Gå til innhold

Hjelp med nettleser (VB6)

Anbefalte innlegg

Hei der :p

Jeg driver og lager en nettleser og støtte på et lite problem. Når man skriver inn url'n i textboksen MÅ man klikke på "go" knappen for å få selve nettleseren til å reagere. Jeg vil gjerne gjøre det slik at man kan klikke "Enter" i textboksen for å aktivere "go"-knappen.

vil også lage en knapp som kan bytte bakrunnsbilde (vil gjøre det slik at man har f.eks 4-5 forskjellige bakrunner å velge mellom når man bruker den, om dette er mulig)

Takker så meget for all hjelp :thumbup:

Endret av 1Shot1Kill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var enkelt :p holder akkuratt på med min egen nett leser men litt mere avanser med tabs osv... men her er koden:

Visual Basic.net 2008 kode, men regner med at det er det samme.

' if the user pressed enter, navigate to the specified URL
Private Sub ComboBox1_KeyDown(ByVal sender As System.Object, _
  ByVal e As System.Windows.Forms.KeyEventArgs) _
Handles ComboBox1.KeyDown
	If e.KeyCode = Keys.Enter Then
		WebBrowser1.Navigate(ComboBox1.Text)
	End If

her er navnet på min texbox " combox1" fordi jeg bruker den til og skrive inn url'n så alle steder det står " combox1 " må du bytte ut med dit eget navn.

EDIT:

Anbefaler deg og gå over til Visual Basic.net 2008 ettersom det er lettere og håndtere nå med tanke på hjelp osv...

Det med bakgrunns bilde bør vel kunne gjøres sånn:

form1.picture = app.path & "\picturename.jpg"

men bilde må ligge i samme mappa som EXE fila.

KODEN ER IKKE TESTET

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Det var enkelt :p holder akkuratt på med min egen nett leser men litt mere avanser med tabs osv... men her er koden:

Visual Basic.net 2008 kode, men regner med at det er det samme.

Private Sub ComboBox1_KeyDown(ByVal sender As System.Object, _
Handles ComboBox1.KeyDown
		WebBrowser1.Navigate(ComboBox1.Text)
	End If

her er navnet på min texbox " combox1" fordi jeg bruker den til og skrive inn url'n så alle steder det står " combox1 " må du bytte ut med dit eget navn.

EDIT:

Anbefaler deg og gå over til Visual Basic.net 2008 ettersom det er lettere og håndtere nå med tanke på hjelp osv...

Det med bakgrunns bilde bør vel kunne gjøres sånn:

form1.picture = app.path & "\picturename.jpg"

men bilde må ligge i samme mappa som EXE fila.

KODEN ER IKKE TESTET

Takker så meget for svarene dine :yes:

fikk ikke det med "Enter" til å fungere, men skal prøve bakrunns-sakene nå. Og en ting til... bruket Visual basic.net 2008 samme koder som visual basic 6? Eller er det store eller små endringer?

forresten så lager jeg tabs jeg også :p blir ikke 100% pent, men har ikke drevet me visual basic i mange dagene ;)

Lenke til kommentar

Det med enter er ikke så vanskelig bare du må gjøre noen endringer på koden ;)

Private Sub TEXTBOXNAVN_KeyDown(ByVal sender As System.Object, _

Handles TEXTBOXNAVN.KeyDown

WebBrowser1.Navigate(TEXTBOXNAVN.Text)

End If

TEXTBOXNAVN - Alt det som er uthevet skal du endre til navnet på DIN textbox, så vis den den heter textbox1 så skal alt det som er ut hevet endres med " textbox1 "

måtte quote det for og få til uthvenings koden.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Det er ikke så stor forskjell mellom språkene, men store nok når det gjelder objekter, måter å gjøre ting på og generell syntax. I VB6 gjør du det sånn:

Private Sub Txt1_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)

If KeyCode = 13 Then

KeyCode = 0

'greiene her, helst Call Go_Click

End If

End Sub

Angående Commandbuttond med bilder setter du Style til 1 Graphical og endrer Picture-property til det du trenger. Bilder på knapper kan lett bli sykt stygge, så jobb ordentlig med dette og test mye, vurder også noe annet enn commandbuttons.

Du får automatisk en bøtte råd om å bruket et annet språk når du poster VB6-spørsmål her. Helt normalt, don't panic.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

VB.net er ganske likt VB6, og der det er ulikt er VB.Net MYE bedre enn VB6. Dessuten er VB6 dyrt, eldgammelt, og droppet av Microsoft, mens VB.Net er gratis, nytt og fremdeles både støttet og oppdatert.

Du bør heller skifte nå, enn vente til du er godt inne i VB6 og alle uvanene du får der (for før eller siden vil du oppdage at VB.Net er VB6 overlegent!).

Angående Enter-tingen; lag en OnKeyDown-sub for knappen, og skriv inn WebBrowser.Navigate(url) eller hvordan det nå er du jobber der.

Mvh

Degeim

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...