Gunfreak Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 vel krigen i seg selv trenger ikke være noe stor avgjørende krig, det kan holde med at om 20 år ser de tilbake på den og ser hvor ille den var og de gjør ting med landet som gjør at en ny slik krig ikke vil skje. tid gir perspektiv og kan hjelpe med mye. Lenke til kommentar
Martingutten Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Nå ble det nevnt at historie som var mer enn 150 år gammel ikke var relevant i dag. Vel, om mennesker til alle tider skulle tenke sånn hadde nok Norge ikke kjempet for sin frihet i tidsrommet 1814-1905. En av de mest legetime grunnene til at Norge ble anerkjente som stat, og i det hele tatt fikk tanken om å danne en egen, var historien. Norge hadde vært et ganske mektig kongedømme i høymiddelalderen, i alle fall tror vi det, og vi har en historie vi er stolt av. Dokumentasjonen om at Norge hadde tradisjoner som egen stat var alfa omega for vår selvstendighet. Dette kan nå også sees i mange andre land som i dag leker med tanken om egen selvstendighet, f.eks Skottland. Så ikke kom å si at eldre historie ikke er relevant for nåtiden! Lenke til kommentar
Edmund Blackadder Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 Jeg husker et sitat fra en kjent filosof (ja, kjent selv om jeg ikke husker hvem det var): "Without our history, we are nothing". Er ikke helt sikker på hva han mente med det, men hvis jeg finner ut hvem det var som sa det, så skal jeg leite etter en utdypning. Kan uansett tenke meg til noe... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå