Gå til innhold

Halvparten av alle menyer har blitt på tysk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe...leste dessverre ikke posten helt ordentlig :-(

Skal prøve å gjøre det bedre nå!

cerveza skrev:

warum warum sind de bananen krum?

t_man retter;

"Warum" (først ord i setning --> skrives med stor forbokstav) "warum" (intet substantiv --> liten forbokstav. Hvis du ikke helt vet hva et substantiv er, kan jeg fortelle dem at det er et ord du kan sette (på norsk) en, ei eller et foran)) "sind" (flertall) "die" (står som dirkte objekt akkusativ, flertall (bananer er også flertall på tysk!) --> die)) "Banenen" (fordi det er et svakt adjektiv, flertall akkustativ --> -en) "krum" skrives krumm (med to m-er) ? (jepp, det er et spørsmål)

Setningen blir da altså;

Warum warum sind die Bananen krum?

Kjære cerveza; av seks (tall mellom en og ti skrives på norsk med bokstaver) ord, klarte du bare å skrive fire riktige..

Konklusjon: man kan vel ikke akkurat kalle deg (eller ripset) en "kløpper" i tysk !

Håper ikke dette var altfor vanskelig å skjønne...prøvde å skrive det ganske så detaljert :-)

Lenke til kommentar
Kjære cerveza; av seks (tall mellom en og ti skrives på norsk med bokstaver) ord, klarte du bare å skrive fire riktige..

Konklusjon: man kan vel ikke akkurat kalle deg (eller ripset) en "kløpper" i tysk !

Håper ikke dette var altfor vanskelig å skjønne...prøvde å skrive det ganske så detaljert :-)

LOL!!! :lol::lol:

Jammen bra noen i dette landet har fulgt med i tysktimene, eller kanskje du har bodd noen år i et tysktalende land...? Ikke vet jeg. Men, siden jeg ikke har hatt tysk siden videregående (begynner å bli sinnsykt mange år siden nå) er jeg ganske fornøyd med 4 av 6. Så det så!

Lenke til kommentar

Hvis du ikke helt vet hva et substantiv er, kan jeg fortelle dem at det er et ord du kan sette (på norsk) en, ei eller et foran))

[overpirkete]

Hvis jeg husker riktig, noe det ikke er sikkert at jeg gjør, så er vel substantiv delt inn i fellesnavn og egennavn. Ergo du kan ikke sette inn "en/ei/et Thomas." Bytter du derimot ut substantiv med fellesnavn, så tror jeg det vil bli riktig :D

[/overpirkete]

Lenke til kommentar
Hallo kan noen hjelpe meg, jeg har lagt inn et fotoprogram og dermed ble halvparten av alle menyer i offive og lignende på tysk.kan noen hjelpe meg.roy

Hm, var ikke mye hjelp her å få nå nei :D Men det er mangen måter du kan gjøre det på, slett begge programmene. Reparer office xp, se om du kan få fotoprogrammet på engelsk. :wink:

Lenke til kommentar
er det stort og være god i tysk ?

Vel det hetere da her: "Er det stort å være flink i tysk?"

Husk stor bokstav i begynnelsen av en setning. Og det er vel unødvendig å nevne at alle som har gått på barneskolen har lært forskjellen på bruken av "å" og "og". Dette var et av de lettere eksemplene, så jeg skulle sett deg skrive riktig i en av de avanserte å/og-setningene... :-)

Jeg bruker også "flink" istedenfor "god" med samme grunnlag som i Englands forskjell på "good" og "well"... Men det er vel unødvendig å nevne.

t_man: Skal vi starte en klubb sammen? :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...