spøkelset Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Det har seg slik at det kommer en ulyd når jeg girer raskt fra 1. til 2. gir. Lyden er en slags skjærende skrapelyd. Dette forekommer ikke på noen av de andre girene. Hva kan det være? Ugjevn synkronysering i girkassen? Bilen er en 94 mod golf gti. Km stand 130 000. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Trolig utslitt synkronisering på 2. gir. Slitt clutch kan også være med på å forsterke dette. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 må jeg isåfall levere inn bilen på verksted og fått overhalt girkassen? hvor mye vil dette koste isåfall? Jeg må vel ikke bytte hele girkassen? Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Det har seg slik at det kommer en ulyd når jeg girer raskt fra 1. til 2. gir. Lyden er en slags skjærende skrapelyd. Dette forekommer ikke på noen av de andre girene. Hva kan det være? Ugjevn synkronysering i girkassen? Bilen er en 94 mod golf gti. Km stand 130 000. Mye kald-/kortkjøring kan føre til dette, noe som stemmer med kilometerstanden på bilen din. Jeg har hatt to gamle biler med lav kilometerstand, en Audi 80 ('94, 150k) og en BMW 520 ('93, 170k). Begge hadde dårlig sync på 2. gir. Nå har jeg satt i en 525 motor og girkasse ('91) i BMW'n med en kilometerstand på ca 320k. Synkroniseringen funker topp på alle gir. Bare så det er nevnt ble motoren overhalt før montering pga kilometerstanden. Så ingen tror jeg er en idiot som bytter ut en motor med 170k på telleren mot en med 320k Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 20. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg lurer på: Skal det mye til for å fikse dette? Er det en kostbar affære eller en liten bagatell? Lenke til kommentar
Dibben Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 er kostbart å fikse.Ta heller og gir seinere fra 1. til 2. gir.Er Bedre for kassen og koster mindre...Kan prøve å bytte til ny olje,muligens en dyr god med rette spes kan hjelpe,uten noen garanti... Lenke til kommentar
Reime Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 hvis du dobelklutsjer sliper du lyden i andre gir. prisen på og overhale kassa vil ligge på rundt 4-5 tusen kroner men dei må jo også ut med kassa... vil tippe i overkant av 10-tusen. overhalte kassen på carinaen min kostet 4200kr bytta synk. i 1,2,3,4 gir men reiste bare inn med kassa. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Dobbelclutche ei helsynkronisert girkasse?, DEN ønsker jeg en mærmere forklaring på Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 (endret) dobbeltklutsje? hva vil det si? Endret 21. februar 2008 av Sponplanken Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Dobbelclutching ble i utgangspunktet brukt på usynkroniserte kasser, og da i all hovedsak ved nedgiring. Dobbelclutching ved giring oppover er unødvendig, det var/er bare å gire i riktig hastighet. Poenget med dobbelclutching er å ruse opp girkassa til motorturtallet som vil bli etter du har girt ned, slik at sjaltingene har ca. lik hastighet når giret legges inn, som igjen kompenserer for manglende eller defekt synkronisering. I tungt gir: Trå inn clutchen, sett kassa i fri, slipp clutchen, gi gass til motoren har turtallet den vil ha når lavere gir legges inn (eller litt høyere turtall). Trå inn clutchen og legg inn det lavere giret du ønsker og har avstemt turtallet for. Dette gjøres relativt raskt, spesiellt fra opprusing og utover. Lenke til kommentar
Beinet1 Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Prøv først av alt å bytte girolje. Bruk 75w-90 kvalitet som du får hos møller. Ikke finn på å bruke 80w-90 kvalitiet, golfene liker denne dårlig på kalde kasser og du får garantert raping ved giring til 2. gir. Lenke til kommentar
Reime Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Dobbelclutche ei helsynkronisert girkasse?, DEN ønsker jeg en mærmere forklaring på Fikk fortalt det selv når eg hadde problemer med bilen min og det funka bra fikk ikkje lyder da, men er det p.g.a at turtalet på bilen ble meir pasende da slik som leo nevnte?? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 1. mars 2008 Del Skrevet 1. mars 2008 Hadde synkroniseringen vært helt ødelagt så kan dobbelclutching være en nødløsning, men dobbelclutching gjøres primært når du girer ned og ikke opp, det eneste han skulle behøve å gjøre er å anpasse turtallet før han legger inn 2 giret. Det er alt for mange som ikke anpasser turtallet før de girer. (noe en bør gjøre uansett da det sparer girkassen før unødig slitasje). Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 2. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 2. mars 2008 hva vil du si er et passelig turtall å gire på? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Akkurat det vet nok du bedre en meg, men for å forklare det. Eksempel: Hvist du har 20km/t i 1.gir ved 3000rpm, og vet at tilsvarende hastighet i 2.gir blir ca 1500rpm, så gjør du akkurat som før bare at du lar turtallet synke til 1500rpm før du girer. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Noen som vet hva det vil koste å skifte hele girkassa på en Audi 100 2,3E 91'? Bare i tilfelle jeg vil gjøre det en gang! Var på naf test før jeg kjøpte den og den lød slik: "noe ulyd fra girkasse". Du hører når jeg girer for å si det slik... Lenke til kommentar
Dibben Skrevet 2. mars 2008 Del Skrevet 2. mars 2008 Er nok ikke vedi nok på bilen for å levere den inn for girkasseskift,men det kan hjelpe en hel del å skifte til riktig type olje...prøv det først. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå