Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Finnes det grove pitabrød?

asdfasd

Anbefalte innlegg

Har lagt pitabrød med alt mulig fyll for elsk, og siden jeg spiser det regelmessig så tenkte jeg at jeg skulle gjøre den sunnere enn med hvitt brød. Så finnes det grovt/mørkt pitabrød som man kan få kjøpt i butikken? Kunne jo bakt selv, men da får man ikke den fine lomma inni, som jeg ikke skjønner hvordan de får til på fabirkken :hmm:, og det er litt stress når man har lite tid.

Endret av Whoops
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobbar for tida på ein liten Rema 1000 butikk, der selger me berre fine pitabrød! Før jobba eg 6 år på ein større Coop Mega butikk og der såg eg aldri noko til grovt pitabrød.

Mulig det går an å få tak i, du kan jo ta kontakt med dei som lagar slike brød. www.hatting.no er vel den største produsenten av slikt. I alle fall halvsteikte.

Sakset frå hatting.no

Pitabrød kjevles flate og bakes ved høy temperatur så de ”blåser” seg opp slik at det oppstår et hulrom inni brødet som gjør det enkelt å fylle det med salat og andre godsaker.
Lenke til kommentar

To sekund med googling, og jeg fikk opp denne oppskriften.

25 g gjær

3 dl vann

1 ts salt

5 dl sammalt hvete, grov

Hvetemel til passe smidig deig

Sett steikeovnen på 275 grader. Rør gjæren ut i lunkent vann. Ha i saltet og alt det grove melet. Rør inn hvetemelet til du får en blank og smidig deig. Jo mer mel du bruker, jo hardere blir baksten! Del deigen i 8 like store deler. Trill runde boller. Legg et håndkle over, og la dem stå til heving i 15 minutter.

Kjevle ut 4 av bollene til flate kaker, omtrent så store som en liten frokostasjett. Legg dem på stekeplaten, og sett dem inn i ovnen med det samme de er kjevlet ut. De siste 4 må du vente med å kjevle ut til like før de skal stekes, ellers vil de ikke blåse opp under steking. Stek pitabrødene omtrent 7 minutter i riktig varm ovn, til de er lysebrune og oppblåste.

Frys dem gjerne ned, og tin dem opp igjen i noen minutter i god og varm ovn.

Enjoy! :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...