Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva bruker minst bensin, mye speed og lite turtall eller lite speed og mye turtall


Anbefalte innlegg

Når jeg er ute og kjører så ligger jeg fks i 60 sona, da er det slik at jeg kan holde farta fint med bare bitelite granne speed, men da må jeg ha laft gir og kjøre på det turtalle hvor efekten er høyest ( ca 7000- 10000). Da brøler jo motoren og det høres ut som jeg kjører skam rått, er jo morro au, men kan i samme farta gire opp et eller to gir, klarer fint og holde farta da også, men må jo ha nesten full speed. Spesielt hvis jeg kjører på så laft turtall som mulig.

 

Så jeg lurte bare på hvilken kjørestil som bruker minst bensin. kan jo legge til at det er om en furia med dr ( 75cc trimsylinder ( bundrag)) mk1 påtte og 21mm forgasser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvis man gir full gass på et tungt gir og holder farta da.. Vil den ikke bruke mer enn lite gass og høyt turtall da? Da slipper du jo mindre bensin gjennom forgasseren?

 

Jeg vet ikke.. :hmm:

det stemmer det ja :thumbup:

 

Lite gass og høgt turtall vil berre funke i nedoverbakke då det blir for lite drivstoff til å opprettholde turtallet når ein kjører på flat mark.

Men flat gass på lavt turtall så spytter nok ein bensin ut eksospotta.

Lenke til kommentar

DR'en har vel greit drag på rundt 8000rpm skulle jeg tro? Du må i alle fall finne det turtallet sylinderen liker best.. Der den lettest klarer og holde farten.

Klarer du å ligge på det turtallet og samtidig gi lite gass(fysisk med gasshåndtaket) så bruker den minst bensin. :)

Lenke til kommentar
DR'en har vel greit drag på rundt 8000rpm skulle jeg tro? Du må i alle fall finne det turtallet sylinderen liker best.. Der den lettest klarer og holde farten.

Klarer du å ligge på det turtallet og samtidig gi lite gass(fysisk med gasshåndtaket) så bruker den minst bensin. :)

 

 

det er det jeg også føler. kan jo ligge 1 3 giret på ca 8000 omdreinger og nesten ingen ting speed, ja er faktisk bare så vid jeg tucher speeden og alika vell ha 60 -65. hvis jeg kjører i 5 giret da så må jeg jo presse motoren for å holde 60 opp bakkene, (nesten full speed)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

høyt turtall = det går ofte bensin inn i sylinderen

lavt turtall = det går sjeldent bensin inn i sylinderen

(det går jo en "sprut" bensin inn i sylinderen for hver omgang (2-takt), annen hver gang (4-takt).

 

Ergo: det kommer helt ann på hvordan du kjører og hvor mye gass du har. Grovt eksempel: halv gass på 5k rpm er det samme som 1/4 gass på 10k rpm. Få store bensindoser eller Mange små bensindoser ? Skjønner poenget? Jeg er ingen mekaniker, men er slik jeg har forstått det, og kan ikke forstå at det er noen annen måte å se på det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...