Gå til innhold

Samfunnsøkonomi noen erfaringer?

Gogger

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å ta Samfunnsøkonomi til høsten. Lurte egentlig på om det var noen her om har erfaring fra dette studiet? Slik jeg har forstått har man mange muligheter når bachelor graden er fullført, er dette noe jeg bare fått for meg eller er det en realitet? Lønna er jo selvfølgelig også viktig, selv om den ikke er det viktigste. Så om det er noen utdannede samfunnsøkonomer der ute eller noen som har funnet noen statistikk på dette så takker jeg for svar. Står mellom øko og adm, samfunnsøkonomi eller eiendomsmegler.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-Axby2kEH

Hei!

Jeg har gått samfunnsøkonomi i 3 år nå, og jeg trives veldig godt og synes faget er interessant. Jeg ville nok anbefalt deg å gå for et femårig studium i samfunnsøkonomi hvis du først satt i gang, fordi man vil kunne få en mye større faglig fordypning, og da igjen også mer spennende (og ofte også bedre betalte) jobber.

Ang arbeidsmuligheter:

Fra hjemmesiden til samfunnsøkonomene:

Arbeidsmuligheter

En samfunnsøkonom har mange muligheter på arbeidsmarkedet. En finner samfunnsøkonomer i f.eks. stats- og kommuneforvaltning, helseadministrasjon og miljøvernarbeid, forskning og undervisning, bank og forsikring, oljeselskaper og industribedrifter, presse og kringkasting, utenrikstjenesten og større organisasjoner. Arbeidsplasser med mange samfunnsøkonomer er f.eks. Statistisk sentralbyrå, Norges Bank, Finansdepartementet og mange andre departement. Omlag halvparten av samfunnsøkonomene arbeider i staten, ca 15 prosent i kommunesektoren og ca 35 prosent i privat sektor.

Lønnsnivået for samfunnsøkonomer varierer etter hvor de er ansatt, stillingsnivå, alder og egen innsats.

Fra UiB sine hjemmesider

Yrkesvegar

Ei utdanning i samfunnsøkonomi gir god utteljing på arbeidsmarknaden. Samfunnsøkonomar arbeider ofte med analyse- og utgreiingsoppgåver. Andre arbeider med forsking og undervisning, eller dei blir journalistar, valutahandlarar eller deltek i formueforvalting i finansinstitusjonar. Mange går etter kvart inn i leiande stillingar i næringslivet eller i offentleg forvalting. Ein del arbeider utanlands, særleg i internasjonale organisasjonar, i utviklingshjelp og i utanrikstenesta. Innan privat næringsliv arbeider mange i bankar og andre finansinstitusjonar, i dei største industriverksemdene, i oljeselskapa og i konsulentfirma. I staten er det særleg mange samfunnsøkonomar i Noregs Bank, Statistisk Sentralbyrå, ved universitet og høgskolar og i departementa (der dei ofte arbeider i nær kontakt med den politiske leiinga).

Samfunnsøkonomi er et "bredt" fag i den forstand at mulighetene til å fordype seg innenfor ulike fagområder er store. Om det er mikroøkonomi, konkurransepolitikk og strategisk adferd, makroøkonomi, handel, finans, miljø og ressurser, politisk økonomi, forsikring ++ du liker best, finnes det gode muligheter for å spesialisere seg. Dette er forsåvidt også tilfelle på siviløkonomutdannelsen, men den er mer rettet mot ledelse, bedriftsøkonomi og regnskap.Så det blir en avveining mellom interesser, igrunn :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...