Gå til innhold

(LØST) Lage en lysdiodekrets med delay timer.

Anbefalte innlegg

Hey! Jeg er ganske så fersk på dette, så jeg trenger litt hjelp!

Jeg har et biljardbord med myntinnkast der jeg har koblet opp noen lysdioder og et standard 9v batteri bakenfor plexien til ballrenna. Dermed ser man lett hvilke baller som er slått ned etter en hard spredning.

Problemet at at batteriet fort blir oppbrukt når vennene mine glemmer å skru av lyset på natta.

Derfor vil jeg gjerne lage en liten krets der lyset slår seg på når ballen triller over en microswitch (i renna) og som da holder lyset på i en ca 30-40 sekunder.

Kretsen må da selvfølgeklig ikke bruke strøm når lyset ikke er på

Håper på fornuftige svar:D

Endret av Xwarf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg anbefaler at du bruker en monostabil vippe. Med en slik kan kan du enkelt sette opp til at den skal lyse x ant sekunder. Kanskje det kan være en ide å lage en off funksjon for hele kretsen og?

Jeg kan lage et skjema for begge løsninger (det vil selvfølgelig også være mulig å kombinere disse) når jeg kommer hjem fra jobb, dersom du trenger hjelp til det.

Du kan og ta en kikk her for mer info om monostabile vipper.

mvh

Nazgarot

PS: Send en PM dersom du trenger mer hjelp.

Endret av Nazgarot
Lenke til kommentar

Aiai! Jeg må vel ærklig inrømme at jeg ikke skjønte altfor mye av den linken, men jeg klarer å følge et skjema.

Jeg hadde blitt overlykkelig hvis du kunne lage et slikt et til meg!

(og kanskje kort forklare hvordan det virker:D)

Kanskje vi skal holde diskusjonen her inne slik at fler får tak i denne infoen når de trenger det?

EDIT:

-----------------------------------------------------------

Jeg har nå lest mer på temaet og endte opp med å kjøpe noen komponenter fra elfa.se.

NE555P timerkrets DIL8 + noen passende motstander og kondensatorer.

og seff et kort å montere det på.

Ifølge et lite program jeg lastet ned skal jeg ha en 820kohm motstand og en 47uF kondensator for å treffe ca 40 sec (+/- 10%).

Satser på denne oppskriften:

555_11.gif

EDIT:

.........................................................................

OMG! Det funka!

Skippa Decoupling-komponentene da de er for å jevne ut strøm fra strømforsyningrn, men jeg bruker jo batteri.

Timinga mi var litt på trynet, men ved å paralellkoble to motstander i timerkrets-delen traff jeg 39 sec!

Tusen takk for hjelpen! Hadde ikke klart det uten deg.

Mvh Xwarf.

Endret av Xwarf
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Aiai! Jeg må vel ærklig inrømme at jeg ikke skjønte altfor mye av den linken, men jeg klarer å følge et skjema.

Jeg hadde blitt overlykkelig hvis du kunne lage et slikt et til meg!

(og kanskje kort forklare hvordan det virker:D)

Kanskje vi skal holde diskusjonen her inne slik at fler får tak i denne infoen når de trenger det?

EDIT:

-----------------------------------------------------------

Jeg har nå lest mer på temaet og endte opp med å kjøpe noen komponenter fra elfa.se.

NE555P timerkrets DIL8 + noen passende motstander og kondensatorer.

og seff et kort å montere det på.

Ifølge et lite program jeg lastet ned skal jeg ha en 820kohm motstand og en 47uF kondensator for å treffe ca 40 sec (+/- 10%).

Satser på denne oppskriften:

555_11.gif

EDIT:

.........................................................................

OMG! Det funka!

Skippa Decoupling-komponentene da de er for å jevne ut strøm fra strømforsyningrn, men jeg bruker jo batteri.

Timinga mi var litt på trynet, men ved å paralellkoble to motstander i timerkrets-delen traff jeg 39 sec!

Tusen takk for hjelpen! Hadde ikke klart det uten deg.

Mvh Xwarf.

Super bra. Har ikke hatt mulighet til å følge deg opp da gammelPC'n streika, men ser du fikk det til.

NB: Du kan bruke en Vippe til, kobla til triggern eller forsyningsstrøm (og bruke triggern på denne) for å få en off funksjon, og time denne til en mye høyere verdi.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg ville ha byttet ut den 555'en med en CMOS type. Da vil du få mye lengre levetid på batteriet ditt.

F.eks. LCM7555 som elfa også fører. Den bruker 50 ganger mindre strøm enn den du har valgt.

space

Yes! Må nesten gjøre det da batterilevetiden blir knekt av den kretsen jeg bruker nå. Takk for tipset!

...-Xwarf-...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...