Traadstarter Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Huff og huff, her står jeg fast. Noen som kan hjelpe med én eller to? http://www.badongo.com/pic/2989222 Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hintet her er bufferlikninga: pH = pKa - lg(/) [HAc] = og [Ac-] = B a) 7,76 = 4,74 - lg(/) ): / = 9,66*10-4 b) 2 lik. med 2 ukjente S/B = 9,66*10-4 og S + B = 0,1 smekk inn og .... c) ...etc Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Supert! Andre som kan bidra med i) og utover? Endret 22. februar 2008 av Traadstarter Lenke til kommentar
GeO Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 i) pH høyere enn i ren HAc: tilsett en sterkere syre, f.eks. HCl. j) Reaksjon når NaAc løses i vann: NaAc = Na+ + Ac- Ac- + H2O = HAc + OH- Setter opp en massebalanse: [Ac-]0 = [Ac-] + [HAc] = [Na+] = 0,1 (Acetationene må foreligge som acetationer eller eddiksyre, og summen er lik totalkonsentrasjonen, som er 0,1 M. Dette er også natriumkonsentrasjonen.) Elektronøytralitetskrav (summen av positive ladninger er lik summen av negative): [H+] + [Na+] = [OH-] + [Ac-], setter inn [Na+] = [Ac-] + [HAc] fra massebalansen og får [H+] + [HAc] = [OH-] Men vi har jo tilsatt en base, så vi kan regne med at [H+]<<[OH-], og stryker derfor [H+]. [HAc] ~= [OH-], og vi er fremme. k) Høyere pH enn i ren NaAc-løsning: tilsett sterk base, eks. KOH eller NaOH. l) Vel, her får du nesten bare tegne et diagram og lese av pH der Ac-kurven og HAc-kurven krysser. Du vil få en pH på rundt 4,8. Dette tilsvarer å beregne pH i en eddiksyre-acetatbuffer. Kudos til meg for å sette alle plussene og minusene i superscript, forresten. Det tror jeg ikke jeg gidder å gjøre en gang til. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Takk! Skulle vært en hurtigtast for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå