r2d290 Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Hallo fikk en mail fra komplett (mellomledd for infocare), der de ikke gidder å reparere datamaskinen fordi de mener at det er cola og kliss rund omkring hele dataen, og en stor colaflekk på nettverkskortet. ut ifra raporten vi fikk, virker det som at de bare har gjort visuelle tester, og sendt den tilbake med en gang de åpnet den. de mener dessuten at reprasjon ikke vil lønne seg. Problemet med dataen: personen det er snakk om, fikk virus (internett fungerte fint), og etter at hun hadde reformatert, fikk hun ikke til internett (ellers fungerte dataen fint). Det at internett sluttet å fungere ved reformatering, tyder på det ikke er en hardware-feil, og da bør det vel forsatt gå på garanti (selvom hun kanskje har sølt cola, og dersom det kan bevises at kortet evt. fungerer i en annen pc)? desuten: hvordan kan de påstå at det ikke vil lønne seg å reparere dataen, når alt (utenom eventuelt nettverkskortet) fungerer som det skal? Burde de ikke da kunne tilby å bytte kort, og la brukeren få mulighet til å kjøpe et nytt kort? Maskinen retuneres ureparert da den er fukt skadet. Det er seig/klissete masse over alt på hele maskinen. Det knaker i sukkeret når man beveger på skjermen og når man skriver på tastene. Det er kliss under alle skruer og deksler. og mesteparten av det synlige er på wlan kortet der det er en stor brun flekk. troli g erskadene forårsaket av Cola. Ingen reklamasjon eller garanti dekker dette. Reperasjon av maskinen er heller ikke lønsomt. Retunerer maskinen ureparert med gebyr for sjekk av maskinen. 10316351HP Pavilion dv4326 15.4"WXGA, ATI X700,1,00 STK0,000,0 0 PM 725,1 GB,80GB,DVD±RW,WLAN/BT,XPH 20200124Retur- vare testet OK! Kostnad påløper1,00 STK152,00 152,00 _________________ Netto 152,00 Frakt 60,00 Mva 53,00 ________________ Total Sum 265,00 Og et spm. til, mens jeg er i gang (har ikke egentlig noe med denne saken å gjøre): har posten eller komplett noe som helst ansvar for at pakken som sendes i posten kommer trygt frem, eller er det bare jeg (som pakker) som har ansvaret? Lenke til kommentar
Loko Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Som regel så er det trådløse nettverkskortet loddet på hovedkortet, så hvis de skal reparere det må de skifte ut hele hovedkortet. Dette er ikke akkurat billig. I forhold til Cola i PC´n så kan elektronikk ofte fungere med en gang etter produktet har vært utsatt for væske. Problemet er dessverre at det ofte forekommer senskader ved at kretskortene begynner å ruste. Ingen verksted reparerer fuktskader uansett da dem ikke kan garantere at det vil fungere 100% etterpå. Du er 100% bombesikker på at du ikke en eller annen gang har sølt over laptopen? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Her har Komplett rett. Du skal betale for portoen (du kunne også blitt fakturert for feilsøking, faktisk). Er det sølt væske på datamaskinen bortfaller reklamasjonsrett og garanti. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 21. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2008 jeg skjønner poengene deres veldig godt, men jeg synes bare det er litt merkelig at reformatering gjør at væsken gjør at internettet fungerer... nei, er ikke 100% bombesikker på at det ikke er sølt på dataen, men er 98% dynamitt-sikker på at JEG ikke har gjort det... Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 en serie tilfeldigheter skal du se. for lenge siden ble det sølt noe i maskinen men den fungerte fint alikevel. så får du virus, maskinen bli formatert. når maskinen da skal gjennkjenne wlan kortet så har noe korodert så mye at det er gått i stykker. en kamerat av meg sendte sin maskin inn for defekt cd-rom. den nektet de å reparere fordi han hadde sølt cola i tastaturet(det var en bærbar). som han selv sa. ja han sølte cola i tastaturet men det var et år siden. teknikker innrømt det at cola var ikke den direkte feilen(men kunne være følgefeil av colaen selvfølgelig), men siden det hadde blitt sølt i maskinen kunne han ikke bare bytte cd rom og sende den tilbake med påstand om at den fungrer nå 100% Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Komplett og infocare har alt sitt på det tørre her. Kunde bør sjekke sine innbo og reiseforsikringer, og se om det er noe å gjøre, men sjelden slike lønner seg å bruke på laptop. Spesialforsikringer kan være lurt å vurdere her til neste gang. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Problemet med dataen: personen det er snakk om, fikk virus (internett fungerte fint), og etter at hun hadde reformatert, fikk hun ikke til internett (ellers fungerte dataen fint). Det at internett sluttet å fungere ved reformatering, tyder på det ikke er en hardware-feil, og da bør det vel forsatt gå på garanti (selvom hun kanskje har sølt cola, og dersom det kan bevises at kortet evt. fungerer i en annen pc)? Du sier jo at det ikke er en hardwarefeil. Da er det jo ikke noen vits i å bytte noe? Veeeldig skjelden at det er garanti på softwarefeil. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Et vitalt spørsmål her er jo HVORDAN kunde har formatert og. Er ikke recovery gjennomført slik det skal, er det ikke rart at nettverkskortet ikke funker lengre . Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 Men allikevel! Er maskinen full av brus, så er den full av brus... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Japp, altså, jeg sier ikke at Infocare tar feil på noe sted, jeg sier bare at det også kan ha vært brukerfeil at kortet ikke fungerer lengre. Noe som også ville vært en betalbar service, da brukerfeil må betales for. Endret 22. februar 2008 av Alastor Lenke til kommentar
kanonkent Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Infocare har da vel aldri påstått at væsken var grunnen til at nettverket ikke fungerer ? De sier bare at det er en stor brun flekk på WLAN kortet, og at skaden trolig er forårsaket av cola. Og når de sier skaden regner jeg med at de tenker på hele "sølet" som skaden, og ikke akkurat det punktet at du ikke fikk nett på maskinen. Og uansett, hadde jeg jobbet med reparasjon av datamaskiner, så hadde jeg heller aldri reparert en pc full i cola. At PC-en har fungert så lenge med så mye søl som infocare beskriver, er et under! For jeg tror ikke Infocare har lyst til å fikse en liten ting, for så å sende ut en pc som kan slutte å fungere når som helst Endret 22. februar 2008 av kanonkent Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 22. februar 2008 Del Skrevet 22. februar 2008 (endret) Høres ut som en rein brukerfeil hvis _INTERNETT_ sluttet å fungere etter en formatering. Tror du vil ha bedre lykke hvis du oppsøker noen bekjente som har litt mere peiling. Via et firma vil dette mest sannsynlig bli svært kostbart. Spørs hvor spesifikk feilmelding man gir. At de ikke gidder å bry seg mere om denne PCen forstår jeg godt da det mildt sagt er svært tidkrevende (tid = penger) å begynne å fikse ting "dyppet" i cola. Synes de opptrer helt fint i denne saken. Endret 22. februar 2008 av Ninjahamster Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 22. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2008 greit, takk for svar. Har fått et annet syn på saken nå... Tror jeg satser på et eksternt nettverkskort, da pc-en fortsatt fungerer etter at personen det er snakk om har fått den igjen. Fint å ha noen som kan snu synsvinkelen for meg Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Men wlan-kort i bærbare kan ofte byttes. Kjøp et nytt internt, eventuelt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå