V-by Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Det er ikke sikkert at samboeren engang er klar over at han ikke betaler husleie. Det kan hende at hun faktisk betaler en del av husleia til ham, som han igjen bruker på tant og fjas. Men akkurat det kan ikke være huseiers problem. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Rent prinsippielt: trenger det gentlig være noen direkte årsakssammenheng ?Er det ikke nok bevisst å profittere på at samboeren "leier" boligen gratis mot min vilje? Som sagt er det et vilkår om årsakssammenheng i erstatningsretten. Det er ganske fornuftig: Hvis ens aktivitet ikke har ledet til noe skade eller tap, er det vanskelig å se at dette tapet skal kreves erstattet. Hvorfor skal man erstatte et tap som man ikke har voldt? Men som sagt gjelder ikke dette strenge årsakskravet uten unntak. Særlig klart blir dette hvor skadevolder A og B hver for seg yter tilstrekkelige bidrag. Begge gir f.eks. C en dødelig dose gift. Skal da ingen av dem være ansvarlige? Det kan som sagt tenkes at samboeren kan anses for å ha bidratt til ditt tap av leieinntekter, men klart er det nok aldeles ikke. Kanskje noen lyse hoder her inne har noe å komme med? Dersom en erstatter "bolig" med hva som helst annet av eiendom/eiendeler- så virker det som helt klart at det er ulovlig å ta seg til rette med å "leie" gratis mot eier sin vilje over lang tid. Stikker du av med leiebilen uten å betale - så er vel dette klart ulovlig for alle som bevisst tjener på det? Dersom du f.eks. vet at naboen din slik har stukket av med en leiebil - så er det vel ikke uproblematisk for kona hans å bruke den eller at du låner den eller drar på biltur sammen med han? Dersom du stjal en seilbåt og lånte (eller solgte) den til meg - ville ikke jeg da gjøre noe ulovlig ? Heleri er da ulovlig - og det er jo ingen direkte sammenheng mellom å kjøpe tyvgods og det å bli frastjålet noe ? Det er nok ulovlig av denne damen å bo i leiligheten, ja. Men som sagt betyr ikke det automatisk at hun er pliktig til å erstatte dine tapte leieinntekter. Av ren nysgjerrighet: Hvorfor vil ikke leieboeren betale leie?? Mener han at han ikke har plikt dertil, eller er han rett og slett en slaur og døgenikt? Jeg skal være forsiktig med å gi praktiske råd, siden jeg ikke aner så mye om den faktiske situasjonen du er oppe i. Men har du snakket med samboeren og bedt henne om å betale? Hvis hun er noenlunde normalt moralsk utrustet, vil hun vel føle et visst ansvar for at leien betales. Og har du informert leieboeren om at han ikke slipper å betale bare fordi han ikke vil? Kjenner han til forsinkelsesrenter og namsmann? Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Tvangsfravikelse av fast eiendom reguleres av tvangsfullbyrdelsesloven kapittel 13. Hvis du har et tvangsgrunnlag, kan du faa namsmannen til aa kaste ut beboerne. Rettskraftig dom i forliksraadet er tvangsgrunnlag. Men du skriver bare at forliksraadet ikke har satt oppsigelsen til side, og det er tvetydig. Er den henvist eller har de avsagt dom? Dersom du ikke har et alminnelig tvangsgrunnlag, kan det hende du har et saerlig tvangsgrunnlag, jf. tvangsfullbyrdelsesloven paragraf 13-2 tredje ledd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå