Quattro7 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hei, Jeg har nå prestert det å glemme mitt ROOT passord på serveren. Jeg har ikke fysisk tilgang til maskina. Den eneste tilgangen jeg har nå er på en ekstrabruker som ikke er root. Er det noen mulighet til å få gjenopprettet passordet? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 har ekstrabrukeren sudo-rettighet? Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Hvordan sjekker jeg det? Prøvde å kjøre denne: login as: brukernavn [email protected]'s password: -- Last login: Wed Feb 20 19:41:35 2008 from 99.99.99.99 -bash-3.00$ sudo su Password: Endret 20. februar 2008 av Quattro7 Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Tror du sliter litt da. Men noen har vel fysisk tilgang, eller har du servern din stående i Sibir? En mulighet er såklart om det fins noen upatchede sikkerhetshull på maskinen, som kan gi local privilige escalation. EDIT: For å bruke sudo skal du oppgi ditt eget passord, IKKE root-passordet. Endret 20. februar 2008 av Langbein Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Serveren står i Nederland, på Vectoral.com sitt datasenter. Har selv kontaktet dem, og fått beskjed om at de ikke kan gjøre noe. -bash-3.00$ sudo su Password: /etc/mail/submit.cf: line 545: fileclass: cannot open '/etc/mail/trusted-users': World writable directory brukernavn is not in the sudoers file. This incident will be reported. Endret 20. februar 2008 av Quattro7 Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 det gar an a starte opp med en live CD og mounte disken, for sa a lage nytt pw mener jeg. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Aldri om jeg får Vectoral til å gjøre det... ' EDIT: Serveren har ikke CD-rom. Endret 20. februar 2008 av Quattro7 Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hvilken distro kjører den? Er det en egen fysisk maskin bare DU bruker, eller kjører du noe delt (virtualisert) opplegg? Er det du som gjør alt av administrasjon av maskinen, inkl. oppdatere systemet? For isåfall kan du jo ha litt flaks i uflaksen, om du ikke har oppdatert burken på en stund. Det var jo et sikkerhetshull i kernelen for en tid tilbake som kunne gi root-tilgang for lokale brukere. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) CentOS 4.4 Det er en maskin som skal kjøre en nettside. Operativsystemet var selvsagt installert når vi fikk den, ellers gjør vi alt selv. Jeg har ikke oppdatert burk med vilje værtfall Endret 20. februar 2008 av Quattro7 Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hvis dere har hatt maskinen en stund, og den aldri har blitt oppdatert, vil jeg tippe at den er full av hull Om den da ikke har oppdatert seg selv, med f.eks. et cron-scripts som kjører yum update ved gitte intervaller. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Yum ja.. Jeg har kjørt disse husker jeg: YUM upgrade YUM update Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 http://linux1.no/blogg/noja/3215/stygg-bug-i-linux-kjerna Les dette og prøv, om kjernen din ikke er oppdatert enda, kan du utnytte dette sikkerhetshyllet.. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 http://linux1.no/blogg/noja/3215/stygg-bug-i-linux-kjerna Les dette og prøv, om kjernen din ikke er oppdatert enda, kan du utnytte dette sikkerhetshyllet.. Trådstarter skriver han bruker CentOS 4.4, som har en mye eldre kjerne som ikke er berørt av dette hullet. (Om den ikke er manuelt oppgradert, da.. men lite tyder på det) Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 Nei, det fungerte ikke. Jeg betalte Vectoral 50 kroner for å nullstille passordet. Fungerer nå, ellers takk for alle forslag Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Hehe.. tror nok det var den greieste måten å ordne det på ja.. Flott det løste seg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå