sushii Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hei Jeg lurer på hvilken brennvidde et "ikke fullformat" objektiv har i forhold til 35mm film. Eller for å ta et eksempel, er om min 18-135mm kit linse til d80 er har justert for cropen i kameraet i forhold til 35mm film? Vil da en 50mm f/1.8 fullformatslinse tilsvare 75mm på min linse? Mulig jeg er litt på vidden her, men etter å ha lest diverse forum poster har jeg forstått at 50mm er "normalobjektivet" for fullformat og 33mm er "normaloobjektivet". Når jeg ser gjennom kameraet mitt vil 50mm tilsvare området hvor kameraet gjengir alt i samme størrelse som jeg ser ting i. Eller er ikke "normalobjektivet" definert slik? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Alle linser har samme brennvidde på fullformat og crop kamera. d.v.s. du må "regne om" på ett 18-135mm objektiv beregnet for Crop kamera på akkurat samme måte som på ett 50mm beregnet for fullformat. Justeringen ligger i at objektivet starter på f.eks. 18mm som her, istedet for 28mm som gjerne var normen på Fullformat. 50mm på fullformat gjenngir vel samme perspektivet vi har, ikke nødvendigvis størrelse? Endret 21. februar 2008 av MrLee Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Når jeg ser gjennom kameraet mitt vil 50mm tilsvare området hvor kameraet gjengir alt i samme størrelse som jeg ser ting i. Eller er ikke "normalobjektivet" definert slik?Normalobjektivet er "definert" som diagonalen på bildebrikken. På fullformat (film) er det egentlig 43.3mm, på 1.5x crop er det ca 28mm. Det har siden blitt avrundet opp til 50mm på film, men det vil variere litt fra produsent til produsent (oppgitte verdier er uansett avrundet noe). Pentax har forøvrig et objektiv som har "riktig" normal, 43mm. Normalobjektivet vil gjengi perspektivet tilnærmet slik du er vant til å se det med dine øyne. Med andre ord vil f.eks. fjell i bakgrunnen på bildet ikke bli "trukket nærmere" slik de vil med et teleobjektiv, eller skøvet lenger fra slik de vil med et vidvinkelobjektiv, men det vil se ut omtrent som det gjør uten kamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå