Dark Nemesis Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Emnetittelen sier alt.... Synes det er en viktig faktor når jeg skal velge en skole.. Og hvis det er litt vanskelig å svare på det: Gjør Nissen vgs og Persbråten det? Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Nøyaktig hvorfor er det en viktig faktor. Hvis du har dysselektrikersi eller lignende hindringer er det åpenbart, men skulle gjerne hørt nøyaktig hvorfor du synes laptop er så enormt viktig på VGS. Lenke til kommentar
Dark Nemesis Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Sliter ikke med skrivevansker eller noe. Vil bare vite om jeg burde kjøpe meg en til skolearbeid eller ikke... Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 En laptop er utrolig kult, men slettes ikke nødvendig i VGS for vanlige elever. Det er hvertfall min oppfattelse. Men hvis du vil skaffe deg laptop synes jeg du skal gjøre det Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Tror ikke de PC-ene man evt. får leie/låne på skolen er noe voldsomt å stå etter. Har vært borti en maskin fra John Bauer en gang, og det er vanvittig begrenset. Ikke mulighet til å installere programmer selv dersom man skulle ønske det. (Vår skole (som ikke ligger i Oslo) har lovet oss PC-er til neste år, dersom de blir begrenset slik som JB-maskinene, vil det nok ikke vare lenge med det.) PS: Husker jeg ikke feil, er det gjerne slik at maskinene gjerne er knyttet opp mot noen regler for hjemmebruk. Disse kan ikke jeg, men lurer litt på om det sto et sted om at de var til skolebruk, og derfor skulle være på skolen med mindre man måtte jobbe hjemme med skolerelaterte ting. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Laptopper hører ikke hjemme på VGS. De er en større distraksjon enn nytte. Du får kjøpt fult brukbare laptopper til 3000 kr nå, så hvis du har behov for en laptop, vil jeg heller anbefalle en av disse. Lenke til kommentar
3.14 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 er ikke akkurat Oslo men Nesodden VGS leier/låner ut bærbare pc-er. Lenke til kommentar
Mr.Fosli Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Emnetittelen sier alt.... Synes det er en viktig faktor når jeg skal velge en skole.. Og hvis det er litt vanskelig å svare på det: Gjør Nissen vgs og Persbråten det? Nissen får laptoper om noen uker. Persbråten har laptop til utlån til alle elever. Er usikker på hva egenandelen er.. Edit: Jeg skal bytte til elvebakken VGS fra Oslo katedralskole nå til sommeren. En av grunnene er at elvebakken har laptop og mer moderne undervisning enn det katta har.. Endret 21. februar 2008 av Mr.Fosli Lenke til kommentar
Dark Nemesis Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Mye nyttig her. Men greit, da får jeg kjøpe meg en selv. Takk for all hjelpen (Wtf, har ikke penger..) /Threadlock Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Vestby og nesodden låner ut pcer. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Laptopper hører ikke hjemme på VGS. De er en større distraksjon enn nytte. Hør, hør! Hvit mann med vise ord. De vise ordene har tydeligvis ingen høye menn kommet med. Har norske elever behovet for PC? Har skolene infrastrukturen som kreves? Har skolens personell kompetansen som kreves? Har elevene kompetansen som kreves? (Fasiten: Nei (som regel).) (Japp, siden tråden uansett skulle smelles igjen pr. forespørsel, følte jeg meg fristet til dette lite relaterte og unødvendige innlegget. Takk for oppmerksomheten. ) Lenke til kommentar
vStyle Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Hørt at i hvert fall Nordstrand og Ulsrud har bærbare PCer som elevene kan bruke, t.o.m ta med seg hjem. Lenke til kommentar
Elij Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Jeg har prøvd meg en stund nå med bærbar data i undervisningen (riktignok i 10.), grunnet armbrudd. Klare konklusjonen er at det i enkelte fag er en fordel, men andre steder en ulempe. Norsken hører stort sett til under den første kategorien, men det er heller problematisk i matte, spesielt med lærere som ikke er kompetente på området (tror det også er et problem på vgs). Få oppgaver som er beregnet på Excel... Data gjør ikke nødvendigvis skolen så mye bedre. Man skriver muligens raskere, men jeg tror ikke læringsutbyttet blir så mye bedre. En som sa at han/hun (orker ikke å sjekke nå, sorry) bytter fra Katta til Elvebakken pga det tekniske. Vel, Katta har et langt høyere snitt enn Elvebakken, så teknisk utstyr er ikke en garanti for gode karakterer. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Mye kommer vel an på hvordan man bruker pc-en. Bruker du pc-en relatert til skolearbeid på en riktig måte, vil jeg påstå at utbyttet er mye bedre enn å dra til biblioteket for å leite etter bakgrunnstoff. Er selvfølgelig enig med de aller fleste her at pc-en ikke nødvendigvis er en garanti for gode karakter eller læringsutbyttet. Som sagt, bruker man pc-en riktig, så vil utbyttet være stort etter min erfaring. Tips! MSN burde være avslått når dere gjør lekser. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 3. mars 2008 Del Skrevet 3. mars 2008 Laptopper hører ikke hjemme på VGS. De er en større distraksjon enn nytte. Hør, hør! Hvit mann med vise ord. De vise ordene har tydeligvis ingen høye menn kommet med. Har norske elever behovet for PC? Har skolene infrastrukturen som kreves? Har skolens personell kompetansen som kreves? Har elevene kompetansen som kreves? (Fasiten: Nei (som regel).) (Japp, siden tråden uansett skulle smelles igjen pr. forespørsel, følte jeg meg fristet til dette lite relaterte og unødvendige innlegget. Takk for oppmerksomheten. ) Nå burde du være litt forsiktig med generaliseringene. Mye av det du skriver er personbasert. Jeg brukte laptop gjennom alle årene på vgs, og jeg var eneste i klassen. Jeg var vel en av de få som til en hver tid hadde oppgavene, kunne finne dem på kort varsel og som fulgte skikkelig med i timen. At skolens lærere ikke har kompetanse på bruk av data er så som så, men å si at dagens ungdom ikke har det er vel noe blåst tankegang? Hva angår infrastrukturen, så hadde ikke vår skole særlig oppdatert utstyr, og lærerne trengte mer hjelp av meg enn jeg trengte av dem som regel, men det var en god erfaring å kunne ha en maskin for alle type klasser (untatt matte da), fremfor flere forskjellige skrivebøker osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå