skulle det oppså noe kan man risikere et ubrukelig hk).. Som regel så tar oppdaterings-programmet ansvar for dette, slik at man ikke oppdaterer feil bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...