tuxbear Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg har en kurs som er kablet med 1,5mm kabel. Nå er det en 10A sikring på kursen, men jeg skulle gjerne hatt litt mer. Jeg er klar over at jeg ikke kan bruke 16A, men er 10 max, eller kan jeg bruke 13A feks? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg har en kurs som er kablet med 1,5mm kabel. Nå er det en 10A sikring på kursen, men jeg skulle gjerne hatt litt mer. Jeg er klar over at jeg ikke kan bruke 16A, men er 10 max, eller kan jeg bruke 13A feks? Slik jeg har forstått det, så er 13A lovlig å bruke på åpent anlegg, men ikke på skjult. Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 1,5mm kabel er sikret med 10A. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Tror det har vært forskjellig standard over tid. Jeg har 13A sikringer på skjult anlegg. Det ble montert for 10 år siden. 1 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 NEK 2006 533.2: 1,5mm2 i vegg 10A 1,5mm2 på veg 13A Men det er selvsagt forbehold om kortslutningsstrømmer på stedet, lengde på kurs, temperaturer osv. 1 Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) NEK 2006 533.2: 1,5mm2 i vegg 10A 1,5mm2 på veg 13A Men det er selvsagt forbehold om kortslutningsstrømmer på stedet, lengde på kurs, temperaturer osv. Ikke helt korrekt, tror jeg. Fikk ikke med meg kurset. Men jeg mener å huske at det i den nyreviderte utgaven av nek er gått bort fra 13 amp på vegg. Har ikke forskriften tilgjengelig så jeg kan sjekke, men det kan sikkert andre. Vet i alle fall av erfaring at installatører i regionen der jeg bor konsekvent bruker : 2.5mm = 16 i vegg og på vegg 1,5mm =10 i vegg og på vegg Men det er bare grunnregler. Ikke konsekvent. Som Big_JJ nevnte så spiller temperatur, forlegningsmåte, lengde, kortslutningsverdier osv i ditt område og trafokrets inn. I nye installasjoner er ikke 1,5 i bruk til annet enn fra lysbryter og opp til lyskilder. (Lyskilder uten stikk, altså fast installasjon) Det er så mange variabler og hensyn å ta at en installatør bør foreta beregningene. Vil tro jeg trykt kan si at Ingen her på forumet kan klare å ta en 100% vurdering uten å se stedet selv. Endret 22. februar 2008 av Arteju Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Hva med å bare trekke om til 2.5mm2, da er du jo sikret 16A ferdig jobb. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) støtter Big_JJ : 533.2 Vernets nominelle (eller innstilte) utløsestrøm skal velges i samsvar med NEK400-4-43, avsnitt 433.1, og når vernet beskytter et PVC-isolert ledningssystem med ledertverrsnitt mindre eller likt med 4mm2, skal vernets merkestrøm være: -10 A eller mindre når ledningssystemets ledertverrsnitt er 1,5mm2 forlagt i samsvar med referanseinstallasjonsmetode A1 eller A2 gitt i NEK 400-5-52, tabell 52A-1; -13 A eller mindre når ledningssystemets ledertverrsnitt er 1,5mm2 forlagt i samsvar med referanseinstallasjonsmetode forskjellig fra A1 og A2 gitt i NEK 400-5-52, tabell 52A-1 -16 A eller mindre når ledningssystemets ledertverrsnitt er 2,5mm2 vi må da se hva som er spesifisert som forleggningsmåte A1 og A2 Beskrivelse: Isolerte ledere eller enlederkabler i rør i en termisk isolert vegg Ref. metode: A1flerlederkabler i rør i en termisk isolert vegg ref. metode: A2 flerlederkabler forlagt direkte i en termisk isolert vegg ref. metode: A1 gitt forleggning forskjellig fra A1 eller A2, og dersom andre ytre påvirkninger ligger til rette, vil altså 1,5 mm2 kunne sikres med 13A Endret 22. februar 2008 av SirAmp 1 Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Som sagt. Er ikke sikker selv. Men jeg vet at flere i firmaet var på kurs i nyeste utgave av forskriftene i slutten av 2007. Og husker de snakket om nettop 1,5/ 10 evt 13a problematikken. Og jeg syntes de sa at det utgikk. Men når det er sagt så vet ikke jeg 100% sikkert. Driver primært med industri og var i nordsjøen under kurset. Så jeg kan godt ha feil. Så vidt jeg vet er siste revisjon utgitt i 2006 engang, så det er sikkert den du har utdrag fra der. Uansett er det viktig å huske på tempraturkorigering, lengde osv med tanke på kortslutning osv. I tillegg til forlegningsmetoden. Endret 22. februar 2008 av Arteju Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 de siterte forskriftene var fra nyeste version av NEK 400 : 2006 det er tillat å bruke 13A under gitte forutsettninger men, det gjøres i praksis sjelden. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Et lite spørsmål : Hvor mye nytte vil du egentlig ha av 690watt ekstra...? Lenke til kommentar
Puke Nukem Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Det er nok til å drive en pc til... Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Et lite spørsmål : Hvor mye nytte vil du egentlig ha av 690watt ekstra...? det er da litt, selv om det ikke er så mye kan det være forskjellen på om sikringen ryker eller ikke. Dette vil i praksis for brukeren bety et anlegg som fungerer til bruken kontra ett som ikke gjør det. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Å gå fra 2,3KW til 3KW utgjør en del på en stakar overbelastet kurs men er det åpent forlagt og fullkvadrat jord i kabelen og kortslutningsytelsen på enden av kabelen er stor nok er det ingen problem. Dette betyr i praksis at gammelt åpentanlegg fra 70 tallet ikke oppfyller kravene ettersom jordlederen i disse kablene ikke er fullkvadrat. Det byr derimot ikke på problemer om det derier seg om en kurs med bare ujordede uttak. Mye å ta i betraktning i grunnen. 1 Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Ja, det utgjør litt. Og en kurs skal selvfølgelig ikke overbelastes. Men den skal helst ikke overstige mer enn 70-80 belastning til vanlig drift. Vet ikke om dette står i noen forskrift, men vet det er vanlig installasjonspraksis at kurser ikke skal stå med full belastning i boliger. Og jeg vet at everkskontrollører ser etter nettopp slike ting som maxbelastete kurser på sine sjekkrunder. Står sikkert mer om kursbelastning i dokumentasjon til sikringer, nek eller noe. Om kursen er så presset, så vil jeg si det er bedre og sikrere å heller legge en tilleggskurs. 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Det er selvsagt alltid best å overdimensjonere ettersom man holder temperaturen på kabler og koblinger nede. At en kurs er 100% belastet er i teorien ikke noe problem men i praksis kan man ende opp med at sikringer går ofte og at koblingene på kursen får det hardt om de ikke er gjort 100% rett. Sikringer som går ofte vil bli et problem i lengden ettersom de er mekaniske og slites fysisk etterhvert som de går mange nok ganger. Det som da skjer er at både overlastkurven og momentanutløsningskurven flytter seg nedover ettehvert som automaten blir slarkete innvendig. Når da i tillegg sikringene benytter bimetallelementer for å løse ut på overlast så blir omgivelsestemperaturen til sikringen også av betydning. En sikring som står i et varmt sikringsskap løser ut tidligere en en sikring i et skap utendørs om vinteren vil gjøre, så det er ikke uten grunn at man ikke skal beregne 100% kontinuerlig belastning på en kurs. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå