Gå til innhold

Intermittent Fasting - informasjons- og erfaringstråd


Gjest Slettet+9817234daf

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf

Ettersom jeg for tiden er en ivrig forsøkskanin innenfor intermittent fasting, eller periodisk faste om du vil, synes jeg vi kan ha en tråd om emnet hvor vi deler erfaringer, teorier og meninger.

 

Jeg har kopiert noen erfaringer som Børge Fagerli postet på sitt eget forum, som kommer fra en forumbruker som benytter seg av denne dietten:

 

 

Note: my definition of IF here is not the usual one as per literature, but more along the lines of what has been discussed on this forum. I.e. I eat within an 8 hour window and fast the other 16 (which includes sleep). I violate this once, having a single scoop of protein powder and water upon waking, which seems to help doability on a day per day basis while taking nothing away from the logic detailed here.

 

So, some observations made from the past couple of months of this style of eating:

 

* It is frighteningly difficult to gain weight on an IF schedule. I kept bumping up calories for a month (~5 weeks ago to ~1 week ago), winding up somewhere between 3000 and 3500 daily, and my weight was more or less stuck in the low 160's. That this many kcals somehow became my "maintenance" for that weight was pretty nucking futs, and for an 8 hour window would represent the sort of meal size (I had 4 in that 8 hours) I'd normally have in, say, 4000+ kcals per day when consuming 5 or 6 meals spread throughout the day. I.e. constantly full, over-full, even, during the entire eating window.

 

* Along the lines of the previous item, while I started to feel bloated/pregnant by the end of the day (a very normal occurrence for me whenever overfeeding) on an average day, by the next morning my stomach felt pretty flat again. A different way to state this is that the IF schedule seemed to somehow dissociate the usual water weight gain I normally get when overfeeding from overfeeding in general. I still did slowly gain water weight over the course of a month, but MUCH more slowly than usual.

 

* Losing weight and maintaining gayman abs is pretty scarily easy. I dropped kcals to 2000 daily for a single week after the above and managed to undo most of my weight gain of a month of 3000+ kcals. 2000 kcals per day has me at levels of leanness I normally only get by ferreal dieting, and represents an amount of food where my strength still feels just fine (versus the normal dieting OMG I'M SO WEAK phenomenon).

 

* Lifting during the fasting portion (I would begin the refeed right afterwards), with just a protein/water drink and caffeine beforehand, is WAY easier than I thought. In fact, my strength was actually up on a deload week the past week despite a drop in calories.

 

I pointed this all out to Aaron via IM and he suggested potential inefficiencies in shoving large amount of kcals into a narrow window as a theoretical source of the desparity between "normal" dieting and the results I've gotten with IF. I have no idea, but the way it's working out I can literally eat more while maintaining lower body weight.

 

The flipside to this coin is that it makes legitimately overfeeding to gain weight more of a hassle than usual, though a lot of this seems related to the water weight point.

 

I'm not sure what any of this means but this IF schedule is really interesting to me. I plan on sticking with it indefinitely."

 

"I tracked calories pretty accurately, though not actually logging it in fitday or whatever. I.e. everything weighed/measured out, but the totals going into my head instead of a computer or on a piece of paper.

 

Types of food:

 

Lean red meat

Chicken

Turkey

Oats

Brown Rice

Olive oil

MPI

Whey

Nuts of various forms (walnuts, cashews, pecans)

Peanuts

Fruit (dried, whole, etc)

Fish oil / flax (I take a gram of each after every meal)

Veggies (which I don't count towards kcals, even though I regularly have stuff like carrots which are "semi-starchy" I guess)

Occasionally dairy (I was actually drinking raw milk for a week, like a raw milk nutter)

 

I've actually cranked my healthy fat intake up quite a bit, and wouldn't have more than a serving of carbohydrate at each of my four meals. I probably wasn't going above ~150 g of carbohydrate per day, but was at times consuming, say, fair bit of meat + 6 tablespoons of olive oil + 1/2 to a cup of nuts a day. I feel great on lots of healthy fat I've found, and really just need "enough" carbs to get by, where something > 100 seems like plenty.

 

 

Det er i skrivende stund to uker siden jeg begynte på dietten og frem til nå har det gått relativt uproblematisk. Jeg har ikke veid meg siden jeg begynte, men jeg kommer snart til å sjekke om jeg har hatt noe vekttap.

 

For å illustrere litt har jeg satt opp to vanlige dager for meg med periodisk faste:

 

Skoledag:

1230 - Trening med moderat intesitet (ikke styrketrening).

1600 - Dagens første måltid, ofte skiver eller grøt. Kald mat.

1800 - 200-300 gram kjøtt (rødt eller hvitt) + ris.

2100 - Dagens siste måltid. Som regel kald mat.

 

Fridag:

1500 - Et stykke frukt, kanskje en youghurt, og trening.

1630 - Dagens første måltid. Varm eller kald.

Etter dette spiser jeg når jeg blir sulten.

 

Jeg faster da altså mer eller mindre fra 2200 til 1600, 18 timer. Det går helt greit. Kroppen min brukte ikke lang tid før den justerte seg etter matinntaket og jeg planlegger å gå på denne dietten så lenge jeg er fornøyd med den.

 

Jeg har også testet den i en litt mer ekstrem versjon et par dager i denne uken. De tre siste dagene har utspilt seg på denne måten:

 

0930 - En kopp kaffe.

1000 - Kjøring på telemarkski.

1400 - Skitur på 5 km.

1600 - Dagens første måltid. Kald.

1900 - Dagens siste måltid. Varm.

 

Selv med denne ekstreme formen for aktivitet kombinert med faste, har kroppen min fungert. Det er klart jeg kjenner de siste kilometerne i skiløypen, spesielt når vi går fristil, men det har sikkert like mye med min halvdårlige teknikk som min tomme mage å gjøre. Jeg er ikke superviljesterk med maten, men når jeg først har bestemt meg for noe så fullfører jeg det. Nøkkelen mener jeg er å være målrettet. Slik jeg ser det kan man ikke faste hvis man ikke gjør det skikkelig. Ting som hjelper meg å få i meg nok kalorier på hverdagene er hasselnøttkjerner, mandler og frukt. Jeg spiser ikke noe særlig av dette på dagtid, men i spisevinduet mitt går det en del.

 

Jeg kan enda temmelig lite om denne dietten, men prøver å oppdatere meg samtidig som jeg selv faster. Andre som prøver, har prøvd eller ønsker å prøve denne dietten oppfordres til å poste her, så kan vi bli kunnskapsrike sammen.

 

Linker:

Fast way to better health

Art De Vany: Intermittent Fasting

Leangains

 

Tråden vil bli løpende oppdatert.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg foreslår at du leser gjennom artikkelen jeg linket til + det som ligger i spoiler, så spør du.

 

Matmangel går i mitt tilfelle ikke utover humøret. I den grad man kan kalle det matmangel, kan vel også diskuteres. Forskjellen i forhold til et "vanlig" kosthold, er at man spiser til andre tider. Når alt kommer til stykke vil du ikke få i deg færre kcal enn til vanlig, om du gjør det riktig. Det som imidlertid vil skje er at kroppen distribuerer næringsstoffene på en annerledes (bedre?) måte.

Lenke til kommentar
Spis kun fett, og unngå all form for sukker (Atkinson-diett). Da går man faktisk ned i fettmasse, tro det eller ei :) !

Atkinson lligger vell på ca 50 gram karb om dagen? Men er det optimalt å være i ketose med tankte på trening, nei :)

Man kan gå ned i fettmasse ved å spise hamburgere og drikke brus også. Kcal inn kontra kcal ut ;)

 

Men nå var det vell ikke dette tråden handler om, men om Intermittent Fasting.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Der var dagens første måltid innabords. Litt forsinket, men jeg var bedt på middag så da kunne jeg ikke styre det selv. Biff og poteter. Et lite kompromiss den sistnevnte der. Nå skal jeg straks til Gardermoen og fråtse i overprisede råvarer før flyet går.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det går helt fint. To-tre dager tar det før kroppen justerer seg. Anbefaler deg å lese dette intervjuet.

 

I dag prøvde jeg meg på en buffet. Det ble noen kalorier etter 18 timers faste, gitt.

Lenke til kommentar

Skal prøve dette neste uke. Starter på mandag.

 

Neste uke så skal jeg bare ha en deloaduke med treninga, tror det trengs nå+ endel kondisjonstrening.

 

07:00 Kopp kaffe+ proteinshake(vann)

16:00 middag

18:00 trening (etter trening to bananer+proteinshake med melk og rapsolje)

19:30 brødskiver med egg og kaviar

resten av kvelden en boks med kesam, litt frukt og en proteinshake før jeg legger meg.

 

 

Ser det greit ut. Har ikke begynt og telle kalorier enda, det vil jeg egentlig ikke begynne med heller.

Lenke til kommentar
18:00 trening (etter trening to bananer+proteinshake med melk og rapsolje)

Rapsolje i shake? Prøver du å gå opp i vekt?

Hvis du skal ta olje for å få i deg sunt fett, så ikke ta dette i shake etter trening. Ta heller dette sammen med kveldsmaten.

 

Ja, prøver og gå opp i vekt. Har lykkes med det hittil men har også blitt litt fett. Skal prøve å fjerne fett når det nærmer seg april.

 

Jess, hvorfor burde man få i seg sunt fett på kvelden og ikke rett etter treninga? Blir det brukt som energi isdetet for karbohydratene elns?

Lenke til kommentar
Ja, prøver og gå opp i vekt. Har lykkes med det hittil men har også blitt litt fett. Skal prøve å fjerne fett når det nærmer seg april.

 

Jess, hvorfor burde man få i seg sunt fett på kvelden og ikke rett etter treninga? Blir det brukt som energi isdetet for karbohydratene elns?

Prøver du å gå opp i vekt, vil jeg ikke anbefale IF. Du vil få bedre insulinfølsomhet ved IF.

Og jeg har prøvd å gå opp i vekt med IF og fant ut at jeg måtte spise større mengder med mat(som følge av bedre insulinfølsomhet) en jeg måtte når jeg spise jevnt utover dagen. Og det blir for litt ubehaglig og lite praktisk å spise så store mengder med mat på kvelden. IF passer mye bedre til recomp/deff. Så vent heller da til april med dette :)

 

Angående fett i shake vil kroppen prøve å bruke dette til næring. I tillegg vil GI på shaken gå ned, og rett etter trening ønsker du så mye insulin som kroppen klarer produsere for å få ”dyttet” karbohydratene(glukose) og proteinene(aminosyrer) inn i muskelcellene.

Endret av kengdal
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er lettere å legge på seg med høy insulinfølsomhet, er det ikke det kengdal? Kroppen vil jo lagre næringen i mye høyere grad.

 

Det er en grunn til at diabetikere raser i vekt; mangel på insulin.

Lenke til kommentar
Det er lettere å legge på seg med høy insulinfølsomhet, er det ikke det kengdal? Kroppen vil jo lagre næringen i mye høyere grad.

 

Det er en grunn til at diabetikere raser i vekt; mangel på insulin.

Du har rett. :)

Der blir feil av meg å skrive at det er vanskliere å legge på seg som følge av økt insulinfølsomhet alene. Økt insulinflsomhet gjør at man plasserer næringen der den skal være ja. Men bare en liten del av dette går til muskelbygging. Etter kroppen har delt ut næring til alle de viktige oppgavene, går resten av overskuddet til muskler/fett. Trener man og sender signaler om at her må det oppbyggning til så velger kroppen dett fremfor fett. Så hvis du legger på deg sakte men sikkert med 2700 kcal, må du kanskje oppi 2800 kcal for å få samme effekt på IF.

 

Det er helt rart med IF, men du kan faktisk spise mere og ikke legge på deg. IF gjør en rekke positive ting med kroppen, og jeg kan ikke svare på halvparten. Jeg gleder meg til det foreligger enda mere forskning rundt dette. Men skal du spise med det mål om å legge på deg mest muskler, er det nok fordelaktig med en delvis gjenvt strøm av proteiner og karbohydrater gjennom dagen. Og på denne måten er det også mye enklere å dekke inn det daglige behovet av kcals. Det kan være litt stress og spise 3000kcal fra bra mat i løptet av kvelden. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

IF øker jo forbrenningen, så det er grunnen til at man må få i seg flere kcal tenker jeg. I motsetning til små, frekvente måltider er det faktisk bevist at faste sørger for høyere forbrenning - i motsetning til det 99% tror.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
IF øker jo forbrenningen, så det er grunnen til at man må få i seg flere kcal tenker jeg. I motsetning til små, frekvente måltider er det faktisk bevist at faste sørger for høyere forbrenning - i motsetning til det 99% tror.

Jeg tror det er mer enn 99% som tror det.

Intermittent fasting passer meg perfekt. Har aldri likt å spise på formiddagen (unntatt helgefrokost, nam nam), jeg foretrekker å spise først etter at jeg kommer hjem fra skolen, og selv da er det ikke alltid jeg er veldig sulten. Har bestandig trodd det var usunt, men det viser seg altså nå at det slettes ikke er dumt, spesielt ikke om du prøver å gå ned i vekt (hvilket jeg absolutt trenger). Skal se hvordan det går framover, fra og med i dag kommer jeg til å være konsekvent med faste om morgenen.

Lenke til kommentar

Har nå begynt med IF selv.. er overrasket over at jeg yter bra på trening fremdeles, selv om jeg muligens bare har en halv shake i magen før trening. Andre ganger rekker jeg å spise halvparten av maten før trening da, så det er litt opp og ned. Begynner å spise mellom 16 og 17 et sted, slutter 6 timer etter. Hvis jeg trener før 16 så tar jeg halve shaken før trening, ellers tar jeg den inni i spise-perioden.

 

Her er hva jeg spiser, har noen forslag til endringer?

Jeg veier 80 kg, er 184cm høy, har 1.5cm fettlag utenpå magen sånn ca.

 

		  prot.	karb.	fett.

6 xl egg:	  50	   5	  38
1 l biola:	   29	 126	   1
375g kylling:	81	 0	12
125g ris:	   9	  98	   1
1 shake:	65	100	 2
selolje:		1		  0	   17
kesam:		36	 12	 3

sum:		271	341	74

kcal:		1084	1364	666

sum kcal:	3114

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...