Wrasko Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hei, har brukt ubuntu fast på min stasjonære pc i ca 1 uke nå, og er egentlig veldig fornøyd (brukt ubuntu ca 1 år på laptopen min, men teller ikke med det) Men jeg har også spilt en del Red Alert 2 i de siste dagene gjennom Wine, og funker strålende, går noe tregt iblant (iblant for kjapt og), men tilfredstillende.. Uansett, endret skjermoppløsning for å få spilt det (bruker til vanlig 1440x900), men må en del ned for at spillet skal ville starte.. Så skjedde det.. Out of bounds på skjermen.. Svarte tenkte jeg.. Dyttet inn ett Ati Radeon x1600 kort istedenfor Nvidia Geforce 6600GT kortet som jeg egentlig bruker.. Prøvde å starte opp, gikk jo greit nok.. Tenkte at jeg skulle prøve å legge inn nye driverene som har kommet fra ATI nå (fikk kun svart skjerm med forrige driveren). Uansett, samme hvilket skjermkort jeg har i nå, så blir skjermen kun delt inn i ca 60000000 deler, ser musepekeren 10-15 steder, og jeg føler ett stort behov for å få fjernet alle drivere, og få slengt ati kortet i bakken .. Hvordan får jeg fjernet alt av skjermkortdrivere/endret til native drivere gjennom terminalen? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 En måte er og forandre i xorg.conf. Sette skjermkortdriveren til vesa. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Yep, i Linux spiller det ingen rolle hvor mange drivere du har installert. Standard kommer Ubuntu med minst 10 forskjellige drivere. Det som spiller noen rolle er hvilken som brukes i xorg.conf. Lenke til kommentar
olear Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 De ufrie driverene fra nVIDIA og ATI bør ikke være installert samtidig, da de begge kommer med egne OpenGL-bibliotek. Jeg ville bare ha flyttet /etc/xorg.conf til /etc/xorg.conf.old, fjernet den driveren du ikke bruker og reinstallert den du skal bruke. Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Da kommer jeg med ett annet spørsmål, hvordan.... Er ikke en kløpper i terminalen akkurat.. Eneste jeg kan der er å lime inn/skrive inn koder jeg får .. Har ikke forstått så mye enda, siden jeg er vandt til å konstant bruke gnome Endret 21. februar 2008 av Wrasko Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Da kommer jeg med ett annet spørsmål, hvordan.... Er ikke en kløpper i terminalen akkurat.. Eneste jeg kan der er å lime inn/skrive inn koder jeg får .. Har ikke forstått så mye enda, siden jeg er vandt til å konstant bruke gnome cd /etc/X11 <- Merk: stor "X" sudo cp xorg.conf xorg.conf.gammel Det burde ta en sikkerhetskopi av xorg.conf-filen din. Hvis du skal lime inn kommandoer fra grafiske Gnome over til terminal, limer du inn med SHIFT + INS. Men best er det å skrive selv, da sitter det i fingrene til neste gang. Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Vel, ble til at jeg tok en sudo gedit xorg.conf og fjernet alt som stod der inne... Kom meg inn ihvertfall.. Men ved reboot sA klikker alt igjen.. Tips pA hvordan jeg fjerner all gammel info om drivere? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Vel, ble til at jeg tok en sudo gedit xorg.conf og fjernet alt som stod der inne... Kom meg inn ihvertfall.. Men ved reboot sA klikker alt igjen.. Tips pA hvordan jeg fjerner all gammel info om drivere? Oisann, hadde ikke tatt sjansen på å slette xorg.conf!!! Du kan prøve å re-konfigurere xorg på nytt med kommandoen: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg Men ikke sikker på om det hjelper. Good luck. Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Å erstatte et nvidia kort med et ati kort på linux er som å erstatte en fin bil med hest og vogn, hvor hesten er gammel og døende, mens vogna er så og si ødelagt. PS! Hvis du skal ha bedre ytelse i wine, burde du heller få bedre prosessor, wine krever god prosessor for å levere god ytelse i spill og programmer. Endret 21. februar 2008 av roberth1990 Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Var ikke derfor jeg byttet. Var kun for å sjekke om de nye driverne var bedre enn de gamle, dvs om de funket i det hele tatt, og for at jeg fikk out of bonds med nvidia der og da. Og for å bedre filmopplevelse siden 6600GT er noe tregere enn x1600. Men blir vel handling av ett 7900 kort nå tror jeg. Kun for å litt bedre ytelse til film. Og ny cpu gidder jeg ikke å anskaffe . Føler ikke at jeg behøver no bedre ytelse egentlig, for Red Alert 2 går bra nok Flyndrefjes: Tok først å la inn det som var i en eldre xorg.conf fil, men prøvde å restarte etterpå, så var det samme problem.. Og jeg har sett at xorg.conf fila har vært tom før, så da fjernet jeg alt innhold, og hvis det hadde vært ett problem, så kunne jeg vel bare fått lagt inn info fra en annen fil etterpå (evnt fra backupfila) i terminalen vel? Men skal prøve å skrive det inn i terminalen, så får man se. Har ikke turt å restarte siden jeg kom opp igjen i stad etter å ha slettet xorg Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Hjalp ikke å recompile xorg.. Fortsatt samme som skjer når jeg starter opp.. De få gangene ting virker så virker det som om jeg får bootet inn i X og ikke Gnome? Ser ikke forskjellen men... Uansett, bilde på skjermen er kun tåke hvis jeg prøver f.eks å logge ut nå, så starte en session i Gnome.. Tips please? Kan det være pga skjermkortetene plutselig ikke vil støtte 1440x900 f.eks? Eller kan det være no annet rart? Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Flyndrefjes: Tok først å la inn det som var i en eldre xorg.conf fil, men prøvde å restarte etterpå, så var det samme problem.. Og jeg har sett at xorg.conf fila har vært tom før, så da fjernet jeg alt innhold, og hvis det hadde vært ett problem, så kunne jeg vel bare fått lagt inn info fra en annen fil etterpå (evnt fra backupfila) i terminalen vel? Men skal prøve å skrive det inn i terminalen, så får man se. Har ikke turt å restarte siden jeg kom opp igjen i stad etter å ha slettet xorg Jepp, men tipper at du ikke kommer så langt at du ser innloggingsvinduet (GDM). Husk da at du kan komme i et terminalvindu med tastekombinasjonen: CTRL + ALT + F1 og logge deg inn der. Og som jeg har lagt merke til kan du jo allerede å bruke NANO for å redigere filer med. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 På dette stadiet tror jeg det er like greit å reinstallere Linux. Bare husk å ta backup av de konfigurasjonsfilene du vil ha. Hele home-diret f.eks. Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Jeg ser innloggingsvinduet, er etter det at alt går skeis.. Og har IKKE lyst til å ta reinstall, dette pga at jeg faktisk ikke har plass nok på eksterne disker etc til backup .. Og nano som du kaller det fant jeg med flaks. sudo gedit hadde jeg skrevet før fant jeg ut Endret 21. februar 2008 av Wrasko Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Jeg ser innloggingsvinduet, er etter det at alt går skeis.. Og har IKKE lyst til å ta reinstall, dette pga at jeg faktisk ikke har plass nok på eksterne disker etc til backup .. Og nano som du kaller det fant jeg med flaks. sudo gedit hadde jeg skrevet før fant jeg ut Ja, gedit er veldig greit å bruke så lenge du er i X (grafisk modus). Nano vil derimot fungere på konsoll-nivå. For de som ikke har oppdaget det: ALT + X: avslutt ALT + O: skriv til fil Jepp... Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) Hvordan får jeg fjernet all config informasjon som eventuellt kan fucke opp ubuntu for meg da? Endret 21. februar 2008 av Wrasko Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Dyttet inn Xp home sp2 cd i går... Men angret etter få sekunder.. Så lot den formatere, dro ut plata, og vips så har jeg ny install med ubuntu .. Fikk ikke installert rett fra ubuntu plata i går.. Alt bare klikket :S Heldigvis så gikk det greit etter en ntfs format Elsker grensesnittet i ubuntu <3 Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Dyttet inn Xp home sp2 cd i går... Men angret etter få sekunder.. Så lot den formatere, dro ut plata, og vips så har jeg ny install med ubuntu .. Fikk ikke installert rett fra ubuntu plata i går.. Alt bare klikket :S Heldigvis så gikk det greit etter en ntfs format Elsker grensesnittet i ubuntu <3 Vel, jeg må si du har noen kontroversielle metoder for å få det til å fungere. :!: Endret 22. februar 2008 av flyndrefjes Lenke til kommentar
Wrasko Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 Må prøve litt forskjellig.. Ting virket jo ikke i det hele tatt når jeg prøvde å installere ubuntu fra cd mens jeg hadde ubuntu installasjon inne så.. Fikk samme fucka resultat på skjermen.. Nå virker ting ihvertfall Og jeg har blitt mye smartere av erfaringene som jeg har fått hittil Neste jeg må slå av er den forp... korrekturleseren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå