janfredrik Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hei! Jeg har en bærbar pc inne for reparasjon på InfoCare nå, og den har nå vært der i over en måned. Jeg har hele tiden fått nye returneringsdatoer på sidene til InfoCare, og de svarer på mail at de har "purret tekniker" hver gang jeg har forhørt meg om PCen. Det jeg lurer på er om jeg har noen rettigheter her. Har hørt at jeg kan kreve ny pc når pcen har vært på rep. I over 1 mnd. Blir takknemlig om noen vet noe mer om dette. Lenke til kommentar
Athikez Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 snip... Hvor kjøpte du PC-en? Og når du kjøpte PC-en? Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Den ble kjøpt i august på XD.no. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Den ble kjøpt i august på XD.no. Da får du sende reklamasjonskravet til XD og si at den har vært inne over en måned, noe som er over det som kan forventes som rimelig servicetid. Lenke til kommentar
Tallyho Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Vel. "Rimelig tid" for reperasjon av datamaskiner er relativt. Med mindre dette er snakk om at de skulle installere mer ram(som kun tar 2-3 min) så tror jeg du bør vente litt lengre enn 1mnd for at det skal være en skikkelig sak. Det du derimot kan gjøre er å kontakte butikken og si at du kjøpte denne pcen for å bruke den selv og ikke ha den liggende hos en pc repratør. Si at du ønsker å heve kjøpet hvis det ikke blir noen fortgang i prosessen. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Vel. "Rimelig tid" for reperasjon av datamaskiner er relativt. Med mindre dette er snakk om at de skulle installere mer ram(som kun tar 2-3 min) så tror jeg du bør vente litt lengre enn 1mnd for at det skal være en skikkelig sak. Det du derimot kan gjøre er å kontakte butikken og si at du kjøpte denne pcen for å bruke den selv og ikke ha den liggende hos en pc repratør. Si at du ønsker å heve kjøpet hvis det ikke blir noen fortgang i prosessen. Lyst å komme med belegg for den påstanden om at enkle operasjoner skal ta en måned, men alt annet lengre tid? Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Har nå fått svar fra XD: Hei Jeg har nå vært i kontakt med InfoCare. Delen de ventet på hadde nå kommet. Så nå ville den bli byttet, de lovet å prioritere denne. Med vennlig hilsen Kundesenteret Så får vi se hvor lang tid det tar.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Normal verkstedtid for pcer i norge pga stor pågang er for øyeblikket over 1 måned ser det ut til. Siden "avhjelp skal skje innen rimelig tid" er et relativt begrep, så er det ikke alltid slik at man har større krav i høysesongperioder, da må man måtte beregne litt lengre reptid. Lenke til kommentar
Tallyho Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Relativ tid er beregnet med skjønn på bagrunn av hvor lang tid slike ting tar vanligvis. Du må huske at det er endel postgang inkludert i denne måneden. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Normal verkstedtid for pcer i norge pga stor pågang er for øyeblikket over 1 måned ser det ut til. Siden "avhjelp skal skje innen rimelig tid" er et relativt begrep, så er det ikke alltid slik at man har større krav i høysesongperioder, da må man måtte beregne litt lengre reptid. Nå spør jeg rett ut, men du sier altså at fordi verkstedene ikke er effektive nok, så skal kunden sitte med svarteper? Det er ikke forhandler som skal ivaretas gjennom den bestemmelsen, og det at verkstedene er overbelastet er teknisk sett ikke noe kunden skal lide for, det er ikke han som valgte dem til å gjøre jobben. Det du nå beskriver er nærmest en form for ansvarsfraskrivelse for at service skal ta lengre tid. Relativ tid er beregnet med skjønn på bagrunn av hvor lang tid slike ting tar vanligvis. Du må huske at det er endel postgang inkludert i denne måneden. Det er egentlig like irrelvant som om butikken skulle argumentere at kjøretid til verkstedet ikke skulle teltes når en så på lånetelefondelen. Det er likefremt en del av avhjelpstiden. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Rimelig tid er et relativt begrep. Verkstedskapasitet er sesongbetont. Effektivitet har ingenting med saken å gjøre når mengder pcer på verksted ALLTID er vesentlig høyere i januar enn ellers i året. Dette er fakta i norge i dag, og det må du forholde deg til, uansett hvor mye du synser og ikke. Og skal ikke postgang være en del av det relative begrepet rimelig tid? Ansvarsfraskrivelse? HAH. Endret 22. februar 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Rimelig tid er et relativt begrep. Verkstedskapasitet er sesongbetont. Effektivitet har ingenting med saken å gjøre når mengder pcer på verksted ALLTID er vesentlig høyere i januar enn ellers i året. Dette er fakta i norge i dag, og det må du forholde deg til, uansett hvor mye du synser og ikke. Og skal ikke postgang være en del av det relative begrepet rimelig tid? Ansvarsfraskrivelse? HAH. vel, det første som slår ut luften i argumentet er jo faktum at vi er i slutten av februrar, således er vi over den "sesongen" du beskriver. Effektivitet vil ha noe med saken å gjøre siden det du beskriver betyr at dette er et kjent problem, når en så ikke tar høyde for dette i akkurat sesongen, så betyr jo det at en behandler en kritisk sesong som alt annet, ergo er det ineffektivt i forhold til behovet man har på det tidspunktet. Altså, hva som er fakta i Norge for forhandlers del, og hva de kan skylde på er to forskjellige saker. Hva angår påstanden om synsing så ser ikke jeg at du har annet belegg for påstanden enn din egen subjektive mening anngående sesonger, således synser du minst like mye som meg om vi skal gå inn på det. sånn sett minner analogien din mye om ansvarsfraskrivelse ettersom en nærmest sier at "Siden du leverte inn i Januar, så må du nesten forvente at produktet er borte mye lengre enn ellers. det er tross alt høysesong for service, men ingen tar høyde for det, så en får kapasitetsproblemer". Sist jeg sjekket var vel egentlig ikke dette en unskyldning en kunne bruke ovenfor kunden da dette er forhold kunden ikke skal stå til ansvar for? eller mener du noe helt annet? Det tar forsåvidt ikke så mye tid å finne frem til hva advokater, sensorveiledninger innen dette og annet sier om saken. Dessverre mangler rettspraksis, men så vidt jeg ser vektlegges forbrukers behov, antall avhjelps forsøk osv. Så før du begynner å stille forhandler i særstilling via at deres servicenettverk ikke tar høyde for ting bransjen tydeligvis vet om, så får du kanskje vekte det mot forbrukers interesser? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Så du mener det bare er å ansette flere teknikkeren på sesongbasert arbeid, med det fine arbeidsmarkedet vi har i dag? Eller å tvinge folk til å jobbe ekstra overtid? De fleste kunder sier seg fornøyd med grunnene vi utgir, men enkelte skal visst kverulere... Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Så du mener det bare er å ansette flere teknikkeren på sesongbasert arbeid, med det fine arbeidsmarkedet vi har i dag? Eller å tvinge folk til å jobbe ekstra overtid? De fleste kunder sier seg fornøyd med grunnene vi utgir, men enkelte skal visst kverulere... Siden dette er det eneste du greide å svare med, så resigenrer jeg diskusjonen og legger til grunn at vi har litt forskjellig syn på hva som skal være lov å gulpe opp med unskyldninger på. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 La oss heller være enige om at vi er uenige, og at de fleste kundene mine synes grunnene mine er greie. Lenke til kommentar
Phataas Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Må nevne at det er riktig i forhold til hva forbrukerrådet mener at kunden skal ikke lide på noen måte selvom verksted har mye å gjøre periodevis. Har selv hatt PC på infocare i 4uker og 5 dager (ikke inkludert frakttid) noe jeg syntes er urimelig lenge. 4 av gangene jeg ringte ble det videresent purring til teknikerne, men ble ikke noen fortgang før jeg kontaktet produsent direkte og de ga en hastemelding til Infocare. Da var den jo plutselig klar på få dager! Men selvsagt var ikke alt som var feil fikset så inn igjen ble den sendt, men etter en uke ble den erklært uten feil og jeg må da betale for at dem sjekket min data. (og fiksa det som var feil i mellomtiden) Dette har jeg godt grunnlag for at Infocare faktisk har gjort, men vil ikke gi mer spesifikke detaljer om enkeltsaken. Stå på med å plage produsent, nettbutikker har tendenser til å gi trege svar. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) bare for å spør. vet du hva som er grunnen til at den ligger der å støver ned? venter de på del eller er det teknikker som ikke har fått fingeren ut? *edit* ja du hadde jo sagt delene var kommet. meg som ikke så det. beklager. Endret 25. februar 2008 av stich_it Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Det er kø/etterslep. Når den kommer inn, blir den satt i køen, og reparert når det er dens tur. Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 25. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2008 I dag ble den ferdig reparert. Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 27. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2008 Huff, viser seg at jeg har 1 GB mindre RAM enn når jeg sendte den inn! Så enten må den en tur til til InfoCare, ellers får jeg en minnebrikke å sette inn. Triste greier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå