Gå til innhold

Intermittent Fasting - informasjons- og erfaringstråd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen andre som får hard avføring av periodisk faste? Jeg har driti på meg et par saftige hemorider nå, blør som satan sjøl. Ganske frustrerende, hadde trengt et par tips for å løsne opp avføringa.

Har du endret på hva du spiser også? Jeg hadde ca samme problemet en periode jeg drakk mye biola, og merkelig nok ga det seg når jeg droppa biolaen, motsatt av hva jeg regnet med. Er muligens verdt å prøve

Lenke til kommentar
Noen andre som får hard avføring av periodisk faste? Jeg har driti på meg et par saftige hemorider nå, blør som satan sjøl. Ganske frustrerende, hadde trengt et par tips for å løsne opp avføringa.

Har du endret på hva du spiser også? Jeg hadde ca samme problemet en periode jeg drakk mye biola, og merkelig nok ga det seg når jeg droppa biolaen, motsatt av hva jeg regnet med. Er muligens verdt å prøve

Jøss, det er ikke lenge siden jeg kjørte opp biola-forbruket til tusen. Takk for et godt tips :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Har ikke hatt problemer med dette, nei.

 

I går var på papiret min hardeste dag på IF. 2 timer langrenn og 90 minutter turn på ekstremt tom mage. Jeg overspiste etter klokken fire, så det ble bare to måltider bestående av 400 gram kjøttdeig og fire egg + fire skiver.

 

Kesamshake til frokost i dag, som for øvrig var en langt lettere dag, fastemessig.

Lenke til kommentar

Etter som jeg har forstått etter og ha lest artikklen hos Myo bl.a er at med denne formen for koshold så kan man gå opp i muskelmasse+ gå ned i fettprosent? Hvordan skjer dette? Bruker kroppen fettet på kroppen som energi under fasteperioden, med samme prinsippet som ketose?

 

Og hvordan trener folk når man skal hovedsaklig fjernefett helst uten og miste muskler. Øker dere vekter el prøver dere å holde det på det samme nivået?

Lenke til kommentar
Etter som jeg har forstått etter og ha lest artikklen hos Myo bl.a er at med denne formen for koshold så kan man gå opp i muskelmasse+ gå ned i fettprosent?

Ikke hos et godt trent individ. Skal du legge på deg muskler må du ligge i kcal overskudd, skal slanke bort fett må du ligge i kcal underskudd. Det finnes unntak, men se på dette som en generell regel. Men hos en nybegynner kan du selvfølgelig øke i muskelmasse, samt miste litt fett. Men i utganskpunktet så kan du ikke gjøre begge deler(sett bort i fra bruk av AAS, HGH, osv)

 

Hvordan skjer dette? Bruker kroppen fettet på kroppen som energi under fasteperioden, med samme prinsippet som ketose?

 

Nei kroppen kommer ikke i ketose, men kroppen vil benytte seg litt av fettlagrene, hvis det ikke er nok energi i systemet.

 

Og hvordan trener folk når man skal hovedsaklig fjernefett helst uten og miste muskler. Øker dere vekter el prøver dere å holde det på det samme nivået?

 

Du klarer nok ikke å øke når du ligger i kcal minus. Du trener som før, men hvor lenger ut i en deff du kommer er det lurt å trene litt lettere. Når du ligger i kcal minus og du har mye mindre fett på kroppen er det mye større riskiko for skader/betennelser. Innhentningsevnen din blir dårligere hvor mindre mat du spiser. Det er også mange som legger til høyreps trening med det mål om å tømme muskulaturen for glykogen.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Fagerli skriver jo det ganske enkelt i artikkelen sin:

 

På treningsdager følges denne periodisk-faste protokollen, med maks 1-2 små måltider – altså minimalt med kalorier. Etter trening inntas en stor mengde karbohydrater, samt mat generelt. Selv om de kanskje har endt opp på et kalorioverskudd for akkurat den dagen, har gjennomsnittet på hele uka fremdeles vært et underskudd. Resultatet har vært markante reduksjoner i fettprosent, i tillegg til målbare økninger i både muskelmasse og styrke – selv hos avanserte utøvere med allerede lav fettprosent!

 

Så jo, det er mulig.

Lenke til kommentar
Fagerli skriver jo det ganske enkelt i artikkelen sin:

 

På treningsdager følges denne periodisk-faste protokollen, med maks 1-2 små måltider – altså minimalt med kalorier. Etter trening inntas en stor mengde karbohydrater, samt mat generelt. Selv om de kanskje har endt opp på et kalorioverskudd for akkurat den dagen, har gjennomsnittet på hele uka fremdeles vært et underskudd. Resultatet har vært markante reduksjoner i fettprosent, i tillegg til målbare økninger i både muskelmasse og styrke – selv hos avanserte utøvere med allerede lav fettprosent!

 

Så jo, det er mulig.

Som jeg skrev finnes det unntak, og en nybegynner er dette fult mulig. Men som en generell regel hos et godt trent individ er ikke dette mulig. :)

 

For å quote Fagerli selv.

Det vil være mulig å redusere fett og bygge muskler, ja - men det kommer an på forutsetninger. En person som ikke har så lang treningserfaring og har mye fett på kroppen vil kunne mobilisere nok energi fra fettreservene til å både dekke energibehovet og bygge muskler. En med lengre treningserfaring begynner ofte å nærme seg sitt genetiske potensiale, og vil ha vanskeligere for å bygge muskler uansett kalorinivå - og en som i tillegg har lav fettprosent vil i beste fall bare beholde muskelmasse på et underskudd
Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det virker som om Martin Berkhan har få problemer med å bygge muskler på lav fettprosent, så jeg tror det er mulig. Det blir som en veldig forkortet bulk/deff-periode.

Lenke til kommentar
Det virker som om Martin Berkhan har få problemer med å bygge muskler på lav fettprosent, så jeg tror det er mulig. Det blir som en veldig forkortet bulk/deff-periode.

Jeg sier ikke noe på det å bygge muskler med lav fett%. Dette går vell og bra, og legge på seg muskler med minimalt med fett er ikke noe problem. Det jeg sier noe på er å mobilisere fettreserver, i tillegg til å bygge muskler. Og med lav fett% kreves det større kaloriunderskudd for å mobilisere de siste fettreservene. :)

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Spennende opplegg det her, spent på og få starta. Hvordan går det hos deg Zethyr?
Går helt fint. På dager der jeg har litt lavt kalori-inntak blir jeg fortere sulten enn jeg egentlig vil den neste dagen da. Tror ikke dette er noe jeg hadde likt å gjøre hvis jeg skulle ligge på lavt inntak av kalorier hver dag. Men du verden, det er både praktisk og digg å ikke spise før kvelden. Hvis man bare klarer å spise nok om kvelden, så er det absolutt verdt et forsøk :)
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Spennende opplegg det her, spent på og få starta. Hvordan går det hos deg Zethyr?
Går helt fint. På dager der jeg har litt lavt kalori-inntak blir jeg fortere sulten enn jeg egentlig vil den neste dagen da. Tror ikke dette er noe jeg hadde likt å gjøre hvis jeg skulle ligge på lavt inntak av kalorier hver dag. Men du verden, det er både praktisk og digg å ikke spise før kvelden. Hvis man bare klarer å spise nok om kvelden, så er det absolutt verdt et forsøk :)

 

 

Jess. Er ikke så lenge til jeg begynner på det jeg også. Idag har jeg bare spist en banan+en shake med 25g whey/keasin med vann. Litt slapp på jobb atm. Laks til middag idag!

 

Har dere hatt noen postive erfaringer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har justert IFen litt i forhold til påsken. Det vil si at jeg bryter fasten klokken 14 kontra 16 noen dager. Har ingen problemer med å komme inn i "faste til fire"-rytmen igjen, though.

Lenke til kommentar

Har holdt på med dette i 4 dager nå, går veldig bra. Jeg bruker kun å drikke en proteinshake 25g + vann når jeg står opp kl 07:00. Og endel kaffe kopper utover dagen frem til første måltidet kl 16:00. Merka faktisk at ånden min ble dårligere? el så lukta jeg den bare bedre, må prøve SB12 el hva det heter, husker ikke helt.

 

En på iform, med navn beefcake som har mye peil på dette nevnte at shaken om morgen ødelegger oppelegget. At man ikke skal spise noe. Hva mener dere om det? Og spiller kaffen noe negativt inn?

Lenke til kommentar
En på iform, med navn beefcake som har mye peil på dette nevnte at shaken om morgen ødelegger oppelegget. At man ikke skal spise noe. Hva mener dere om det?

Ja det "ødelegger" hele opplegget, da du bryter fasten som er hovedpoenget her. Men så lenge det er protiner er det ikke så farlig, som hvis det hadde vært 25 gram karb. ;)

Kaffe går fint, da det ikke inneholder kcal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hvis vi har trening på skolen som er moderat eller hard så drikker jeg gjerne en shake og spiser en banan. Men som regel er det bare kaffe og snus på morningen for min del. Snusen er hellig på IF-diett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...