Gå til innhold

Ny "Gaming-PC", 3870 X2 vs 8800GT 512mb SLI

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til å velge, står altså mellom disse oppsettene:

3870 X2+Intel P35

2x8800 512mb SLI+nForce 750i

Som skal brukes sammen med en skjerm med 1920x1200, dette må tas hensyn til.

Systeme har etter min viten disse fordelene:

ATI 3870 X2+Intel P35:

-Mer minne, som jo begynner å bli vesentlig i nyere spill ved 1920x1200*

-Mindre støy i idle (bryr meg ikke stort om load-støy)*

-P35-brikkesettet bedre enn 750i*

-Billigere (dog bare 200 kr)

-Kan utvides med enda et kort

2x8800 512mb SLI+nForce 750i:

-Jevnt over bedre ytelse*

-Mindre støy i load (idle-støy er derimot mer vesentlig for meg)

-Kjøligere, og dermed snillere mot resten av komponentene*

-Overklokkingsvennlig (noe som vil forekomme, så lenge det er mulig tross SLI)*

-Bedre drivere, spesielt i Linux (i hvert fall foreløpig)*

-Bedre videoavspillingsegenskaper*

*Disse trenger jeg bekreftelse/avkreftelse på.

Skulle gjerne også ha hørt om det var noe å utsette på resten. Litt usikker på minne, psu og hk.

Hørte av en kar på forumet at man uten problemer fikk minnet et stykke over 800mhz, men skulle gjerne hatt andre kilder. Skal minst klare 3,2ghz med q6600-en, men skulle helst hatt 3,6ghz~, og det kan bli problematisk om minnet ikke klarer noe særlig over stock (skal jo helst kjøre 1:1).

Når det gjelder PSU så lurer jeg litt på om jeg kanskje skulle gått for 620w, koster jo bare 250~ kr ekstra. 520w vil vel derimot holde?

Hovedkortene vet jeg ikke stort om, men tenker at Asus+rett brikkesett+rett pris neppe slår feil. Har selvfølgelig tatt en rask kikk og sett om det er noe i veien med dem, men fant lite som skulle tilsi det.

Har dere andre ting dere vil legge til eller sette fingeren på, så er det selvfølgelig bare å komme med det.

Vil på forhånd takke for all hjelp osv. =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*Disse trenger jeg bekreftelse/avkreftelse på.
Ok :p.

DAAMIT-oppsettet:

Mer minne, som jo begynner å bli vesentlig i nyere spill ved 1920x1200*
Nei, det er akkurat like mye minne.
-Mindre støy i idle (bryr meg ikke stort om load-støy)*
AMDs powerplay-greier gjør at idle-støy er en ikke-sak på nye ATi-kort.
Tja, jeg vil påstå at det er mer pålitelig, men det er sikkert noen som er uenig med meg. På hvilken måte mener du bedre?
At den andre PCIe-sokkelen kun har 4 kanaler vil bli en stor flaskehals for to GPU-er.

Nvidia-oppsettet:

Når du sammenligner CF mot SLi må du nesten vurdere utifra bruksområde. I noen spill vil 8800-oppsettet moppe gulvet med 3870x2, i andre motsatt.
-Kjøligere, og dermed snillere mot resten av komponentene*
Det er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror valgt ut gode eksemplarer til sine dual-GPU-kort, samt at Nforce-brikkesett bruker mye strøm.
Tror nok P35-hovedkortet vil nå høyere FSB, men 750i-hovedkortet har den fordelen at det kan kjøre minnet unlinked. Aner ikke hvordan 3870x2 og 8800 GT er i forhold til hverandre i henhold til overklokking: det er helt klart begrensninger på hvor langt en kan presse dual-GPU-kort, men det samme gjelder jo singelslotkort.
-Bedre drivere, spesielt i Linux (i hvert fall foreløpig)*
De fleste vil nok hevde at Nvidias drivere er bedre, og jeg kan ikke helt si meg fornøyd med fglrx.
Vet ærlig talt ikke, men jeg vil nå tro at når du skal ha Q6600 så vil forskjellen bli uvesentlig. Endret av haalo
Lenke til kommentar

Dersom du går for 3870X2, gå for et HK med X38.

X38 går for å være bedre i CF og mer overklokkingsvennlig enn P35.

Kjører nå min 6870 som er stock 3 Ghz på 3,6Ghz, og det tok med 15 sec i BIOS for å ordne det :thumbup: X38 er meget bra til overklokking :thumbup:

Lenke til kommentar

Nei, Nvidia kortene har like egenskaper som ATi kortoene, men det er kun hvis du kjøper nvidia purevideo i tilleg, uten det er ATi kortene bedre enn nVidia kortene.

Og skal du klokke så burde du gå for 800 mhz minne, husk at cl 5 ved 800 mhz er det samme som cl 4 i 667 mhz.

Lenke til kommentar

det var snakk om 8800gt kort? isåfall må du ta med i betraktningen at de kortene blåser 60grader luft inn i kabinett, det gjør hele systemet veldig varmt.

ellers må jeg si meg veldig fornøyd med min 3870x2, ingen problemer så langt, og den er veeeldig stille idle. Overraskende stille under full load også.

P35/X38-hovedkortene går for å være mindre trøblete enn nVidia sine, og ingen kjøper nvidia med mindre de skal ha SLI.

og for all del, kjøp minst 6400ram, eller helst 8000-8500, du kommer mest sannsynlig å angre. Jeg angrer på mine 6400brikker, da jeg helst skulle hatt ram til å kjøre på omtrent 1000mhz.

Lenke til kommentar

haalo:

ATI:

Mer minne, som jo begynner å bli vesentlig i nyere spill ved 1920x1200*
Nei, det er akkurat like mye minne.
Når ble 512mb like mye som 1024? =p

Tja, jeg vil påstå at det er mer pålitelig, men det er sikkert noen som er uenig med meg. På hvilken måte mener du bedre?
Med bedre mener jeg generelt bedre. Mer stabilt/pålitelig som du sier, overklokkingsvennlig osv, tenker ikke på ytelse.

At den andre PCIe-sokkelen kun har 4 kanaler vil bli en stor flaskehals for to GPU-er.
Så jeg bør gå for X38 om jeg skal vurdere CF? Kan jeg forresten kombinere 3870 X2 med R700, eller må det være R680?

Nvidia:

Når du sammenligner CF mot SLi må du nesten vurdere utifra bruksområde. I noen spill vil 8800-oppsettet moppe gulvet med 3870x2, i andre motsatt.
Brukte "jevnt over" da 8800gt SLI ikke ALLTID er bedre, men i de aller, aller fleste tilfeller er vesentlig bedre. Eller tar jeg feil?

Tror nok P35-hovedkortet vil nå høyere FSB, men 750i-hovedkortet har den fordelen at det kan kjøre minnet unlinked. Aner ikke hvordan 3870x2 og 8800 GT er i forhold til hverandre i henhold til overklokking: det er helt klart begrensninger på hvor langt en kan presse dual-GPU-kort, men det samme gjelder jo singelslotkort.
Tenker mest på skjermkortene, ikke brikkesettene. Tviler på at jeg skal klokke cpu såpass at det blir vesentlig.

Resten av spørsmålene du svarte på ser jeg på som besvart, takker. =)

keitran:

Dersom du går for 3870X2, gå for et HK med X38.

X38 går for å være bedre i CF og mer overklokkingsvennlig enn P35.

Kjører nå min 6870 som er stock 3 Ghz på 3,6Ghz, og det tok med 15 sec i BIOS for å ordne det :thumbup: X38 er meget bra til overklokking :thumbup:

Nja, kan prisen på 700~ kr mer forsvare den ekstra ytelsen? Hvor mye er det snakk om? Og for den saks skyld, bør jeg kanskje ha 780i når jeg skal kjøre SLI?

larsg:

Bytt ut minnet med noen PC-6400 brikker hvis du skal prøve deg på 3,6 GHz. De Kingston PC-5300 brikkene er det ikke alltid blir med fra 667 og opp til 800 MHz.
Forsto ikke helt den siste, mener du at de Kingston-brikkene har vist seg å ikke alltid komme med IC-ene som klokker greit? Da tror jeg at jeg går for Corsair sine 800mhz-brikker. Koster en hundrings mer, og har fancy kjøleribber i tillegg. Mange av 2x2gb-settene på 800mhz er jo derimot relativt tragiske. Twinmos sitt må kjøre på CL6 hos noen, og de fra Corsair tåler ikke 801mhz overklokk engang, så Kingston-settene virket litt bedre.

Brusfantomet:

Nei, Nvidia kortene har like egenskaper som ATi kortoene, men det er kun hvis du kjøper nvidia purevideo i tilleg, uten det er ATi kortene bedre enn nVidia kortene.

Og skal du klokke så burde du gå for 800 mhz minne, husk at cl 5 ved 800 mhz er det samme som cl 4 i 667 mhz.

Purevideo blir "kjøpt" uansett om jeg går for Nvidia-oppsettet, så det bør vel krysses av lista over fordeler/ulemper, selv om det er en liten fordel å slippe å "kjøpe" noe ekstra. Grunnen til at jeg valgte de minnebrikkene var at disse visstnok går over 800mhz, noe svært få/ingen av 800mhz-settene gjør.

newman221:

det var snakk om 8800gt kort? isåfall må du ta med i betraktningen at de kortene blåser 60grader luft inn i kabinett, det gjør hele systemet veldig varmt.

ellers må jeg si meg veldig fornøyd med min 3870x2, ingen problemer så langt, og den er veeeldig stille idle. Overraskende stille under full load også.

P35/X38-hovedkortene går for å være mindre trøblete enn nVidia sine, og ingen kjøper nvidia med mindre de skal ha SLI.

og for all del, kjøp minst 6400ram, eller helst 8000-8500, du kommer mest sannsynlig å angre. Jeg angrer på mine 6400brikker, da jeg helst skulle hatt ram til å kjøre på omtrent 1000mhz.

4gb minne over 800mhz vil jeg ikke ta meg råd til, da begynner prisen å nærme seg det dobbelte. Ytelsen de gir i seg selv er veldig liten, og jeg klarer neppe noe særlig over 3,6ghz med stillegående luftkjøling (Schyte Mine Rev. B)?

Vil takke alle for svar, og har endret minne i handlevognene nå. Er derimot fortsatt litt usikker på HK, og ingen svarte meg ang. PSU. Finner vel også noen andre spørsmål blant all quotingen. =p

Heller litt mot SLI-oppsettet, vet kke om fordelene til 3870 X2 kan hamle opp med ytelsen til 8800gt i SLI. I tillegg har jo SLI-oppsettet bedre Linux-drivere og muligens mer rom for overklokking, som gjør at de drar enda lenger ifra ytelsesmessig.

Grunnen til at det ble to innlegg er at forumet ikke tillater så mye quoting i ett innlegg.

Lenke til kommentar

strømforsyning: MIST! utrolig bra, stillegående, ganske perfekte i mitt syn

ellers har man jo standardløsningen med Corsair som alle har da...

Og prisen er da ikke så utrolig slem på mushkin 4gb 8000 de har på netshop. var det ikke rundt 1000lappen?

og det er ikke dyrt for 2x2gb ganske gode brikker. kan hende man sparer 200-300kr på å velge 5300ram, men de vil begrense cpu betraktelig..

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Jeg vil helst ikke kjøpe fra flere butikker pga. enkeltkomponenter, og så dårlig service som Netshop har så kjøper jeg aldri der igjen.

Har en sak gående med dem, og ikke engang forbrukerrådet får kontakt med dem! Da vet du at noe er alvorlig galt.

Skal gå opp 100 kr og kjøpe 800mhz minne, men gå ikke opp 500 kr for 1060mhz. Har ingen planer om å gå over 3,6ghz, og vil ikke si 400mhz (altså til 4ghz), som nok er maks jeg kan tjene på å gå opp i minne (dog tvilsomt at jeg klarer det med stillegående luftkjøling), er verdt 500 kr.

Endret av Innos
Lenke til kommentar

Kan 3870 X2 kombineres med R700? Tviler, selv om de kan kombineres med R670 kort slik jeg har forstått det. Om det er det må jeg derimot nesten velge ATI, er jo på en måte en ganske kjip tid å kjøpe PC på, men må ha til TG.

Om ikke vurderer jeg å bare ga for ett 8800gt, og prøve å overklokke det så godt det lar seg gjøres, muligens kjøpe ny kjøler også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...