Gå til innhold

Intels nye entusiastplattform

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se noen tester av plattformen. Spørs hvor lenge denne plattformen holder seg. AMD's Quadfather støtter firekjerner med moddet bios og reg ram, uten noen særlige overklokkingmuligheter. FASN8, arvtakeren, ble abortert.

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Jeg vil bare tipse om Ramguy's store "Intel Skulltrail" tråd!

Jeg synes plattformen virker noe dårlig gjennomført. Det er praktisk talt et hovedkort for arbeidsstasjoner markedsført mot spillere. Det blir litt feil synes jeg. Spillere vil ha overklokkbart DDR2/DDR3 minne, ikke FB-DIMM.

En noe krøkete løsning med to PCIe-kontrollere og Hypertransport-linker mellom de er ikke særlig elegant. De to PCIe-kontrollerne blir vist også fryktelig varme. Derfor den unormalt store kjøleklsningen på brikkesettet. Støtten for Quad SLI og triple SLI ser ut til å vente på seg da Nvidia ikke har lansert noen driver for det ennå.

Med andre ord mener jeg det virker som en dårlig/ufullstendig gjennomført konvertering fra arbeidsstasjon til spill-hovedkort.

Lenke til kommentar

Det er flere ting som burde nevnes:

1. Hovedkortet støtter ikke LGA775 slik som mange kjenner Core 2 Extreme prosessorene i dag. Det basserer seg på LGA771 som Xeon prosessorene bruker. Det vil med andre ord si at vi mest sannsynlig får se enkelte utgaver av Core 2 prosessoren med LGA771støtte, mens man må belage seg på å bruke billigere Xeon prosessorer hvis man ikke vil ha det ultimate (og betale dertil)

2. Hovedkortet støtter ikke PCI express 2.0, men 1.1 (allerede akterut her)

3. Et hovedkort med støtte for 2 prosessorer og FBdimm bruker å kunnne håndtere 16-64gb minne, mens dette "kun" støtter 8gb. Synes dette var merkelig.

Spennende med et slikt kort, men en bør absolutt tenke på å inkludere nye standarder hvis man skal rette seg mot et stadig mer krevende spillmarked.

Lenke til kommentar
8 kjerner er jo å kaste ytelse ut vinduet om en skal spille da... finnes det noen spill i det hele tatt som får merkbar økt ytelse av flere kjerner?

Håkki har en liste over tester av Skulltrail.

Det virker som det er kun en stor forskjell: varmeutvikling. Trenger man en ekstrem spillemaskin kan man like gjerne gå for en stk firekjerne. Trenger man en ekstrem spillemaskin OG en varmeovn så er det billigere og bedre å kjøpe en ekstrem spillemaskin pluss en varmeovn. Trenger man en ekstrem spillemaskin OG en varmeovn OG bare MÅ få tømt kontoen på ett eller annet vis så kan man jo vurdere Skulltrail. Evt. En enkelt firekjerne, en varmeovn og gi bort resten til Røde Kors eller noe sånt.

Redigert: Cinebench gjør det som vanlig svært bra i slike tester. Den spiser jo CPU-kjerner til frokost. Jo flere jo bedre. Ellers så har jeg funnet ett program til som får en fin gevinst av 8 kjerner fremfor 4: Folding@Home. Også et par syntetiske deltester i SiSoft sandra. Ser vi bort i fra disse få unntakene så er det hovedsaklig en reduksjon i ytelsen ved å gå fra 4 til 8 kjerner. Det tror jeg skyldes FB-DIMM.

Lenke til kommentar
8 kjerner er jo å kaste ytelse ut vinduet om en skal spille da... finnes det noen spill i det hele tatt som får merkbar økt ytelse av flere kjerner?

De kommer ja, men de har en sagt i over ett år nå!

WIC ser ut til å ta nytten av flere kjerner

mulig jeg er litt treg, men hadde det ikke vært bedre med ett "vanlig" intel hovedkort med SLI støtte?

Hvorfor ikke crossfire? Crossfire har vist seg å fungere bedre enn SLI

Uansett er vell SLI mindre i bruk på intel sine kort, de fleste nye leveres vell med mulighet til crossfire bare.

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
mulig jeg er litt treg, men hadde det ikke vært bedre med ett "vanlig" intel hovedkort med SLI støtte?

Hvorfor ikke crossfire? Crossfire har vist seg å fungere bedre enn SLI

Uansett er vell SLI mindre i bruk på intel sine kort, de fleste nye leveres vell med mulighet til crossfire bare.

Akkurat, men ettersom de siste chipsetene til intel har vært bedre enn nvidia sine hadde det var kjekt med SLI støtte på intel.. de har vel ikke hatt det i det hele tatt før nå pga manglende lisens fra nVidia.

nVidia vs ATI er etter min mening lik Intel vs AMD for tiden. Rett og slett bedre.

Dessuten har jeg sverget på at jeg aldri mer skal ha ATI :-)

Lenke til kommentar

Det er viktig å skille mellom folk som spiller spill for å ha en opplevelse av en annen verden i form av fet grafikk osv, og de som spiller spill for å vinne.

SLI og 2 cpu'r er økt latens tid. Kjempe fint for maya etc, men kjære vene. Jeg har ett enkelt skarve 8600 gts. Jeg testet bioshock her om dagen. Fyrte på 16x aa og 16 af og max alt på i 1280x1024 som er max for den skjermen. 60+fps hele veien og t.o.m. vsync var på.

Lenke til kommentar
Det er viktig å skille mellom folk som spiller spill for å ha en opplevelse av en annen verden i form av fet grafikk osv, og de som spiller spill for å vinne.

SLI og 2 cpu'r er økt latens tid. Kjempe fint for maya etc, men kjære vene. Jeg har ett enkelt skarve 8600 gts. Jeg testet bioshock her om dagen. Fyrte på 16x aa og 16 af og max alt på i 1280x1024 som er max for den skjermen. 60+fps hele veien og t.o.m. vsync var på.

Da har du noe mer syk pc enn jeg har ;P

Lenke til kommentar

Da har du noe mer syk pc enn jeg har ;P

Akkurat det som er poenget mitt. Jeg har forsåvidt ikke en 'syk' bra pc.

Cpu er en tusing, hovedkortet er m-atx for svarte og billig, minnet var en 1700, og skjermkortet er rundt tusen det og. I det hele tatt en pc for 5000 sånn omtrent.

Forøvrig må jeg si bioshock var ett drittspill, siste bossen var latterlig.

Lenke til kommentar

Jeg har lenge drømt om et slik kort; Multiprosessor og multi 16xPCI-ex, for mitt bruk.

Video redigering, musikk komponering og spill.

Men å begrenser den til 8GB ram er litt sløsing av ressurser. :( 64Gb hadde vært et bedre valg.

Hadde kortet bare støttet 128GB ram :thumbs: (De dere MIDI samplene ta mye ram)!!

Det jeg merket med testene er at, 3D spillene, er forsatt ikke optimisert for multitasking. Ellers er det en stor fordel for all annet bruk: som f.eks video osv...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Denne platformen er ny og har sine barnesykdomer og begrseninger, men SLI støtte på Intel-brikkesett er en flott nyhet.

Jeg har alltid vært litt misfornøyed med å bruke en Intel CPU på ett kort me nVida-brikkesett. Jeg håper at dette setter en standard for SLI-støtte i kommende kort med Intel-brikkesett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...