FenrisC0de Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hei, er litt usikker på hvordan jeg skal beskrive situasjonen, men skal prøve meg. På kasserna der vi bor, har vi for tiden ikke nett, og pga økonomiske hennsyn vil det ta en god tid før vi får det. Men, på utsiden lengst nord i bygget får vi god dekning fra et WiFi nett i nabobygget. Planen min er da å ta en WiFI adapter, koblet til en 10m lang USB kabel, inn i min Laptop, dermed går det en nettverkskabel inn i en WiFi ruter som dermed kan fungere som et aksesspunkt for andre pc`er i bygget. Spørsmålet mitt er om dette er så rett frem som det høres ut som? Trenger jeg en spesiell WiFi Ruter, eller er det bare å kjøpe en ordinær WiFi ruter? Takker for svar! Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Ta kontakt med de som drifter/eier nettet først, så du ikke gjør noe du ikke bør/får lov til å gjøre. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 joda, det Ble godkjent, ettersom nabobygget er ubebodd intijj videre. men trenger altså tips til hvordan dette kan gjøres. takker Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Du sier ikke noe om hvilket OS du kjører, men jeg antar det er Windows. Du kan fint koble PC-en til to forskjellige LAN samtidig; det ene via kabel, det andre via USB-tilkoblet WiFi-adapter. Nettverkskabelen fra din laptop kobler du til en LAN-port på en trådløs ruter. Andre PC-er kan også koble seg til denne ruteren, trådløst eller med kabel. (Denne trådløse ruteren vil egentlig ikke gjøre noen ruting; den vil fungere som en kombinasjon av switch, trådløst aksesspunkt, og evt. DHCP-server dersom dere ønsker det - og hvorfor ikke?) Du kan bruke en helt vanlig trådløs ruter til dette. Via WiFi-adapteret kan din laptop koble seg opp til det andre LAN'et (som har internettaksess). Cluet er nå å "bridge" disse to nettverkene på din laptop, noe som er beskrevet i denne artikkelen, og sikkert flere andre steder på internett. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 tusen takk for svar. kjører Windows Vista Ultimate x64. når du da snakker om å fungere som en bridge, er det da det som kalles network sharing? takker Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 tusen takk for svar. kjører Windows Vista Ultimate x64. når du da snakker om å fungere som en bridge, er det da det som kalles network sharing? Neeei ... det er vel to (litt) forskjellige ting, tror jeg. Jeg er ikke sikker på hva Vista mener med "network sharing", men går ikke det på deling av mapper og printere slik at andre PC-er i nettverket kan se/bruke dem? XP (og Vista også) har noe som heter Internet Connection Sharing (ICS), der en PC's internettforbindelse kan deles med andre PC-er, men med ICS gjør denne PC-en også jobb som DHCP-server og NAT-ruter for de andre PC'ene som skal dele internettforbindelsen. Bridging er en "enklere" form for sammenkobling av to LAN. (Eller et LAN og et WAN.) Det står noe mer om det her. Jeg bør vel legge til at jeg aldri har forsøkt (- eller hatt behov for -) å gjøre dette i praksis, så jeg kan ikke fortelle hvilke knapper du må trykke på for å få det til. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 ah, deft var ICS jeg tenkte på. Men vil det fungere ved bruk av ICS, eller må jeg bruke Bridging? Men, et viktigere moment, la oss si at jeg får satt opp dette her, hvor mange brukere kan jeg regne med at kan være koblet til samtidig med brukbar hastighet? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 ah, deft var ICS jeg tenkte på. Men vil det fungere ved bruk av ICS, eller må jeg bruke Bridging? Slik jeg forstår disse konseptene, så er ICS = Network bridge + NAT router + DHCP server Jeg regner med at det allerede finnes en NAT router og en DHCP server i det nettverket dere ønsker å koble dere til, og dermed er ICS "overkill", selv om det også kanskje vil virke. Men ved å bruke Network bridging på din laptop, så vil de andre PC'ene i ditt kablede LAN (eller tilkoblet trådløst i samme LAN) få tildelt IP-adresse fra DHCP-serveren i nettet i nabobygget, og all trafikk til/fra dem vil gå gjennom din laptop. (Derfor bør du slå av DHCP-serveren i den trådløse ruteren du har tenkt å bruke i LAN'et.) Men, et viktigere moment, la oss si at jeg får satt opp dette her, hvor mange brukere kan jeg regne med at kan være koblet til samtidig med brukbar hastighet? Hvor lang er en hyssing? Det er umulig å svare på spørsmålet ditt. Det kommer an på hvor mye trafikk det er på det trådløse nettet du ønsker å koble deg til, hvor rask internettforbindelse det nettet har, hvor mange som allerede er på det nettet, hvor rask laptop'en din er, hva du ønsker å bruke nettet til, og hva du legger i "brukbar hastighet". Jeg tør ikke begynne å spekulere en gang. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Da er alt satt opp og funker strålende. dessverre er veggene her så tykke at det er bare 4-5 rom i nærheten av mitt som får nett, men de får være takknemmelige Tusen takk for hjelp og råd! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Ble det "Bridge" eller "ICS"? Eller noe helt annet? Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 24. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2008 Jeg holdt meg til ICS jeg.. fungerer flott! Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 13. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2008 Det jeg nå lurer på, er hvordan jeg enkelt kan dekke et større område? Kan jeg koble enda et aksesspunkt til det jeg allerede har satt opp (trådløst), for å gi dekning til flere rom? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Det jeg nå lurer på, er hvordan jeg enkelt kan dekke et større område? Kan jeg koble enda et aksesspunkt til det jeg allerede har satt opp (trådløst), for å gi dekning til flere rom? Det enkleste er vel å bruke WDS - Wireless Distribution Service. (Eller System?) (Wikipedia-artikkel.) Et aksesspunkt i WDS-modus kan kommunisere trådløst med "ditt" aksesspunkt og med andre trådløse klienter i nærheten. Det trenger m.a.o. bare strømtilførsel og ingen tilknytning til noe kablet nettverk. Denne skal støtte WDS, bl.a. Og, nei, jeg har aldri forsøkt meg på noe sånt selv ... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 WRT54GL er heller å anbefale så kan man legge inn DD-WRT og få alle muligheter man ønsker inkl WDS til en lavere pris. Skal man ha WDS så må man som regel ha to aksesspunkt/trådløsroutere av samme merke for at de skal kommunisere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå