Gå til innhold

Er historie viktig?


ZealD

Anbefalte innlegg

Hvorfor er historie viktig?

 

- Hvorfor skal vi lære om det britiske imperiet der solen aldri gikk ned?

- Hvorfor skal vi lære om årsaker til Første og Andre verdenskrig?

- Hvorfor skal vi lære om Columbus og han "oppdagelse" av "Amerika"?

 

Dette er eksempler på historiske begivenheter jeg / andre kanskje syns er irrelevante i dagens samfunn?

 

Viss man setter det i perspektiv: Det gjelder å se fremover, ikke bakover.

I dagens raskt utviklende samfunn, hva lærer vi egentlig av historien som vi kan dra nytte av og vil være av betydning for vår videre utvikling? Menneskehetens mål er å komme seg til neste "nivå", ikke stoppe opp og se tilbake på begivenheter som har funnet sted.

 

Litt synsing fra min side :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lære av våre feil? Lære hvorfor verden er som den er i dag?

 

Jeg syns personlig historie er dritmoro :new_woot: Det er ikke det at det er så moro, men jeg vil vite hva som har skjedd og hvorfor vi har det som vi har i dag. Skal vi bare glemme de tapre heltene fra andre verdenskrig? De som bidro til den friheten vi har i dag? For ikke å glemme grunnloven og det som skjedde på Eidsvoll i 1814.

 

Historie = viktig :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at Historie er moro og interessant. Eneste faget på skolen jeg får 6 i :p Men allikevel føler jeg at det ikke er så VIKTIG lengre, av praktiske årsaker. Jeg tror ikke vi har noe å lære av historie 50 år tilbake lengre, rett og slett fordi verden utvikler seg fortere og fortere for hver dag som går. Føles som vi flyr fremover i tid og ikke får tid til å utnytte alle goder før de er gamle.

 

Heltene i andre verdenskrig var HELTER. Jeg forguder både tyske, amerikanske, japanske, britiske, italienske, sovjetiske, franske, norske, danske m.f. soldater som ofret sitt liv for sine visjoner! Men jeg ser fortsatt ikke hva som er så viktig :/

 

Konsekvenser av handlinger er en ting som er viktig, det har du helt rett i. Men det finnes så mye annet av historien som (når du tenker over det) ikke er av relevanse overhode.

Lenke til kommentar
Heltene i andre verdenskrig var HELTER. Jeg forguder både tyske, amerikanske, japanske, britiske, italienske, sovjetiske, franske, norske, danske m.f. soldater som ofret sitt liv for sine visjoner! Men jeg ser fortsatt ikke hva som er så viktig :/

Du presterer å svare på spørsmålet selv så det burde vel holde? Skal vi bare glemme ting som har skjedd da? Kjente personer som har oppdaget ting, kriger, riker. Vi har noe å lære av det meste. Derfor ser vi tilbake. Så vi kan skape en bedre fremtid.

Lenke til kommentar
Heltene i andre verdenskrig var HELTER. Jeg forguder både tyske, amerikanske, japanske, britiske, italienske, sovjetiske, franske, norske, danske m.f. soldater som ofret sitt liv for sine visjoner! Men jeg ser fortsatt ikke hva som er så viktig :/

Du presterer å svare på spørsmålet selv så det burde vel holde? Skal vi bare glemme ting som har skjedd da? Kjente personer som har oppdaget ting, kriger, riker. Vi har noe å lære av det meste. Derfor ser vi tilbake. Så vi kan skape en bedre fremtid.

 

En konflikt kan jeg skjønne, eller, jeg skjønner det. Siden konflikter i fremtiden helst skal unngås.

 

Jeg ser ingen praktiske unyttelser av å vite hvem Columbus var. Holder det egentlig ikke å vite at Amerika er delt i to (Nord / Sør) og hvor det geografisk sett ligger? Trenger vi å vite HVORFOR det politiske systemet i USA er som det er? Hvorfor kan vi ikke bare lære oss hvordan det er, for å kunne tilpasse oss slik det er NÅ?

 

Dette er et eksempel av mange.

Lenke til kommentar

Herregud for et tåpelig spørsmål.... SELVSAGT ER HISTORIE VIKTIG DITT NAUT!!!! Er bare hjernedøde muslinger som mener noe annet

 

Da blir vi vel som
...

 

Eller

 

Heheheheheh :p Morsome de der :p Men viss vi tenker helt praktiske årsaker, så er det vel egentlig ikke viktig? Sett bort fra at alle blir sett på som stokk dum :p

 

Selv om de folkene der var litt vel dumme da, hehe :p

 

 

Skall vedde på at du og 99,99 % av alle andre nordmenn heller ikke vet navnet på mer enn 5 amerikanske stater, ei heller at dere vet nøyaktig hvor Venezuela ligger

Lenke til kommentar
Viss man setter det i perspektiv: Det gjelder å se fremover, ikke bakover.

I dagens raskt utviklende samfunn, hva lærer vi egentlig av historien som vi kan dra nytte av og vil være av betydning for vår videre utvikling? Menneskehetens mål er å komme seg til neste "nivå", ikke stoppe opp og se tilbake på begivenheter som har funnet sted.

Det er vanskelig å se framover hvis man ikke vet hva man har bak seg.

 

Mer enn å være viktig er vel historie hovedsaklig gøy. Alt man vil finne av underfundig underholdning kan man finne i historien.

 

Men det er også ganske viktig, på sine måter.

 

For det første så hjelper det oss å lære av våre feil. Man kan se tendenser i historiske epoker, sammenligne med samtiden, og faktisk finne ut at veldig mye av det vi ser på som nytt i dag ikke er fullt så nytt, og noe av det faktisk nye er svært overraskende.

 

For det andre forteller historie oss direkte om samtiden vår. Vi ser historie gjennom samtidens øyne, og hva vi velger å fokusere på sier veldig mye om oss. F.eks de tingene du nevnte. Det er veldig viktig å se på hvorfor vi har valgt ut de tingene, og hvordan vi tolker de. Og alle tolkninger er mangelfulle, så uansett hvordan vi tolker det sier det noe om oss. Man kan velge ut utallige måter å undersøke hvorfor første verdenskrig begynte, og det at skolebøker, i alle fall i min tid, valgte å si at den begynte på grunn av skuddene i Sarajevo, sier mest om skolebøkene.

 

Så er det også viktig å se på hvordan man i historiske epoker har tolket historien, og sett mot fremtiden. Disse to er bundet opp til hverandre. For å si det enkelt, og selvfølgelig galt på sine måter, så er det slik at en periode som ser på historien sin som en bedre tid vei nedover, og en periode som ser på historien som en verre tid er på vei oppover. Som oftest, som i dag, ser man på historien som både bedre og verre, men å se hva vi fokuserer på gir oss igjen et lite innblikk i hva vi beveger oss mot.

 

Og til slutt.... la meg bare gjenta det viktigste.... Historie er artig. Å det må et helvetes dårlig skolesystem til for å overbevise folk at det ikke er morsomt å studere historie.

Lenke til kommentar

Historie er fordømt viktig. Man kan ikke forstå nåtiden, ei heller hvordan man skal reagere på fremtiden uten kjennskap til fortiden.

 

Minst like viktig er det at man ser forbi vinnerskrevet historie.

 

Jeg har lest bøker der det påstås at den tyske bombingen av Rotterdam førte til 100 000 døde. I løpet av alle bomber commands angrep på tyske byer oversteg ikke tapstallene 150-200 000.

 

Og da snakker vi om et strategisk flyvåpen, ikke et taktisk.

 

For alle som måtte lese dette (og bryr seg): Lær om fortiden, og lær deg å se forbi historieforfalskning og historie skrevet av vinnerne.

 

(Før noen tror noe annet, jeg påstår ikke at holocaust ikke skjedde, det gjorde det.)

Lenke til kommentar
Herregud for et tåpelig spørsmål.... SELVSAGT ER HISTORIE VIKTIG DITT NAUT!!!! Er bare hjernedøde muslinger som mener noe annet

 

Da blir vi vel som
...

 

Eller

 

Heheheheheh :p Morsome de der :p Men viss vi tenker helt praktiske årsaker, så er det vel egentlig ikke viktig? Sett bort fra at alle blir sett på som stokk dum :p

 

Selv om de folkene der var litt vel dumme da, hehe :p

 

 

Skall vedde på at du og 99,99 % av alle andre nordmenn heller ikke vet navnet på mer enn 5 amerikanske stater, ei heller at dere vet nøyaktig hvor Venezuela ligger

 

Ro deg ned er du snill :)

 

Jeg har aldri sagt at jeg SYNS historie er uviktig, jeg bare tenkte litt på det og ville høre hva folk her syns om det. Beklager om du tok deg nær av det.

 

Faktisk så har jeg god greie på hva som har skjedd her i verden. Jeg er interessert i historie, vitenskap, evolusjon, kjemi, fysikk og biologi. Ikke kom her å kall meg et naut og påstå at jeg ikke kan nevne mer en 5 amerikanske stater eller kan peke på hvor Venezuela er. Jeg er faktisk en rimelig opplyst person.

Lenke til kommentar
Viss man setter det i perspektiv: Det gjelder å se fremover, ikke bakover.

I dagens raskt utviklende samfunn, hva lærer vi egentlig av historien som vi kan dra nytte av og vil være av betydning for vår videre utvikling? Menneskehetens mål er å komme seg til neste "nivå", ikke stoppe opp og se tilbake på begivenheter som har funnet sted.

Her er eg ueinig. Eg trur ikkje mennesket går frå nivå til nivå og at vår tid er så mykje betre enn andre verdsdeler til andre tider. Me har mykje å lære av fortida, og fortida har mykje dei kunne lært av oss. Idear, levemåtar, haldningar endrar seg ikkje så mykje vertikalt som horisontalt.

 

- Hvorfor skal vi lære om det britiske imperiet der solen aldri gikk ned?

Det er ikkje umogleg å skape eit verdsomspennande imperium og mykje makt over mange personar kan samlast i ytterst få hender.

 

[i]- Hvorfor skal vi lære om årsaker til Første og Andre verdenskrig?[/i]

For å hindre den tredje?

 

[i]- Hvorfor skal vi lære om Columbus og han "oppdagelse" av "Amerika"?[/i]

Columbus synte at dårleg vitskap kan føre til nye oppdagingar.

 

Det er korte svar, ja, men å spørre om kvifor me bør vite noko kan umogleg vere naudsynt? Me har alle godt av å lære, uansett kva det er snakk om. Kunnskap er alltid bra.

Lenke til kommentar

Jeg mener at faget historie, som er et fellesfag i tillegg til å være valgfag på den vidergående skolen per idag, burde bli fjernet blant de obligatoriske fagene. Jeg ser rett og slett ikke poenget i å vite hvordan høykulturene utviklet seg ved de store elvene i sin tid, eller hvordan Norge ble kristnet i detalj. Irrelevansen er i mine altfor høy med tanke på utdanning og arbeidsliv, med mindre man velger en slik retning for seg selv.

 

Selv foreslår jeg at det byttes ut med enda mer kroppsøving!

Lenke til kommentar

gjør de dumme men sterke mener du?

 

 

vidregående skal ikke forbrede deg mot arbeids livet, det skal forbredre deg til videre utdanning. og langt fra alle vet hva de vil studere videre, og mange som vet hva de vill ender ofte opp med noe annet, derfor trengs det en bredere utdanning på vidregående enn på et universitet.

 

skal du forbredre deg på arbeidslivet kan du gå mekaniker linja eller snekker linja.

ingen som tvinger deg til å ta allmen fag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...