McLuddis Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hei Jeg tenkte å fortelle om min erfaring med min nåværende arbeidsgiver. Vet ikke når jussen kommer inn i bildet, men følte at dette vil bli riktig kategori etterhvert som historien utvikler seg. Hva jeg driver med. Jeg jobber som parkeringsvakt i et privat parkeringsselskap, hvis navn jeg ikke skal gå ut med helt ennå. Selskapet har ca 20 vakter spredt utover landet, i de største byene og noen mindre steder rundt på østlandet. Jeg holder til i Bergen. Firmaets eneste inntektskilde kommer fra avgiftene/parkeringsbøtene vi skriver. Som privat parkeringsselskap jobber vi kun på private parkeringsplasser, som tilhører feks butikker, hoteller, borettslag etc. Litt forhistorie Min første arbeidsdag var 25.april 2007, det skulle opprettes ny avdeling i Bergen og jeg hadde fem dager opplæring på østlandet, og skulle på den tiden bli flink nok til å kunne jobbe selvstendig her i Bergen. Vi var to stykker i Bergen de første månedene, som delte vaktene mellom oss og fikk ganske mye å gjøre. I starten skrev vi til tider over 20 avgifter om dagen, og sjefene i Oslo var kjempefornøyde. Etterhvert ble jeg valgt ut til å bli leder for avdelingen i Bergen, egentlig ikke så stor stilling, men fikk hvertfall noen kroner ekstra i timen. I august sluttet han kollegaen min her i byen, og jeg satt igjen alene med hele ruten. Jeg kunne jobbe så mye jeg ville og det ble et vesentlig antall overtidstimer på meg de to følgende månedene. Omtrent samtidig som han sluttet, ble alle betjentene fløyet inn til Oslo for å delta i et seminar, der fokuset var; hvordan skal vi bli bedre til det vi gjør? Eller som jeg tolket det; hvordan skal vi skrive flere avgifter? Resultatene hadde til da begynt å gå nedover, siden bilistene hadde lært at det var ikke så lurt å parkere på stedene vi kontrollerte. Det ble ansatt tre nye karer som skulle jobbe 30% deltid hver. Jeg lærte dem opp og vi hadde et par måneder med middelmådige resultater, der vi kanskje skrev rundt 10 avgifter om dagen. Fra ledelsen begynte fokuset på å få opp antall avgifter å gå over til daglig masing om at vi måtte prestere bedre. Han ene på deltid slutta før jul og det ble mer på de to andre å gjøre. Like etter jul ble arbeidstiden redusert med to timer daglig, grunnen var at de to timene var de minst produktive og var dermed kostbare for firmaet. Dette ble gjort over hele landet. Nå starter hodepinen 8.januar snakket jeg med salgssjefen i telefonen. Han fortalte at de hadde kommet opp med ideen om kjøreplan. Det betyr at vi skal ha en fast kjøreplan i bilen med steder og klokkeslett. Dette er et ledd i ledelsens forsøk på å få opp antall avgifter. Kjøreplanen skulle vise seg å bli en årsak til mye konflikt de kommende ukene, for den var umulig å følge. Mine forsøk på å forklare hvordan det funket ble ikke hørt, og jeg fikk en følelse av at ledelsen ikke tolererte min uenighet. Etter mye att og fram, kjefting og kritikk begynte jeg å gi litt blaffen i hele kjøreplanen. For den var ubrukelig og gjorde arbeidsdagen kjip og vanskelig. 4.februar. Får en telefon fra han som eier firmaet. Han snakket med meg i en drøy halvtime, som egentlig bare var en monolog fra hans side. Der han forteller om firmaets behov for å øke inntjeningen. og at Bergensruta var den minst lønnsomme av alle. Han fortalte at de faktisk tapte penger på dagvakta og han gikk veldig langt i å kalle meg en slapping som ikke gadd jobbe, selvom han ikke hadde noe som helst grunnlag for å si noe slikt. Trusselen om oppsigelse kom fram og etterhvert kom han fram til at jeg skulle permitteres med 14 dagers varsel og at jeg tilslutt kom til å bli oppsagt. Hvis resultatene ble bedre kunne det selvsagt omgjøres. 6.februar. Eieren av firmaet ringer igjen. Han hadde en helt annen tone denne gangen. De hadde tydeligvis bestemt seg for at jeg skal ut av firmaet. Men de kan ikke sparke meg, siden de mangler saklig grunnlag. Jeg har jo ikke gjort noe galt. De kunne heller ikke permittere meg, for da kan de ikke ansette noen nye i min stilling. Løsningen ble da å endre min arbeidstid permanent til en tid jeg ikke kan leve med. Kun for at jeg skal si opp jobben selv. Her er eposten jeg mottok samme dag. Viser til telefonsamtale i dag. Du varsles herved at arbeidstiden endres som følge av selskapets vurdering. Ny arbeidstid blir som følger mandag til fredag kl 14:00 til kl 22:00. Vi opprettholder dermed stillingsbrøken din på 100 %. Endring av arbeidstiden trer i kraft 14 dager fra dette varsel. Jeg bekrefter også at vi ble enige om at du får fri fra arbeidet uten lønn den 7.2.08. Det som derimot ikke var bekreftet var at du avsluttet arbeidet kl 15.11 den 6.2.08 uten å gi beskjed til noen av dine overordnede, noe som er et klart brudd på din stillingsinstruks. Jeg var forståelig nok ganske forbanna, og ba om fri neste dag slik at jeg kunne dra på NAV og snakke med noen der. Visste liksom ikke helt hva jeg skulle gjøre. Faktisk så forbanna at jeg orka ikke være på jobb mer den dagen, og skulka siste timen. Noe de selvsagt så sitt snitt til å utnytte. 14.februar var salgssjefen med meg i bilen hele arbeidsdagen. Vi prøvde å følge kjøreplanen så godt det lot seg gjøre, og han innså at dette var ikke så enkelt som han hadde trodd. Med felles innsats klarte vi å skrive 5 avgifter på mitt dagskift, noe som var helt gjennomsnittlig. Han sa selv at det var en tung pille å svelge, at planen ikke funket. Mens jeg selv så på det som en bekreftelse på det jeg hadde sagt om planen. 15.februar blir jeg syk. Influensa eller noe slikt, er fortsatt syk i skrivende stund (21.feb). Har sykemelding fra lege da, selvom jeg synes det var en kjip tid å bli syk på. Føler liksom det virker så mistenkelig å bli syk i denne konfliktperioden. 18.februar spør jeg om å få utbetalt feriepengene på forskudd. Driver og tar dykkerlappen og har brukt litt for mye penger på det i det siste, begynner å bli blakk HeiKan jeg få utbetalt feriepengene mine denne uken? svaret: Dessverre, feriepenger utbetales 30.6.2008. Greit nok, så spør jeg: OkKan jeg få ut kr 2000 i forskudd på neste lønning isteden? Har hatt store utgifter denne måneden og har havna litt bakpå. Mvh Svaret: Forskudd utbetales den 15, ifølge nye rutiner fra kontorsjefen. Med vennlig hilsen, Da kjenner jeg at det begynner å koke litt. Og sender følgende epost 20.feb: Kan dere ikke gjøre unntak denne gangen? Jeg har ikke hørt om disse rutinene, og har tidligere hørt fra NN at det ikke skulle være noe problem å få ut forskudd. Jeg har aldri bedt om forskudd før heller. Jeg skjønner ikke hva det er jeg har gjort som er så galt at dere for enhver pris vil skvise meg ut av dette firmaet, for det er det jeg får følelsen av at dere ønsker. Kan du ikke bare si det rett ut til meg, at jeg ikke er ønsket i deres selskap lenger? Har foreløpig ikke fått noe svar på denne henvendelse. Senere på kvelden 20.feb skriver jeg følgende epost, som jeg sender til alle i ledelsen, samt kopi til en kollega. HeiJeg er sykemeldt ut denne uka med infeksjon i luftveiene. Men regner med å være på jobb igjen på mandag. Har snakket litt med NN(kollega), og han skjønner ikke hvordan arbeidstiden hans skal gå opp med at jeg skal jobbe 14-22 på hverdagene, og det skjønner ikke jeg heller. Jeg har sagt at jeg kommer til å si opp jobben hvis denne arbeidstiden blir permanent. Men jeg har også sagt at jeg skal ha ny jobb å gå til før jeg sier opp. Foreløpig har jeg ikke fått noen ny jobb. Mitt forslag er at jeg fortsetter på dagvakta inntil videre og at vi får i gang en dialog ang. enkelte forhold i dette firmaet. Jeg lurer fortsatt på hvorfor dere er så giret på at jeg skal slutte. Jeg har jobbet med en innsats som jeg føler burde være tilfredsstillende, og jeg synes at det ble bevist da NN(salgssjef) var med meg på jobb forrige onsdag. Vi klarte å skrive fem avgifter med felles innsats. Og han vedgikk at Bergensruta er vanskelig og at vi er nødt å finne på noe lurt her. Jeg tror ikke det lure nødvendigvis er å bli kvitt meg. Jeg har gode ideer selv til hvordan ting kan løses, men dere viser ingen interesse for å høre mine forslag. Selv om jeg er den som kan ruta best, både med tanke på trafikkmønster og kjøreruter. Jeg føler meg i grunnen ganske dårlig behandlet av ledelsen i dette firma, interessen for å høre hva jeg har sagt om vanskelighetene med ruta er laber og ideen med å fastlegge en kjøreplan er delvis brukbar, men jeg vil at mine innvendinger og forslag til den planen skal bli hørt. Til nå har mine forslag til kjøreplan blitt møtt med; ”du SKAL følge planen vi har laget til deg, dette er en ordre” og endring i arbeidstiden som har til hensikt å skvise meg ut av jobben. Selv om planen viste seg å være klin umulig å følge uansett hva jeg gjorde. NN(eieren av firma) gikk også langt i å si at jeg er en sløving som ikke gidder jobbe, jeg skjønner ikke hva det er basert på. Ja jeg er enig i at dagvakta kan være veldig stille med få avgifter. Men jeg føler det blir urettferdig å anklage meg for å sluntre unna jobben pågrunn av det. Om grunnen til få avgifter er at jeg ikke er flink nok til det jeg gjør, føler jeg at oppfølging og videre opplæring er ett bedre alternativ enn å true med oppsigelser og endringer til en uholdbar arbeidstid. Mvh Joar har i skrivende stund ikke mottat noe svar på denne. Dette er historien sålangt. Jeg leter fortsatt etter ny jobb og kan ikke slutte i nåværende jobb før jeg har noe annet å gå til. Det er rett og slett et spørsmål om penger. Begge de to andre deltidsansatte driver og skal slutte. han ene har allerede jobbet siste vakta si og han andre skal jobbe ut mars. Firmaet har allerede ansatt ny mann, men jeg vet ikke hva hans rolle skal bli. Så lenge jeg jobber 14-22 blir det dårlig med arbeid på han. Han er fortiden under opplæring. Så forresten idag på NAV at ny deltidsstilling er utlyst. Denne tråden blir oppdatert etterhvert som utviklingen går. Jeg har vel ikke så mye juridisk å fare med helt ennå, men regner med at det kommer. Ønsker innspill og råd fra dere som leser dette Mvh Joar Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Er en ganske stor sak du har her. Så lenge du ikke gjør noe galt så kan han neppe sparke deg (med mindre de vil legge ned hele Bergens-avdelingen), så du må gjerne be han dokumentere påstandene sine om at du fører til at bedriften taper penger. Om endringen i arbeidstiden kan klages på vet jeg ikke.. (men de gjelder nok ikke med mindre du har skrevet under ny kontrakt eller fått endret stillingsinstruksen) lykke til les litt på http://www.arbeidstilsynet.no/ (kanskje det er noe nyttig der) Endret 21. februar 2008 av Dux ducis Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Hva sier kontrakten din om arbeidstid og eventuelle tillegg for UB? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Er du fagorganisert? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Arbeidstiden kan du kreve ugyldig i grunnlag at opprinnelig vaktordning skal sies opp med 2 månders varsel og den nye ordningen skal diskuteres og eniges av de som det gjelder med. Så der har du feil nr.1 de har gjort. Hadde samme tvist på jobben min, de endret arbeidstiden her jeg jobber slik at nattevaktene mistet en halv time. Som tillitsvalgt tok jeg saken opp og det endte med at de måtte opprettholde vaktordningen slik den opprinnelig var. En annen ting er at etter kl 21.00 regnes arbeidet som nattarbeid og det skal fremlegges spesifikt hvorfor dette er påkrevd samt at du skal ha ekstra betalt for den timen etter kl 21.00. Mener satsen per i dag er på 19 kr per time etter kl 21.00. Men virker som det er mye tull her i denne bedriften og hadde jeg vært deg ville jeg organisert meg, så fremst du ikke er det. Er selv organisert gjennom Fellesforbundet. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Jeg ville heller sagt "dra til h...", og funnet meg noe annet å gjøre, i en bedrift som faktisk bryr seg om sine ansatte. Å basere sin inntekt på at andre folk gjør noe galt, kan sikkert bli psykisk belastende også. Det er ikke akkurat underskudd på ledige jobber for tiden, så det er mange muligheter. Selv med lav eller ingen utdanning. Sikkert ikke svaret du var ute etter, men.. Endret 23. februar 2008 av klilleng Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg har lite respekt for yrket ditt, men du er i det minste ikke UP. Poenget burde være at ingen skal okkupere plassene ulovlig, ikke pengene. Men sånn er UP også. Suksess måles i antall og størrelsen på bøter. Hvis folk lærer, er det fordi betjenten har gjort jobben sin skikkelig, ikke fordi han har blitt lat. Vil du ha et sånt rævråttent yrke hele livet? For denne muggspiste sjefen? Få deg deltidsjobb på en bensinstasjon mens du tar studier, det er mitt råd. Du kan bedre enn dette. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 _noen_ har parkert mye ulovlig? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Nope, jeg bare liker ikke folk som motarbeider menneskeheten på den måten. Har aldri fått en parkeringsbot. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Så menneskeheten lider av at de ikke kan slenge fra seg bilen der det måtte passe? Parkeringsvaktene gjør en nødvendig, men utakknemlig jobb. Ørjan... Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Du er jo urettferdig behandla så det holder da! Skaff deg heller en jobb du trives i. Snakk med Aetat o.l. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Nope, jeg bare liker ikke folk som motarbeider menneskeheten på den måten.Har aldri fått en parkeringsbot. Motarbeider menneskeheten? Hva i helsike er det du snakker om. Jeg er glad for at parkeringsvakter passer på at ingen idioter parkerer steder de ikke har lov til. Det er klart det er surt å få bot, men det er da vitterlig kun din egen feil Politiet motarbeider kanskje mennesket det også? Siden de tvinger oss til å holde oss innen visse grenser. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Politiet hindrer ikke de rette menneskene. De gir deg tusenlapper i bot for å kjøre 5 kilometer over grensa, samtidig som de henlegger voldtekt. Jeg har intet imot konseptet "politi". Det er utførelsen jeg klager på. Og det samme gjelder enkelte parkeringsvakter. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Politiet hindrer ikke de rette menneskene.De gir deg tusenlapper i bot for å kjøre 5 kilometer over grensa, samtidig som de henlegger voldtekt. Jeg har intet imot konseptet "politi". Det er utførelsen jeg klager på. Og det samme gjelder enkelte parkeringsvakter. Men nå begynner dette å bevege seg utenfor trådemnet... Jeg tror også arbeidstilsynet er en god plan. Jeg tror også det er mange "cowboyer" i enkelte bransjer, kanskje særlig parkeringsfirmaer der omsetningen er utelukkende basert på bøter. Da blir det en helt annen holdning til ting og et gjenspeiles selvfølgelig i situasjoner som dette. Ønsker deg lykke til, Barbaren, og det skal bli interessant å lese fortsettelsen på dette Stå på! Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 Det hjelper jo ikke at parkeringsvakter ikke har lov til å jobbe på provisjon, når de som står bak i praksis gjør det. Var vel på FBI igår de viste hvordan enkelte aktører i parkeringsbransjen fabrikerte bevis mot tilfeldige ofre. Men for all del, det fins seriøse aktører også, virker bare ikke som trådstarter jobber i en av disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå